از شعار ازدواج ۲۰ ساله‌ها تا هشدار به بوی خون در خوزستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مطلب به بررسی اظهارنظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم:

احمدی بی‌غش: از حوادث خوزستان بوی خون می‌آید

محمود احمدی بی‌غش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتی نوشت: «سر بسته می‌گویم، خیلی مراقب حوادث خوزستان باشید! بوی خون و توطئه صوری می‌آید. حتی شده تمام آب را روی خوزستان باز کنید تا هم عطش را رفع کند هم آتش را خاموش کند.»

بانکی: شعار ازدواج ۲۰ ساله‌ها را باید سر دهیم

امیرحسین بانکی‌پور فرد، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز هفته ازدواج اظهار کرد: برای این که نسل جوان را از نظر ارزش‌های اخلاقی حفظ کنیم چاره‌ای جز این که سن ازدواج را پایین بیاوریم نداریم یعنی باید تلاش کنیم تا ازدواج بهنگام در جوانان شکل بگیرد.

وی افزود: ما نباید ازدواج را با تشکیل خانواده گره بزنیم. ازدواج باید در سن پایین و مناسب صورت بگیرد تا با الگوی نامزدی و نشان کردن که در فرهنگ ما وجود دارد، جوانان را تا زیر یک سقف رفتن پیش ببریم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید کمک کنیم تا جوانان به جای این که به فضاهای ارتباطی غلط کشانده شوند و نیازهای خود را پاسخ دهند بتوانند در یک شرایط مساعدی رابطه عاطفی احساسی داشته باشند لذا چاره‌ای جز پایین آوردن سن ازدواج نداریم.

بانکی‌پور ادامه داد: شعار ازدواج ۲۰ ساله‌ها را باید سر دهیم تا محیط دانشگاه‌ها ازدواجی شوند. پیش‌بینی کردیم در طرح جوانی جمعیت خوابگاه‌ها مملو از دانشجویان متأهل شود، اگر این شرایط فراهم شود مشکلات جهیزیه و مسکن در دوره دانشجویی برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر دهه شصتی داریم که یک و نیم میلیون نفر از آنها ازدواج نکرده‌اند. خواهش می‌کنم مسئولین وزارتخانه‌ها و مدیرکل‌ها توجه ویژه به این موضوع داشته باشند چون این یک و نیم میلیون نفر از حق حیاتی خود محروم ماندند و باید عزم جدی برای شرایط ازدواج آنها به خرج دهیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طرح جوانی جمعیت جهشی در وام ازدواج ایجاد کردیم به این ترتیب که پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال ۱۰۰ میلیون تومان و باقی ۷۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کنند. این کار را انجام دادیم تا جوانان ترغیب شوند زودتر ازدواج کنند.

مالکی‌: آقای نمکی شهامت عذرخواهی داشته باشد

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی یکشنبه در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنده از هیئت رئیسه مجلس دلخورم، بر اساس ماده مذکور شأن، جایگاه و اقتدار نمایندگان باید از سوی هیأت رئیسه مجلس حفظ شود. پس از فراز و فرودهای ایجاد شده در مسائل زاهدان، آقای رئیس جمهور تمام قد از وزیر خود دفاع کرد اما مجلس سکوت کرد.

وی افزود: مردم خود شاهد مباحث میان بنده و آقای نمکی در زاهدان بودند. از مردم ایران که با مردم مظلوم و نجیب سیستان و بلوچستان همصدا شده‌اند سپاسگزارم. مگر من به آقای نمکی چه مطلبی گفتم که ایشان با بیان سخنان نامناسب احساسات میلیون‌ها ایرانی را جریحه‌دار کرد؟ بنده به ایشان گفتم که شما در ارومیه گفتید که امروز سیستان و بلوچستان تنها یک نفر فوتی داشته و زاهدان ۴۵۰ تخت خالی دارد، از سوی دیگر شما مطرح کردید که در حال سیاه‌نمایی درباره وضعیت سیستان و بلوچستان هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جای این که آقای نمکی پاسخ مناسبی درباره موضوعات مطرح شده ارائه دهد و از مردم سیستان عذرخواهی کند، از واژه‌های نامناسبی در برابر بنده استفاده کرد. پس از بررسی هیئت وزارت کشور از شرایط استان سیستان و بلوچستان تمامی موضوعات مطرح شده از سوی آقای نمکی رد شد و آنچه واقعیت بود اعلام شد.

مالکی تاکید کرد: امروز بالاترین آمار فوتی کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. در حال حاضر از هر ۱۰۰ نفر، ۱۰ نفر فوت می‌شوند که این آمار رسمی است و من به این آمار نیز معترضم چرا که پراکندگی جمعیتی استان سیستان و بلوچستان بسیار است. آقای نمکی انتظار دارد که مردم به او جایزه دهند در حالی که باید شهامت داشته و از مردم عذرخواهی کند. سیستان و بلوچستان ۲۶ شهرستان دارد که از این میان ۱۴ شهرستان فاقد بیمارستان است.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به وی تاکید کرد: موضوعات مطرح شده را قبول داریم، وزیر حق ندارد خارج از نزاکت صحبت کند.

آقاتهرانی: در طرح فضای مجازی هدفمان جرم انگاری است

مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران با حضور در مسجد جامع نظام مافی به دغدغه‌های مردم پاسخ داد.

وی با توجه به مسائل مطرح شده از سوی امام جماعت مسجد، حجه الاسلام و المسلمین حسین زاده و نمازگزاران، از همان ابتدا خواست که حاضرین سوالات خودشان را بپرسند و گفت: نمایندگان مردم باید در کنار مردم شنوای حرف و دغدغه‌های آن‌ها باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر قانون شفافیت آرای نمایندگان مجلس، افزود: یکی از شعارهای دوره فعلی مجلس عمومی کردن نظرات نمایندگان بود که موجب شد بلافاصله پس از ورود با عجله طرحی خام ارائه شود که متاسفانه برای نمایندگان شفاف نبود و با اختلاف سه رای تصویب نشد.

آقاطهرانی اضافه کرد: معاونت امور تقنینی مجلس این طرح را تکمیل کرده و مجدداً در صحن علنی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اقداماتی که شده است، گفت: اولین اقدام کمیسیون با ۱۴ نماینده، مساله جوانگرایی در جمعیت و خانواده بوده است ،۷ هزار ساعت جلسه اندیشه‌ورزی موجب تنظیم قوانینی شده است که به زودی در قالب ۷۰ ماده در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اخیراً بابت ولنگاری فضای مجازی هم ۳۴ ماده قانون وضع شده است که در شورای نگهبان در حال بررسی است.

آقاتهرانی تاکید کرد: متاسفانه ما برای اینترنت ۵ برابر قیمت واقعی داریم هزینه پرداخت می‌کنیم و این درست نیست که باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه شبکه‌های اجتماعی خارجی مثل توییتر و اینستاگرام دفتری در ایران ندارند که اگر جرمی اتفاق افتاد قوه قضائیه قابلیت پیگیری داشته باشد؛ ترکیه در این قضیه محکم ایستاد و این پیام رسان‌ها را مجبور کرد در این کشور نماینده داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در این طرح برای کاربران محدودیتی قائل نیستیم، مثل فیلترینگ، بلکه هدف ما جرم‌انگاری است.

کد خبر 509304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.