مشکلات خوزستان محدود به خشکسالی نیست/ روند توسعه در ۱۶ سال اخیر کند شده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود پیش بینی رشد اقتصادی هشت درصدی در چشم‌انداز ۲۰ ساله، رشد محقق شده بسیار کمتر از آن بوده است و این میزان رشد پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه نبوده و به کوچک‌تر شدن سفره مردم، بیکاری، تورم و فقر انجامیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به این که واقعه غدیر تبلور پیوستگی امت و امامت، ولایت و ملت، هدایت و ابلاغ است که موجب وحدت و هم‌صدایی مسلمین در برابر پیام وحی شد اظهار کرد: غدیر نماد وحدت و یکصدایی مسلمانان در همراهی و تبعیت از پیام پیامبر اعظم بوده و نباید با افراط و تندروی، غدیر را از نقطه وحدت به مبدای برای تفرقه مسلمانان تبدیل کرد.

وی ادامه داد: معرفی امیرمومنان (ع) توسط رسول اکرم (ص) در غدیر، به عنوان رهبری برای همه اقشار و اقوام و ملت‌های اسلامی بود و باید این سرچشمه زلال معرفت و علم و هدایت، برای بهره بردن همه اقوام و مذاهب و گروه‌های اسلامی همچنان جریان یابد.

هاشمی با اشاره به وقایعی تلخ که در هفته گذشته در استان خوزستان رخ داد، گفت: وقایعی که نمی‌توان آنها را محدود به خشکسالی و کمبود آب دانست بلکه با توسعه متعادل، متوازن و پایداری باید کاستی‌های بر جا مانده از جنگ و مشکلات پیشین خوزستان را جبران کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که توسعه متعادل، توزیع عادلانه مواهب توسعه بین همه اقشار جامعه بود اما در خوزستان شاهد حضور صنایع بزرگ نفت، فولاد، پتروشیمی و پالایش هستیم بدون آن که منافع این توسعه به اندازه کافی به میزبان این صنایع برسد گفت: توسعه متوازن، پیشرفت در همه ابعاد جامعه یعنی بهبود سلامت، آموزش و رفاه سایر شاخص‌های جامعه نه صرفاً رشد صنعتی و در خوزستان، بسیاری از شاخص‌های انسانی و اجتماعی به صورت متوازن رشد نکرده است.

وی افزود: توسعه پایدار به حفظ محیط زیست در کنار رشد صنعت توجه دارد و وضعیت امروز خوزستان نشانه‌های فراوانی از آسیب‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و اقتصادی دارد.

هاشمی با بیان این که مشکلات، محرومیت و نارضایتی امروز خوزستان، منحصر به این استان نیست ادامه داد: تعدادی از مناطق و استان‌های دیگر کشور نیز از وجود این محرومیت رنج می‌برند و چه بسا مشکلات بیشتری از خوزستان داشته باشند و باید به رفع بنیادین و ریشه‌ای این مشکلات توجه شود تا در آینده دیر یا زود، شاهد تکرار این نارضایتی‌ها نباشیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی امروز کشور، کند یا متوقف شدن روند توسعه است که در ۱۶ سال گذشته با وجود پیش بینی رشد اقتصادی هشت درصدی در چشم‌انداز ۲۰ ساله، رشد محقق شده بسیار کمتر از آن بوده است و این میزان رشد پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه نبوده و به کوچک‌تر شدن سفره مردم، بیکاری، تورم و فقر انجامیده است.

رئیس شوری اسلامی شهر تهران تاکید کرد: امروز زمان فرافکنی مشکلات، متهم کردن یکدیگر و تنزل سطح نگاه کارشناسی به مسائل جناحی گذشته است و اگر به سرعت روند بهبود در کشور، پیشرفت و رشد اقتصادی، به توسعه متعادل، متوازن و پایدار ایران نینجامد، شاهد گسترش این مشکلات خواهیم بود و امیدواریم دولت جدید بتواند به وعده خود عمل کرده و روند توسعه کشور را با سرعت به مسیر پیش بینی شده در چشم‌انداز ۲۰ ساله برساند.

کد خبر 509545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.