سهیم‌سازی دانش‌آموزان انگلیسی در کاهش آلودگی شهرها

محققان اهل تاین در بریتانیا از طریق آموزش غیرمستقیم و با تقویت حواس پنجگانه دانش‌آموزان شهر، آن‌ها را از آلودگی هوا با خبر کرده و این قشر آسیب‌پذیر را به طرح ایده‌های خود برای حل بحران سوق دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که کودکان نسبت به افراد بزرگ‌تر بیشتر در معرض خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا قرار دارند چرا که از نظر علمی سریع‌تر نفس می‌کشند و به همین دلیل، ذرات معلق را بیشتر از بزرگسالان تنفس می‌کنند. از سوی دیگر، جثه کوچک این قشر باعث شده نزدیک‌تر به سطح زمین باشند و در نتیجه بیشتر در معرض آلاینده‌های هوای ناشی از تردد وسایل حمل و نقل قرار گیرند. گزارش‌ها حاکی است که هر ساله مشکلاتی نظیر بیماری‌های تنفسی، سرطان و توقف رشد ناشی از این عوامل منجر به مرگ زود هنگام ۳۰۰ هزار کودک و نوجوان در سراسر دنیا می‌شود. کودکان اغلب خود از ماهیت بحران اقلیمی و آلودگی هوا ناآگاه هستند و قربانی اثرات ناشی از این رویدادهای تلخ می‌شوند.

البته طی چند سال اخیر، مقامات بریتانیایی تلاش کرده‌اند زمینه‌های لازم را برای آگاه‌سازی هر چه بیشتر قشر کودک و نوجوان از بحران‌های عصر حاضر به کار گیرند و آن‌ها را به مشارکت در بهبود شرایط دعوت کنند. در ادامه به معرفی اقداماتی پرداخته می‌شود که توسط مدیران شهرستان تاین انجام شد تا کودکان در امور مربوط به بهبود بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی سهیم شوند.

سهیم‌سازی دانش‌آموزان انگلیسی در کاهش آلودگی شهرها

شهرستان تاین، پوشیده در دودهای آلوده

نیوکاسل آپون تاین، شهری در ناحیه تاین بریتانیا، منطقه‌ای نسبتاً کوچک با جمعیت حدود ۲۶۰ هزار نفر است که از نظر آلودگی هوا در وضعیتی بسیار نابسامان به سر می‌برد. محققان تردد خودروها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه موتوری را عامل اصلی افزایش گازهای آلاینده نظیر دی اکسید نیتروژن در سطح هوا در نظر گرفته و شهر را پوشیده در غباری آلوده فرض کرده‌اند.

در این راستا، گروهی از محققان شهر تصمیم گرفتند از طریق آگاه‌سازی دانش‌آموزان در مورد بحران آلودگی هوا و تشویق آن‌ها به حفظ محیط زیست، گام بلندی در بهبود شرایط بردارند این در حالی بود که امکانات لازم در اختیار این کودکان برای اعمال ایده‌های خود وجود نداشت به همین دلیل پژوهشگران تصمیم گرفتند به دانش‌آموزان بیاموزند که از خلاقیت‌های خود برای کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی بهره گیرند و از این طریق به بهبود محیط زیست محل زندگی خود کمک کنند.

در این راستا، افرادی به کار گماشته شدند که مسئولیت بردن دانش‌آموزان به خیابان‌های اطراف مدارس را بر عهده داشتند و از طریق ابزارهای دیجیتالی به آن‌ها کمک می‌کردند از سطح آلودگی هوا در محیط خود باخبر شوند. جالب است بدانید که این ابزار را خود محققان ایجاد کردند تا به روشی جذاب و کودکانه، دانش‌آموزان را از واقعیت هوای محیط اطراف خود با خبر کنند.

سهیم‌سازی دانش‌آموزان انگلیسی در کاهش آلودگی شهرها

البته پژوهشگران تنها به ابزار دیجیتالی برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان تکیه نکردند بلکه از آن‌ها خواستند آنچه حواس پنج‌گانه این کودکان به هنگام راه رفتن در خیابان‌ها به آن‌ها القا می‌کند را شرح دهند. بدیهی است که پس از طی کردن چند ساعتی از روز را در خیابان‌ها، کودکان نمی‌توانند آلودگی هوا را با چشم‌های خود ببینند اما زمانی که از آن‌ها خواسته شد تصور خود را از وجود ذرات آلاینده در هوا ابراز کنند، این افراد کوچک اغلب از خودروها، ترافیک و دودهای حاصل از کارخانه‌ها سخن به میان آوردند و باعث شگفتی والدین خود شدند.

دانش‌آموزان اهل تاین، طراحان موفق شهری در آینده

دانش‌آموزان اهل تاین پس از گذراندن جلسات متعددی در خصوص آلودگی هوا ایده‌های خلاقانه خود را در قالب ایجاد خودروهای مجهز به پنل‌های خورشیدی، جداسازی مسیر تردد وسایل حمل و نقل از محل رفت و آمد عابران پیاده، حفر تونل‌هایی برای تردد وسایل نقلیه در زیر زمین به منظور کاهش حداکثری ترافیک و حتی ایجاد مسیرهایی برقی به جای خیابان‌ها برای حمل مردم و خودروها بیان کردند.

سهیم‌سازی دانش‌آموزان انگلیسی در کاهش آلودگی شهرها

بدیهی است که بسیاری از ایده‌های مطرح شده در حال حاضر قابل اجرا نیست با این حال کاهش ترافیک خودرویی یا جداسازی مسیر حرکت آن‌ها از محل تردد عابران پیاده، ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، ترویج پیاده‌روی و زمینه‌سازی برای تشویق افراد بیشتر به دوچرخه‌سواری هم‌اینک نیز انجام‌ شدنی است.

محققان اهل تاین، اقدام مشابه دیگری نیز در سایر مدارس شهر انجام دادند و دانش‌آموزان چهار کلاس از نقاط مختلف را به تجربه محیط اطراف خود دعوت کردند. فرق این پژوهش با قبلی این بود که مقامات سیاسی شهر نیز به یک جلسه با حضور دانش‌آموزان شرکت کننده در پروژه دعوت شدند تا از نزدیک به تجربه و احساسات کودکان از هوای محیط خود گوش دهند و ایده‌های این قشر کوچک اما خلاق را در دستور کار طراحی‌های شهری قرار دهند.

سهیم‌سازی دانش‌آموزان انگلیسی در کاهش آلودگی شهرها

کد خبر 509184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.