روش متوقف‌کردن آلزایمر کشف شد

دانشمندان دانشگاه فدرال اورال روسیه، روش متوقف کردن پیشرفت بیماری آلزایمر را کشف کردند.

به گزارش ایمنا، دانشمندان دانشگاه فدرال اورال روسیه "یلتسین"، روش متوقف کردن پیشرفت بیماری آلزایمر را کشف کردند. آن‌ها به سنتز ترکیبات شیمیایی پرداختند که قادر است مانع از انحطاط عصبی هنگام بیماری آلزایمر شود.

دانشمندان روسیه توانستند مولکول‌های جدید یکسری از ایندولیل و پیرولیلازین‌ها را دریافت کنند که فرایند مبارزه درون سلولی با ساختارهای آمیلوئید انباشته شده را به جریان می‌اندازد. این عناصر به مرور زمان در مغز انسان انباشته می‌شود و باعث تحریک پیشرفت "بیماری‌های دوران گیری" می‌شود.

پروفسور ایرینا اوتپووا از کرسی شیمی ارگانیک و بیومولکولی دانشگاه فدرال اورال اظهار کرد: ترکیبات ما به فعال کردن سنتز پروتئین‌های ویژه با کمک شوک گرمایی می‌پردازد و باعث انباشت آن‌ها در سلول می‌شود. پروتئین‌ها از این نوع امکان محافظت از بافت عصبی در برابر آمیلوئیدهای سمی را فراهم می‌کند و از سلول‌ها در مقابل انواع استرس و بیماری‌های اختلال عصبی دفاع می‌کند.

آزمایش این ترکیبات توسط دانشمندان روی سلول‌های مدل بیماری آلزایمر و آسیب بعدی پس از آسیب‌های مغزی و جمجمه به انجام رسیده است. در هر دو مورد، کارایی این ترکیبات بر متوقف کردن پیشرفت بیماری آلزایمر و زنده ماندن سلول‌های عصبی به اثبات رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران