کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات نمایندگان تصویب شد

نمایندگان کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان را تصویب کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز -دوشنبه چهارم مردادماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان با ۱۶۳ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح موافقت کردند.

هفته گذشته تعدادی از مخالفان و موافقان نظر خود را درباره کلیات این طرح گفته بودند و در این جلسه علیرضا سلیمی نیز به عنوان مخالف کلیات این طرح اظهار کرد: علی‌رغم اینکه با کلیات این موضوع موافق هستم اما جزئیات این طرح دارای ایراداتی است، برای مثال مجلس به تذکرات کتبی نیاز دارد و تشخیص فوریت تذکرات نمایندگان نباید به عهده هیئت رئیسه باشد که مخالف اصل ۸۵ است.

جعفر قادری، نماینده شیراز نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح با بیان اینکه جزئیات آن می‌تواند در جلسات بیشتر پیگیری شود، کلیات آن را ضروری دانست و اظهار کرد: پاسخگویی وزارتخانه‌ها و رئیس جمهور به تذکرات باعث کاهش استیضاح و سوال می‌شود که در حال حاضر نیز برخی وزارتخانه‌ها این اقدام را انجام می‌دهند اما اختیاری بوده و ما قصد داریم آن را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی الزام‌آور کنیم.

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات این کمیسیون جهت بررسی این طرح گفت: این طرح هیچ محدودیتی برای نمایندگان ایجاد نمی‌کند و حتی جایگاه آنها را بالا می‌برد.

وی با اشاره به مخالفت یکی از نمایندگان به دلیل تشخیص فوریت تذکرات از سوی هیئت رئیسه ادامه داد: در این طرح آورده‌ایم مخاطب تذکر نمایندگان باید پاسخ را ظرف یک ماه ارائه کند ولی برخی موارد بحرانی یا حساس نیاز به پاسخگویی سریع دستگاه‌های اجرایی مربوطه دارد که تشخیص این موضوع را به عهده هیئت رئیسه مجلس گذاشته‌ایم.

کد خبر 509747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.