سهم زنان از دولت سیزدهم چه خواهد بود؟

زنان به عنوان قشری که نیمی از جامعه را نمایندگی می‌کنند، همواره در عرصه‌های مختلف پا به پای مردان به فعالیت‌ پرداخته‌اند و انتظار می‌رود دولت سیزدهم فارغ از هرگونه جناح بندی سیاسی و جنسیتی، نسبت به کار گیری بانوان در کابینه توجه خاصی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بانوان به عنوان قشری که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، همواره توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی افتخارات بزرگی را برای کشور کسب کنند، اما متأسفانه برخی نگاه‌های جنسیتی طی سال‌ها و دهه‌های اخیر باعث شده امروز شاهد حضور و تأثیرگذاری بانوان در عرصه‌های مدیریتی کشور نباشیم.

دولت‌های پس از انقلاب اسلامی به ترتیب نسبت به حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی توجه بیشتری پیدا کردند. این روند از دولت اصلاحات آغاز شد و در دولت حسن روحانی به اوج خود رسید گرچه که تنها یک کرسی از اعضای کابینه دولت به بانوان رسید، اما دولت دوازدهم توجه ویژه ای نسبت به بکارگیری زنان در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های وابسته به دولت داشت.

البته اگر برخی نگاه‌های قیم مابانه در دهه‌های اخیر بر جامعه حکمفرما نبود، قطعاً امروز شاهد حضور و تأثیرگذاری بیشتری از زنان در حوزه‌های مختلف و مدارج بالای مدیریتی بودیم؛ هر چند اگر از دید تاریخی به این قضیه نگاه کنیم، زنان پس از انقلاب رشد و پیشرفت چشمگیری در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی‌، ورزشی، علمی و… داشته‌اند، اما نکته‌ای که طی ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی مغفول مانده بحث به کارگیری زنان در جایگاه‌ها و مراتب مدیریتی بالادستی است که برای برخی از آنها به واسطه شایستگی‌ها و توانمندی‌هایشان، می‌توان این موضوع را جز حقوق‌حقه آنها در نظر گرفت.

مدارج و مراتبی همچون حضور در مقام وزارت، معاون اولی رئیس‌جمهور یا حتی جایگاه ریاست‌جمهوری که چندان دور از دسترس نیست؛ چرا که اگر به حضور و فعالیت زنان در سایر جوامع و کشورها نگاه کنیم، می‌بینیم که سایر کشورها با باور به توانایی و کارآمدی زنان از آنها در پست‌هایی همچون نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور نیز بهره برده‌اند.

متأسفانه هنوز نگاه واحدی نسبت به حضور و مشارکت زنان در مناصب مدیریتی و اجرایی وجود ندارد و هستند جریاناتی که اساساً اعتقادی به مشارکت فعال زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی ندارند و کارکرد و توانایی زنان را صرفاً در چارچوب کارهای منزل تعریف می‌کنند، لذا تا زمانی که این نگاه واحد صورت نگیرد نمی‌توان انتظار حضور زنان در مدارج بالای مدیریتی را داشت.

کمتر از ۱۵ روز دیگر سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار می‌کند و ابراهیم رئیسی از یک سو با انبوه مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از سو مدیریت، تحریم و همه‌گیری کرونا مواجه است که ساماندهی آنها نیازمند تدبیر، تلاش شبانه روزی و اصلاح سوءمدیریت ها است و از سوی دیگر باید نسبت به عمل به وعده‌های خود اقدام کند که یکی از آنها به کارگیری زنان در جایگاه‌های مختلف مدیریتی است.

وی بارها بر کابینه دولت سیزدهم فارغ از هرگونه جناح بندی سیاسی و جنسیتی تاکید کرده و به همین دلیل این پرسش مطرح است که در دولت سیزدهم زنان چه جایگاهی خواهند داشت؟ آیا رئیسی قید همکاری با زنان در دولت را خواهد زد یا آنها را در بخش‌هایی همچون وزارت یا معاونت به کار خواهد گرفت؟

حضور چهره‌های شاخص زن در کابینه به جامعیت دولت سیزدهم کمک می‌کند

لاله افتخاری، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بانوان این کشور طی سال‌های گذشته توانسته‌اند به خوبی در تمامی عرصه‌های علمی و بین‌المللی بدرخشند و لازم است از این ظرفیت در مناصب مدیریتی کشور نیز استفاده شود.

به گفته وی، انتظار می‌رود در معاونت‌های دولت و همچنین در کابینه شاهد حضور گسترده بانوان باشیم؛ همچنین ضروری است در بکارگیری بانوان در مناصب مدیریتی اصل شایسته سالاری و کارآمدی نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، ابراهیم رئیسی در اظهارات خود بارها بر اصل شایسته سالاری فارغ از همه نگاه‌های سیاسی و جنسیتی تاکید کرده و بر همین اساس توجه ویژه رئیس دولت سیزدهم به بانوان و بکارگیری چهره‌های توانمند از این قشر جامعه می‌تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات کشور ایفا کند.

افتخاری خاطرنشان می‌کند: قطعاً حضور چهره‌های شاخص زن در کابینه می‌تواند به جامعیت دولت سیزدهم کمک کند؛ زیرا بانوان نگاه ویژه‌ای نسبت به جامعه دارند.

حضور پررنگ زنان سهم انکارناپذیری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور دارد

الهام آزاد، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بانوان باید نقش بسزایی در مناصب مهم کشور داشته باشند؛ زیرا آنها نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و لازم است دولت سیزدهم و مجلس همگام با یکدیگر در راستای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی آنان تلاش کنند.

به عقیده وی، حضور پررنگ‌تر زنان در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی سهم انکارناپذیری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور دارد؛ همچنین در حالی زنان در روستاها و شهرهای کوچک با تولیدات خود به اقتصاد خانواده و کشور کمک می‌کنند که کمتر به نقش و سهم آن‌ها توجه می‌شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: دولت سیزدهم همگام و همسو با وکلای مردم در خانه ملت گام‌های بلند و ملموسی را در راستای حمایت از زنان برداشته و بستر را برای ارتقا جایگاه اجتماعی آنان فراهم خواهد کرد.

به‌کارگیری در مناصب مدیریتی می‌تواند اعتماد نیمی از جامعه را جذب کند

معصومه آقاپور، فعال سیاسی اصلاح طلب هم به ایمنا می‌گوید: لازم است در تمامی نهادهای تصمیم‌گیری کشور از بانوان استفاده کرد و حضور آنها می‌تواند برخی از مشکلات کشور را برطرف کند؛ زیرا زنان نسبت به آقایان همیشه نگاه دقیق‌تری دارند؛ انتظار می‌رود دیدگاه‌های بانوان در نهادهای کلان تصمیم‌گیری کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، ابراهیم رئیسی نباید به حضور زنان در حد معاونت زنان ریاست جمهوری اکتفا کند، بلکه لازم است در بسیاری از وزارت خانه‌ها و سازمان‌های وابسته به قوه مجریه نیز از بانوان کار آمد و شایسته استفاده کرد.

به عقیده این فعال سیاسی اصلاح طلب، رئیس دولت سیزدهم یقین داشته باشد که با استفاده از بانوان در کابینه و مناصب مدیریتی می‌تواند اعتماد نیمی از جامعه را جذب کرده و بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کند.

کد خبر 508817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.