وعده‌های بی عمل

با وجود آن که از خردادماه امسال شاهد بحران در تولید برق کشور بوده و خاموشی‌های سراسری زیان‌های بسیاری بر صنعت و حتی سلامت مردم وارد کرده، هنوز هم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تولید برق مغفول مانده و وزارت نیرو ترجیح می‌دهد با هزینه چند برابر، برق را از کشورهای همسایه وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همچنان کشور با بحران تولید برق رو به رو است و تنها راهکار عملی وزارت نیرو نیز اعلام لزوم کاهش مصرف و درخواست صرفه جویی از مردم بوده است؛ حتی در هفته‌های گذشته وزارت نیرو از تولید و سود صنایع نیز صرفنظر کرده و با ابلاغیه‌ای همه صنایع را به تعطیلی کشاند تا بخشی از بحران کمبود تولید در زمانی که دمای هوای سراسر کشور چندین درجه افزایش یافته و مصرف برق نیز چند برابر می‌شود، جبران شود، البته این اقدام ضررهای زیادی بر صنعت وارد کرد که از جمله آن می‌توان به کمبود سیمان در بازار و افزایش چند برابری قیمت آن اشاره کرد.

در این شرایط، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس یک راهکار عملی بوده که در این رابطه پیش از این نیز ایمنا، از بی مهری وزارت نیرو به صنعت نیروگاهی کشور، سخن گفته و مطرح شد که وزارت نیرو اعلام کرده که برق تولیدی نیروگاه‌هایی که قراردادشان پیش از سال ۹۵ بسته شده را به قیمت ۲۵۰ تومان خریداری می‌کند و این در حالی است که اکنون این رقم ۸۹۰ تومان است، بنابراین برق با قیمت یک سوم میزانی که اکنون اعلام شده از تولید کنندگانی که در سال ۹۵ قرارداد بسته‌اند خریداری می‌شود.

اکنون و پس از ۹ ماه تأخیر در پرداخت مطالبات، وزارت نیرو به مدیران عامل این نیروگاه‌ها ابلاغ کرده که می‌توانند از اوراق خزانه اسلامی برای صورتحساب‌های باقیمانده مهر، آبان، آذر و دی ماه ۹۹ استفاده کنند که نقد شوندگی این اوراق نیز در کمتر از یک سال ممکن نیست.

استفاده از بیش از ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در ساعات اوج مصرف

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در رابطه با استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک مقیاس در جبران کمبود تولید برق در شرایط کنونی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از ظرفیت این نیروگاه‌ها استفاده شده و بیش از هزار و ۵۰۰ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها در ساعت اوج بار استفاده می‌شود برای نیروگاه‌هایی که که قرارداد دوره تضمین بعد از پنج سال تمام شده برابر مصوبه هیئت تضمین قیمت برق به نرخ بازار از آنها خریداری می‌شود.

مجوز فروش برق به بخش خصوصی

وی اضافه می‌کند: در صورتی که این مشترکان مصرف کننده‌ای در بخش خصوصی داشته باشند می‌توانند قرارداد دو جانبه منعقد کرده و یا برق تولیدی خود را از طریق بورس عرضه کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

سخنگوی صنعت برق تاکید می‌کند: در تیرماه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات این نیروگاه‌ها پرداخت شد و از نیمه دوم سال گذشته این نیروگاه‌ها مطالباتی دارند که به تدریج در حال پرداخت است.

پرداخت مطالبات نیروگاه‌های تولید پراکنده در اولویت است

رجبی مشهدی درباره پرداخت مطالبات نیروگاه‌های پراکنده نیز می‌گوید: مصوبه‌ای نیز در هیئت دولت تصویب شده که در صورت پرداخت بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به وزارت نیرو، پرداخت مطالبات نیروگاه‌های تولید پراکنده در اولویت قرار گرفته است.

هیچ چشم‌انداز مثبتی برای پرداخت مطالبات وجود ندارد

پرداخت مطالبات نیروگاه‌های تولید پراکنده و حل مشکلات آن‌ها در حالی اعلام می‌شود که سید احسان صدر، رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دولت هنوز هزینه برقی که در مهر ماه ۹۹ تولید شده را به نیروگاه‌های تولید پراکنده پرداخت نکرده و هیچ چشم‌انداز مثبتی نیز برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد به طوری که بسیاری از این نیروگاه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند.

پرداخت مطالبات از محل بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز محقق نشده است

وی اضافه می‌کند: مصوبه هیئت دولت برای اینکه از محل بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به وزارت نیرو، طلب نیروگاه‌ها پرداخت شود تا کنون به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که به دلیل اهمیت موضوع، هیئت وزیران مصوب کرد هر چه سریع‌تر، سازمان برنامه و بودجه طلب هزار و ۴۳۰ میلیارد تومانی وزارت نیرو را پرداخت کند تا وزارت نیرو بتواند بدهی خود به نیروگاه‌های پراکنده را پرداخت کند که هنوز هم محقق نشده است.

استفاده از اوراق خزانه دردی دوا نمی‌کند

به گفته رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق اکنون از اوراق خزانه اسلامی برای پرداخت این طلب صحبت می‌شود که این اوراق نیز به نقدینگی تبدیل نمی‌شود و افراد مجبور می‌شود با نرخ‌های پایین‌تر این اوراق را در بازار بفروشند تا پول نقد در اختیار داشته و برای خرید قطعات هزینه کنند تا نیروگاه‌های خود را سر پا نگه دارند، این موضوع متأسفانه همچنان حل نشده و به جایی نرسیده است.

صدر در رابطه با این صحبت مسئولان وزارت نیرو که از ماه قبل پرداخت مطالبات نیروگاه‌های تولید پراکنده آغاز شده است، اظهار کرد: این پرداختی‌ها ربطی به مطالبات پیشین نیروگاه‌ها ندارد، از ماه قبل پرداخت‌هایی انجام شده اما این مبالغ حتی به اندازه یک سوم هزینه برق تولید شده در همان ماه نیز نبوده و مشکلی را رفع نمی‌کند.

وزارت نیرو هر ماه به نیروگاه‌ها بدهکارتر می‌شود

وی اضافه می‌کند: بسیاری از نیروگاه‌های تولید پراکنده به رغم وجود این مشکلات تولید خود را متوقف نکرده‌اند، بنابراین هر ماه وزارت نیرو به این نیروگاه‌ها بدهکارتر می‌شود و این در حالی است که در آخرین پرداختی، وزارت نیرو در خردادماه کمتر از ۳۰ درصد پول برق تولیدی خردادماه را به نیروگاه‌ها پرداخت کرده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق می‌گوید: پرداختی‌های وزارت نیرو در شرایط کنونی حتی به میزانی نیست که بدهی گذشته خود به نیروگاه‌ها را ثابت نگه داشته و هر ماه به مجموع بدهی‌های وزارت نیرو افزوده می‌شود، این مبلغ جزئی بوده و پاسخگو نیست.

برای تعدیل قیمت خرید برق هیچ اقدامی نشده است

صدر در رابطه با تعدیل قیمت خرید برق نیروگاه‌هایی که قرارداد آنان پیش از سال ۸۹ بوده و اکنون با ضرر، برق تولید می‌کنند، می‌گوید: در کمتر از دو روز می‌توانستند این مشکل را حل کنند بیش از یک ماه و نیم است این پیشنهاد داده شده اما هیچ اقدامی نشده است. شفاهاً گفته شده تولید کنید حل می‌شود اما در وزارت نیرو عمل به قول‌های شفاهی کاملاً دو از انتظار است. اما بسیاری از نیروگاه داران به دلیل مشکلاتی که در اثر خاموشی‌ها برای مردم پیش می‌آید از منافع خود گذشته و با وجود مشکلات موجود نیروگاه‌های خود را وارد مدار کرده‌اند، اکنون ظرفیت تولید نیروگاه‌های پراکنده در کشور حدود هزار و ۵۰ مگاوات است که حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات امکان افزایش نیز دارد.

مجوز فروش برق به بخش خصوصی هنوز ابلاغ نشده است

وی در رابطه با مجوز فروش برق این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی تصریح می‌کند: متأسفانه هنوز دستورالعملی برای این موضوع ابلاغ نشده و نیروگاه داران را بلا تکلیف کرده است.

به گفته رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق همه این اقدامات چشم‌انداز سرمایه گذاری در نیروگاه را تار کرده به طوری که افراد حتی با امید به آینده، اطمینان ندارند تا قرض کرده و نیروگاه‌های خود را سر پا نگه دارند.

صدر با بیان این که دو پیشنهاد فوری به وزارت نیرو ارائه شده تا در همین تابستان امسال همه ظرفیت‌های نیروگاه‌های تولید پراکنده وارد مدار شود، اضافه می‌کند: بر این اساس برق نیروگاه‌ها حداقل به نرخی که هیئت دولت تصویب کرده از ژنراتورهای صنایع خریداری کنند یعنی به مبلغ ۳۸۰ تومان به ازای هر مگاوات خریداری کنند، وزارت نیرو از نیروگاه‌های دولتی نیز برق را به قیمت ۲۳۰ تومان خریداری می‌کند که به صرفه نیست و نیروگاه‌ها نمی‌توانند با این مبلغ تولید کنند. این طرح به راحتی قابل اجرا است.

تولید برق در شرایط فعلی به صرفه نیست

وی تصریح می‌کند: بدهکار شدن وزارت نیرو و این موضوع که تولید برای نیروگاه داران به صرفه باشد دو موضوع جداگانه است. در شرایط فعلی صرف نظر از این که وزارت نیرو مطالبات نیروگاه‌داران را پرداخت نکرده و نمی‌کند، تولید با قیمت‌های اعلام شده و با وجود هزینه‌های کنونی حتی به صرفه نیز نیست، این دو موضوع باید همزمان حل شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق می‌گوید: علاوه بر این پیشنهاد شده نرخ خرید برق برای نیروگاه‌های مختلف همسان سازی شود، اکنون اختلاف و شکاف بزرگی بین نرخ خرید نیروگاه‌ها وجود دارد، نرخ برخی نیروگاه‌ها اکنون کمتر از نصف سایر نیروگاه‌ها است. حل این مشکل فقط یک ابلاغیه نیاز دارد، البته وزارت نیرو این موضوع را شفاهی تأیید کرده و اعلام کرده مایل به حل آن است اما اقدام عملی انجام نداده است.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک راه حل نجات بخش کشور برای جبران خاموشی‌ها هستند

صدر با تاکید بر این که اگر این اقدامات انجام شود بیش از ۳۰۰ مگاوات ظرفیت برق همین روزها وارد مدار می‌شود، اضافه می‌کند: اگر سرمایه گذاران همراهی وزارت نیرو و مسئولیت پذیری آن را مشاهده کنند برای سرمایه گذاری در سال‌های آینده نیز تمایل بیشتری خواهند داشت، اکنون نیروگاه‌های مقیاس کوچک راه حل نجات‌بخش کشور برای جبران خاموشی‌ها هستند زیرا این نیروگاه‌ها بسیار سریع و در کمتر از یک سال راه اندازی می‌شود در حالی که برای راه اندازی یک نیروگاه بزرگ بیش از پنج سال زمان لازم است.

وی تصریح می‌کند: علاوه بر این برای راه اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس نسبت به نیروگاه‌های بزرگ مقیاس سرمایه کمتر از ۵۰ درصد نیاز است که سرمایه‌گذاری در این صنعت را برای دولت نیز به صرفه‌تر می‌کند، در شرایط کمبود نقدینگی باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. این نیروگاه‌ها می‌توانند نقش اصلی را در سال‌های آتی در جبران خاموشی‌ها ایفا کنند.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 509415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.