داستان دانشجوی بنگال که شیفته مولانا است

در اولین قسمت از برنامه شب گذشته "شب نشینی" یک دانشجوی بنگلادشی رشته ادبیات فارسی که شیفته مولانا است، حضور داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، محمد مظهر الاسلام، گفت: یک سال و نیم است که در تهران هستم و در رشته آموزش ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل می‌کنم. پیش از این کارشناسی زبان فارسی را در دانشگاه بنگلادش خوانده بودم و حالا هم در حال تحصیل ارشد هستم. زبان کشور ما بنگال است که نزدیک به زبان‌های هندی است و بسیاری از واژه‌های فارسی و عربی در آن وجود دارد. زبان فارسی به مدت ششصد سال زبان رسمی کشورهای بنگلادش بوده و بسیاری از سندهای قدیمی آن به زبان فارسی است. پس برای دانستن آن‌ها و تحقیق و مطالعه باید زبان فارسی را بدانیم.

وی افزود: پس از اتمام تحصیل، می‌توان کارهایی در حوزه تدریس در دانشگاه‌ها و ترجمه انجام داد. در رشته ما بیشتر روش تدریس زبان فارسی به افراد خارجی آموزش داده می‌شود.

این محقق زبان فارسی ادامه داد: بیشتر از اشعار مولوی لذت می برم. از شعرهای نو بیشتر قیصر امین پور، نیما یوشیج و هوشنگ ابتهاج را دوست دارم. اشعار اقبال لاهوری بیشتر انقلابی است و صفات انسان کامل بودن را بیان کرده است. در مورد ویژگی‌های خدا در وجود انسان هم بسیار گفته و در مورد زندگی هم اشعار زیادی دارد.

مظهر الاسلام تصریح کرد: از ایران در این مدت شهر کرمان، یزد و قشم را رفته و گشته ام. آب و هوای بنگلادش صد درصد آبادی است و رودخانه‌های زیادی دارد مرطوب و سرسبز است.

این محقق زبان فارسی درباره شناخت هم میهنان خود از فرهنگ ایرانی گفت: بیشتر اهالی کشورم با ایران آشنایی نسبی دارند. بنگلادشی‌ها میوه‌های ایران مثل انار و انگور و زعفران و پسته را دوست دارند. خودم هم از غذاهای ایرانی خورشت بادمجان را دوست دارم و از غذاهایی مانند کشک و بادمجان قورمه سبزی خوشم می‌آید.

مظهر الاسلام ادامه داد: از فرهنگ ایران تعارف‌های ایرانی مثل "قابل ندارد" برایم بسیار جالب است. یکی از ضرب المثل‌های ایرانی "شتر دیدی ندیدی" و "از چاله به چاه افتادن" را شنیده ام و درباره معنایش می‌دانم. از فردا ضرب‌المثل‌های ایرانی را می‌شنوم و بیشتر راجع به آن‌ها می‌خوانم.

وی درباره خواننده‌های فارسی مورد علاقه خود، تصریح کرد: آثار شهرام ناظری و محمدرضا شجریان را گوش می‌کنم و از بین آنها مرغ سحر شجریان را دوست دارم.

کد خبر 509165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.