۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کرونا قابل پیش‌بینی شد!

با بررسی بعضی از علائم بیماری کووید-۱۹ در هفته اول می‌توان احتمال بروز کرونای طولانی مدت را پیش بینی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون افراد درگیر بسیاری از مشکلات جسمی و روحی شده‌اند، با توجه به جهش‌های جدید این ویروس، علائم مربوط به آن نیز افزایش پیدا کرده است. برخی افراد حتی تا مدت‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ هنوز درگیر بعضی از علائم مربوط به آن هستند و از آن‌ها رنج می‌برند.

کرونای طولانی مدت چیست؟

کرونای طولانی مدت زمانی رخ می‌دهد که افراد پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹ و حتی منفی شدن تست کرونای خود، باز هم درگیر بعضی از علائم مربوط به این بیماری باشند و از آن‌ها رنج ببرند. گاهی اوقات نیز ممکن است نوع شدید بیماری کووید -۱۹ به ریه‌ها، قلب، کلیه‌ها یا مغز آسیب همیشگی وارد کند. بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند بیماری بدون علامت را تجربه می‌کنند یا دچار نوع خفیف تا متوسط این بیماری می‌شوند، علائم بیماری کووید -۱۹ معمولاً بین دو تا سه هفته پس از بروز علائم بهبود می‌یابد البته برخی افراد ممکن است تا چهار هفته یا حتی بیشتر درگیر علائم مربوط به آن را تجربه کنند.

علائم رایج کرونای طولانی مدت چیست؟

گروهی از محققان انگلستانی به منظور پیش بینی بروز کووید -۱۹ طولانی مدت ۲۷ مطالعه انجام شده در این زمینه  را بررسی کردند. آن‌ها رایج‌ترین علائم بیماری را ارزیابی کردند تا احتمال بروز کرونای طولانی مدت را پیش بینی کنند. محققان به این نتیجه رسیدند که خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، درد مفاصل، سر درد و تغییر در حس بویایی و چشایی شایع‌ترین علائم کووید -۱۹ طولانی است علاوه بر این برخی افراد نیز با اختلالات خواب، مشکلات حافظه و عدم تمرکز مواجه می‌شوند.

آیا می‌توان احتمال بروز کرونای طولانی مدت را پیش بینی کرد؟

محققان علاوه بر این که علائم کرونای طولانی مدت را ارزیابی کردند در مورد عواملی که خطر ابتلا به کووید -۱۹ طولانی را افزایش می‌دهد نیز اطلاعاتی کسب کردند. آن‌ها معتقدند عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند احتمال بروز کرونای طولانی مدت را پیش بینی کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه عفونت کووید -۱۹ خفیف باعث بروز بیماری طولانی مدت نمی‌شود، اما بستری شدن در بیمارستان و نیاز به اکسیژن به دلیل مبتلا شدن به بیماری کووید -۱۹ خطر ابتلا به بیماری طولانی مدت را افزایش می‌دهد.

نتایج مطالعه دیگری نشان می‌دهد افرادی که در هفته اول بیماری خود بیش از ۵ علائم را تجربه کنند به احتمال زیاد به کرونای طولانی مدت مبتلا خواهند شد. به گفته پژوهشگران، دیگر عوامل تأثیرگذار بر بروز کرونای طولانی مدت شامل سن، جنسیت و شرایط سلامت افراد می‌شود.

آیا واکسن‌های کرونا خطر ابتلا به کووید -۱۹ طولانی مدت را کاهش می‌دهد؟

واکسن کووید -۱۹ افراد را کاملاً در برابر ویروس کرونا ایمن نمی‌کند، البته خطر ابتلا به نوع شدید بیماری را کاهش می‌دهد و تا حدودی افراد را در برابر بیماری ایمن می‌کند و خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد بنابراین خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ و نوع طولانی مدت آن حتی با وجود دریافت واکسن کرونا وجود دارد البته احتمال آن بسیار کم است.

آیا نتیجه منفی تست کرونا به معنای بهبودی کامل است؟

نتیجه منفی تست کرونا به این معنا نیست که فرد کاملاً بهبود پیدا کرده است و مشکل خاصی ندارد، ممکن است افراد تا مدت‌ها پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کووید -۱۹ علائم مربوط به آن را تجربه کنند. بهبودی کامل از این بیماری به مراقبت شدید نیاز دارد به طوری که توصیه شده است افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، ورزش سبک انجام دهند و مایعات زیاد بنوشند تا در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود پیدا کنند علاوه بر این بهتر است افراد همواره با پزشک خود در ارتباط باشند تا در صورت بروز علائم جدیدتر اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 509508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    عجب