واکسن‌ فایزر و مدرنا التهاب قلب را افزایش می دهد

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA خطر بروز التهاب قلب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چندین نفر پس از دریافت واکسن‌های mRNA مانند واکسن فایزر و مدرنا به التهاب قلب مبتلا شدند؛ به نظر می‌رسد که مردان جوان بیشتر از دیگران پس از دریافت این واکسن‌ها درگیر بیماری میوکاردیت می‌شوند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر سه هزار مرد بین ۱۶ تا ۲۴ سال یک نفر به میوکاردیت مبتلا خواهد شد، این افراد معمولاً یک هفته پس از دریافت دوز واکسن mRNA علائم میوکاردیت و پریکاردیت را تجربه می‌کنند.

میوکاردیت و پریکاردیت چیست؟

میوکاردیت زمانی رخ می‌دهد که لایه میانی قلب ملتهب می‌شود؛ این التهاب معمولاً در اثر عفونت شدید یا آسیب ویروسی رخ می‌دهد، سیستم الکتریکی قلب را تضعیف می‌کند و منجر به بروز نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم و حتی در برخی موارد مرگ ناگهانی می‌شود.

پریکاردیت هنگامی رخ می‌دهد که بافت خارجی قلب ملتهب می‌شود. این نوع التهاب باعث بروز مشکلاتی مانند اختلالات در جریان اکسیژن خون، درد و ضعف عضلانی می‌شود. معمولاً میوکاردیت و پریکاردیت به دلیل بروز عفونت‌های شدید رخ می‌دهد، اما ممکن است با مصرف داروی خاص یا دریافت واکسن‌های mRNA نیز بروز یابند.

علائم میوکاردیت ناشی از دریافت واکسن کرونا چیست؟

بیماری میوکاردیت باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌شود؛ متعاقباً جریان اکسیژن خون را مختل می‌کند و باعث بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شود. علائم بروز بیماری میوکاردیت درد قفسه سینه، ضربان قلب شدید، تنگی نفس، تعریق و بروز درد در اطراف شانه است. علائم حاد این بیماری شامل سرگیجه، خستگی، تپش قلب و تورم اندام‌ها می‌شود. متخصصان از افرادی که دوز دوم واکسن mRNA را دریافت کرده‌اند درخواست کرده‌اند که مراقب علائم و نشانه‌های احتمالی بیماری میوکاردیت باشند و در صورت بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

آیا واکسن‌های دیگر نیز باعث بروز میوکاردیت و پریکاردیت می‌شود؟

بروز علائم بیماری‌های میوکاردیت و پریکاردیت پس از دریافت واکسن‌های مختلف اگر چه پدیده نادری است، اما اتفاق جدیدی نیست. برای نمونه پیش از این چندین نفر پس از دریافت واکسن آنفلوآنزا به علائم بیماری میوکاردیت مبتلا شدند. تا کنون گزارش نشده است که دیگر واکسن‌های کرونای تأیید شده باعث بروز چنین مشکلاتی شده است، البته ممکن است افراد پس از دریافت واکسن‌ها علائم دیگر مانند لخته شدن خون، واکنش‌های وازوواگال و افت فشار خون را تجربه کنند.

آیا بروز بیماری میوکاردیت پدیده نادری است؟

با وجود این که بیماری میوکاردیت ناشی از دریافت واکسن‌های کرونا به طور فزاینده‌ای بروز پیدا کرده است، اما محققان معتقدند که یک پدیده نادر است و همه افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد علاوه بر این پژوهشگران اعلام کرده‌اند که احتمال بروز این مشکل در میان افرادی که واکسن‌های mRNA را دریافت می‌کنند بسیار پایین است بنابراین افراد نباید نگران آن باشند.

هنوز ارتباط بین واکنش‌های شدید و واکسیناسیون کشف نشده است نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر بیمارانی که التهاب قلب را تجربه می‌کنند بیشتر از چهار روز در بیمارستان بستری نمی‌شوند و تقریباً ۹۵ درصد آن‌ها علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل، نمی‌توان نتیجه گرفت که بیماری میوکاردیت زندگی افراد را تهدید می‌کند.

بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن کرونا خطرناک است؟

بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن کرونا ممکن است نگران کننده باشد اما نتایج مطالعات بالینی نشان می‌دهد که خطر بروز سکته قلبی پس از واکسیناسیون خطرناک‌تر است و زندگی افراد را بیشتر تهدید خواهد کرد. متخصصان توصیه کرده‌اند افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا حتی از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافته‌اند در صورت بروز مشکلات قلبی به پزشک مراجعه کنند. با وجود این که لازم است واکنش‌های جانبی ناشی از دریافت واکسن مورد بررسی قرار بگیرد محققان معتقدند که بروز بیماری‌هایی مانند میوکاردیت اثربخشی واکسن کرونا را مختل نخواهد کرد.

کد خبر 509748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.