ثبت راه‌آهن سراسری ایران؛ معرفی داشته‌های فرهنگی در عرصه جهانی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور پیامی ثبت جهانی راه آهن شمال ـ جنوب، موسوم به راه‌آهن سراسری ایران را در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.

به گزارش ایمنا، به نقل از میراث آریا در پیام علی اصغر مونسان آمده است: «ثبت جهانی راه آهن شمال – جنوب موسوم به راه‌آهن سراسری ایران، در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشته‌های فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد.

مونسان اضافه کرد: ثبت این اثر برجسته جهانی از ایران که حوزه‌ای گسترده از بندر امام خمینی (ره) تا بندر ترکمن و پهنه‌های بی‌نظیر طبیعی و فرهنگی از هفت استان خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران و گلستان را در بر می‌گیرد، بی‌تردید ارتقای حفاظت و مدیریت بهتر این اثر را به‌دنبال داشته و بی‌شک موجب رونق بیش از پیش گردشگری کشور به‌ویژه در استان‌های واقع در مسیر این راه آهن خواهد بود.

وی یادآور شد: راه آهن سراسری ایران به عنوان بیست و پنجمین اثر جهانی کشور میراثی ارزشمند از تحولات دوره صنعتی و حاصل هم افزایی دانش جهانی و مساعی ایرانیان در دوره معاصر است.

پرونده اورامانات روی میز کمیته میراث جهانی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ضمن قدردانی صمیمانه از تمامی عزیزانی که به اهتمام و همیاری آن‌ها ثبت جهانی این پرونده پیچیده و فنی محقق شده است، بر خود لازم می‌دانم جهانی‌شدن «راه‌آهن سراسری ایران» را به آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض کرده و ابراز امیدواری می‌کنم طی روزهای آتی، با تأیید کمیته میراث جهانی، پرونده منظر فرهنگی «هورامان / اورامانات» نیز به عنوان بیست و ششمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گیرد. ان شاءالله»

کد خبر 509684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.