تزلزل میراث فرهنگی بریتانیا در فهرست یونسکو

مقامات فرهنگی از بی‌ثباتی آثار بریتانیا در لیست میراث فرهنگی یونسکو خبر داده و اعلام کرده‌اند این احتمال وجود دارد که «استون‌هنج»، یادمانی پیشاتاریخی در دشت سالزبری ویلتشر در جنوب انگلستان و بازمانده از دوران نوسنگی و عصر برنز به زودی از لیست میراث فرهنگی حذف شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میراث فرهنگی بریتانیا با شدت بیشتری زیر ذره‌بین یونسکو قرار گرفته است این در حالی است که تنها ۳۱ مکان آن نظیر کاخ وست‌مینستر در لندن و باغ گیاه‌شناسی سلطنتی کیو همچنان در لیست آثار یونسکو باقی مانده است. پیش از این، لیورپول به علت ساخت و سازهای جدید شهر از لیست میراث فرهنگی خارج شد و این احتمال وجود دارد که در صورت احداث تونل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوندی ویلتشر، استون‌هنج نیز به زودی از این لیست حذف شود البته شهرهای جدید و قدیمی ادینبورگ، برج لندن و معدن تاریخی شهرستان کورنوال به واسطه ساخت وسازهای جدید شهری کانون توجه یونسکو قرار گرفته است و احتمال خارج شدن آن‌ها نیز از لیست میراث فرهنگی وجود دارد.

کریس بلندفورد، رئیس میراث جهانی انگلستان در سخنان خود بارها از دولت به خاطر کم‌توجهی به میراث یونسکو در کشور که به ادعای وی در ردیف آثار جهانی معروفی نظیر تاج محل در هندوستان و اهرم جیزه در مصر قرار دارد شاکی شده است. بلندفورد مدعی شده است که دولت انگلستان سرمایه‌گذاری‌های کافی برای حفظ میراث فرهنگی را انجام نداده و همین امر وضعیت این مکان‌ها را در یونسکو با تزلزل مواجه کرده است. از نظر رئیس میراث فرهنگی انگلستان، این مکان‌های تاریخی از اهمیتی بین‌المللی برخوردار است و اکنون که بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شده است باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد.

جالب است بدانید که پیش از این نیز رؤسای یونسکو کم‌کاری دولت بریتانیا در انجام مسئولیت‌های خود برای حفظ بندر ویکتوریایی لیورپول را عامل اصلی خارج شدن این شهر از لیست میراث فرهنگی دانسته و ادعا کرده بودند که ساخت سازه‌های شهری جدید، ویژگی‌های ویکتوریایی بندر را بی‌ارزش کرده بود و همین امر باعث شد یونسکو این مکان زیبا را از لیست خود خارج کند.

طبق قرارداد میراث جهانی یونسکو که بریتانیا نیز یکی از امضا کنندگان آن بوده است دولت‌ها باید هر ساله بخش مشخصی از بودجه خود را به حفظ میراث فرهنگی اختصاص دهند که البته انگلستان تا کنون از عمل به این قرارداد سر باز زده است. در عوض، مقامات محلی هر منطقه با بودجه شهری به حفظ این آثار کمک کرده‌اند که البته هزینه اختصاص داده شده برای این کار، کافی نبوده است.

مدیران شهرهای انگلستان در سال ۲۰۱۹ مدعی شدند که دولت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، هر ساله بودجه‌ای حدود پنج میلیون پوند برای حفظ میراث فرهنگی در اختیار آنان قرار داده که این مقدار در مقابل هزینه تخصیص یافته در بخش پارک‌های ملی بسیار ناچیز بوده است.

از سوی دیگر، برنامه‌ریزان مناطق مختلف انگلستان طی چند دهه اخیر به طور پیوسته در حال توسعه شهری بوده‌اند که همین امر، ثبات میراث فرهنگی در یونسکو را متزلزل کرده است در همین راستا کمیته میراث جهانی یونسکو به دولت انگلیس هشدار داده است چنانچه ساخت تونل عظیم ویلتشر در نزدیکی استون‌هنج آغاز شود، این یادبود تاریخی نیز به زودی از لیست آثار یونسکو خارج می‌شود. این در حالی است که گرانت شپس، وزیر ترابری انگلیس در نوامبر سال گذشته مجوز ساخت این تونل را که هزینه‌ای بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند برای آن برآورد شده است را صادر کرد و اثرات منفی پیاده‌سازی این پروژه بر ارزش تاریخی منطقه را نادیده گرفت.

یونسکو به دولت بریتانیا هشدار داده است که استون‌هنج هم‌اینک در لیست آثار در معرض خطر قرار گرفته است و آغاز حفر تونل، این بنای تاریخی را برای همیشه از میراث فرهنگی خارج خواهد کرد. جالب است بدانید که اگر استون‌هنج نیز از لیست میراث فرهنگی یونسکو خارج شود، آنگاه انگلستان اولین کشور جهان خواهد بود که بیش از یک بنای تاریخی آن از این فهرست حذف می‌شود ضمن اینکه میراث فرهنگی دیگر آن نیز زیر ذره‌بین کمیته یونسکو قرار دارد.

کد خبر 509654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.