فواید بناهای سبز شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: بناهای هوشمند در شهرها نه تنها آسیب زننده بر محیط زیست و محیط زندگی انسان‌ها نیستند بلکه می‌توانند به بهبود شرایط اقلیمی، کاهش درجه حرارت کره زمین، سبز بودن و توسعه فضای سبز شهری کمک کنند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ویژگی‌های بناهای آینده اظهار کرد: بناها و نماهای آینده‌نگری که توسعه پایدار شهری، تغییرات اقلیمی، تاب‌آوری و کاهش آسیب به محیط زیست را مورد توجه قرار می‌دهد امروزه مورد توجه شهرسازان، مدیران شهر و برنامه‌ریزان است.

وی خاطرنشان کرد: این بناها سعی دارند خود را با شرایط جدید دنیا تطبیق دهند و مطابق با اصول توسعه پایدار شهری هستند، از منابع محلی و مصالح سبز برای ساخت این بناها استفاده می‌شود تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای دنیا به منظور نیل به توسعه پایدار استفاده از مصالح سبز و سازگار با طبیعت در دستور کار قرار گرفته است.

حسینیون اضافه کرد: بسیاری از این مصالح خودشان از انرژی‌های پاک مثل باد استفاده می‌کنند و پنجره‌ها در بسیاری از این بناها تولید کننده انرژی خورشیدی هستند و توان تبدیل آن به برق را دارند.

وی تصریح کرد: این بناها، بناهای هوشمندی در شهرها هستند که نه تنها آسیب زننده به محیط زیست و محیط زندگی انسان‌ها نیستند بلکه می‌توانند به بهبود شرایط اقلیمی، کاهش درجه حرارت کره زمین، سبز بودن و توسعه فضای سبز شهری نیز کمک کنند.

این دکترای طراحی شهری تاکید کرد: متأسفانه در شهرهای کشور از نسل جدید بناها و نماهای شهری همینطور مصالح سبز استفاده نمی‌شود و تنها نماهای سبز، آن هم به صورت دکوری و شعاری در برخی شهرها مورد استفاده قرار گرفته که پایدار هم نبوده است.

وی افزود: ممکن است سازندگان در برخی موارد برای فروش بهتر بنا از نماهای سبز استفاده کنند، اما بعد از مدتی کارکرد خودشان را از دست می‌دهند.

حسینیون با بیان این که توجه به نسل جدید بناها با توجه به تغییر شرایط زیست محیطی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: جلوگیری از وارد آمدن آسیب به محیط زیست شهری و تولید انرژی پاک و پایدار می‌تواند از طریق معماری سبز و ساخت بناها و نماهای سبز محقق شود، اما این نوع از معماری هنوز در شهرهای ما مورد توجه قرار نگرفته است.

کد خبر 509261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.