آموزش افراد کم‌توان ذهنی برای تشخیص سوء استفاده

مطالعات نشان می‌دهد که آموزش می‌تواند به افراد دارای کم‌توانی‌های ذهنی و رشدی کمک کند تا موقعیت‌های سوءاستفاده را بهتر شناسایی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد دارای کم‌توانی‌های ذهنی و رشدی بیش از سایرین مورد سوءاستفاده، تجاوز و خشونت قرار می‌گیرند با این وجود تاکنون برای پیشگیری از این سوءاستفاده‌ها هیچ‌گونه اقدامی نشده است.

به‌منظور تغییر این شرایط، تیمی از دانشکده مددکاری اجتماعی VCU در همکاری با دانشکده آموزش دانشگاه ویرجینیا اقدام به بررسی نقش یک مداخله آموزشی با عنوان "راهنمایی برای توانمندسازی و پیشگیری از سوءاستفاده" کردند. آموزش‌های مذکور با نظرسنجی از مربیان ناتوانی ذهنی، خود افراد دارای ناتوانی ذهنی، متخصصان فعال در زمینه‌های بهداشت روانی، خشونت خانگی، تجاوز، خدمات اجتماعی، حامیان افراد مبتلا به ناتوانی‌هانی ذهنی-رشدی و مربیان ویژه‌ای در این زمینه‌ها طراحی شد.

نتایج مطالعه حاکی از بهبود قابل توجه توانایی مشارکت‌کنندگان در تشخیص میان روابط سالم و ناسالم و داشتن درک بهتر آن‌ها از چگونگی اقدام در شرایط ناسالم بود. مشارکت کنندگان در این طرح توانایی بیشتری در توصیف سوءاستفاده نشان دادند و آمادگی بیشتری داشتند تا هنگام مواجهه با یک وضعیت ناسالم آن را با شخصی در میان بگذارند که به او اعتماد دارند. این مهارت‌ها برای مواجهه با موقعیت‌های احتمالی سوءاستفاده، اساسی و حیاتی محسوب می‌شود. در طول سه ماه آخر آموزش، مشارکت‌ کنندگان با بیشترین پیشرفت‌ها روبه‌رو شدند.

در طول این آموزش‌ها نه تنها به افراد کم‌توان ذهنی و رشدی آموزش داده شد که از خودشان صحبت کنند، بلکه بر اهمیت احساسات آن‌ها نیز تمرکز شد که این امر تأثیر قابل توجهی در پیشرفت آن‌ها داشت. پس از مدتی مشارکت‌کنندگان توانستند در مورد احساسات خود صحبت و حتی پیام‌های تقویت و تأیید کننده مطالب را درک کنند. در طول برگزاری این دوره آموزشی افراد ناتوانی ذهنی یاد گرفتند که همه انسان‌ها شایسته احترام هستند و می‌توانند در شرایطی که دوست ندارند خیلی راحت "نه" بگویند. این برنامه حتی می‌تواند برای نوجوانان با نیازهای ویژه نیز مورد استفاده قرار گیرد تا به آن‌ها آموزش دهد که روابط سالم چیست و چه چیزی رابطه‌ای ناسالم را تشکیل می‌دهد.

تشخیص سوءاستفاده توسط افراد کم‌توان ذهنی با آموزش

کد خبر 509670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.