راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

وجود فضاهای عمومی در شهرها از جنبه‌های بسیاری زندگی شهرنشینان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در زیست‌پذیر شدن و بهبود هویت یک منطقه کمک می‌کند این در حالی است که مردم در نقاط مختلف دنیا از دسترسی به فضای سبزی هر چند کوچک در نزدیکی محل سکونت خود محروم هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی مردم به فضاهای عمومی می‌روند تا در آنجا با وجود پوشش سبز، هوای پاک تنفس کنند، حال آن که بسیاری نیز این فضاها را به عنوان مکان‌هایی برای گرد هم آمدن، برقراری تعامل اجتماعی، انجام فعالیت‌های جسمی، سرگرمی، افزایش حس تعلق به شهر و حتی کسب درآمد در نظر می‌گیرند. با نگاهی دقیق‌تر به فضاهای عمومی متوجه خواهیم شد که این مکان‌ها گاهی نقاطی برای گرد هم آمدن افراد کم‌درآمدی است که می‌توانند ساعاتی را دور از فضای غالباً دلگیر خانه‌های بی‌کیفیت خود در مکانی سبز و پر شور طی کنند و به برقراری ارتباط با دیگران در محیطی سبز و سالم بپردازند.

در طراحی استاندارد شهرها، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زمین‌های شهری باید به فضاهای عمومی باز اختصاص داده شود این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا، کمبود شدید این مکان‌های سالم مشاهده می‌شود به عنوان مثال مردم در بیش از ۷۵ درصد کلانشهرهای ایالات متحده آمریکا با کمبود شدید فضای سبز در اطراف محل سکونت خود مواجه هستند که همین امر نقش مهمی در ایجاد مشکلاتی نظیر چاقی مفرط، امراض قلبی_عروقی و سایر بیماری‌های مرتبط با داشتن فعالیت جسمی کم ایفا کرده است البته تا کنون ایده‌های بسیاری برای حل این مشکل مطرح شده است که در ادامه به معرفی چند نمونه پرداخته می‌شود.

راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

تعریف دوباره زیرساخت‌ها با توسعه مکان_محور

وجود مردم به شهرها معنی بخشیده است به این معنی که مردم بخش جدایی‌ناپذیر این مناطق به حساب می‌آیند و باید رفع نیازهای آن‌ها در طراحی شهری به دقت مورد توجه قرار گیرد. در این بین، طراحی فضاهای عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به گونه‌ای باشد که تمام ساکنان شهر را به طور برابر بهره‌مند کند و حس تعلق شهری در آن‌ها به وجود آورد. بدیهی است که مدیران باید اقداماتی کارآمد اعمال کنند تا شهرهایی سرزنده و سالم برای تمام مردم، صرف نظر از سن یا پیش‌زمینه اجتماعی، اقتصادی و قومی طراحی کنند. ایجاد پارک‌ها و فضاهای عمومی در نزدیکی محل سکونت تمام شهروندان، دادن مالکیت خیابان‌ها به مردم از طریق بستن آن‌ها روی تردد خودروها و رونق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایمن از طریق ایجاد مسیرهای اختصاصی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای افزایش رضایتمندی تمام اعضا جامعه انجام داد.

راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

یکپارچه‌سازی فضاهای شهری با پروژه‌های بانک جهانی

در پروژه‌های بانک جهانی، یک مؤسسه مالی بین‌المللی که به منظور پیگیری اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای به دولت‌های کشورهای کم‌درآمد و متوسط وام اعطا می‌کند، بازطراحی خیابان‌های یک شهر در بهبود کیفیت زندگی تمام ساکنان و به ویژه افراد کم‌درآمد به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. مدیران این مؤسسه باور دارند که طراحی مناسب خیابان‌ها و فضاهای شهری نقش بسیار مهمی در افزایش میزان زیست‌پذیری، رفاه و حمایت از حمل و نقل ایفا می‌کند و در نهایت، حس برابری را در میان اقشار مختلف به وجود می‌آورد. در همین راستا، مدیران می‌توانند از طریق یکپارچه‌سازی پروژه‌های شهری با اهداف بانک جهانی، فضاهایی ایمن و سالم به وجود آورند که در آن، تمام مردم از حق برابر برای استفاده برخوردار هستند.

راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

افزایش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهرها

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث ایجاد جنبش عظیم پیاده‌راه‌سازی و مسیرهای دوچرخه‌سواری در اغلب نقاط جهان شد و تردد سبز را در میان شهرنشینان ترویج داد. به جرأت می‌توان گفت که تا این زمان، مردم به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به ویژه در شهرهای شلوغ گرایش زیادی نداشتند و حتی از ناامن بودن این شیوه‌های تردد هراسان بودند اما امروزه برنامه‌ریزان اغلب شهرهای جهان در حال گسترش مسیرهایی برای تردد سبز هستند تا شهر و شهروندان را از مزایای بیشمار آن بهره‌مند کنند و حتی دسترسی شهرنشینان به فضاهای عمومی را افزایش دهند.

راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

تقویت توسعه اقتصادی از طریق فضاهای عمومی

وجود فضاهای عمومی در شهرها نه تنها به مردم حس امنیت، برابری و کیفیت بهتر زندگی را می‌بخشد بلکه می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه نیز نقش مهمی ایفا کند. کیفیت یک منطقه شهری که تا حد زیادی به وجود فضاهای عمومی نسبت داده می‌شود، جذب سرمایه‌داران را در پی دارد که همین امر به سهم خود در رشد اقتصاد شهر بسیار حائز اهمیت است. مدیران در هنگام طراحی فضاهای عمومی باید زمینه لازم را برای افزایش قابلیت برقراری ارتباط در آن، قابلیت دسترسی راحت به فضای عمومی و امکان انجام فعالیت‌ها و کاربردهای متنوع را مورد توجه قرار دهند تا از این طریق به بهبود کیفیت کل منطقه کمک کنند و در نهایت رشد اقتصادی را برای آن به ارمغان آورند به عنوان مثال پروژه‌هایی نظیر پارک خطی نیویورک، پارک المپیک لندن و ساحل رودخانه آناکوستیا در واشنگتن دی. سی رونق اقتصادی را برای تمام مناطق اطراف آن‌ها به ارمغان آورده است.

راهبردهایی برای طراحی بهتر فضاهای عمومی شهری

کد خبر 508833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.