پیوند ایران و عراق  امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق از مشترکات مستحکمی برخوردارند که دو کشور را به هم پیوند می‌دهد، گفت: نتایج و ثمرات پیوند استراتژیک بین ایران و عراق از دو کشور فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق، با تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به دولت و مردم این کشور، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق از جایگاه ویژه ای برخوردار است و امنیت و ثبات عراق را امنیت خود می‌دانیم و از حضور این کشور مسلمان همسایه در تعاملات منطقه‌ای حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه‌ای دارند و عملکرد آنها در مرزهای عراق و سوریه غلط و برخلاف مصالح منطقه بوده است، گفت: این روزها بازی پیچیده آمریکایی‌ها در عراق را شاهد هستیم و طبیعی است که این سیاست‌ها کمکی به برقراری امنیت و ثبات در عراق نخواهد کرد و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همواره نقش تخریبی در منطقه داشته اند، بر مخالفت ایران با هرگونه مداخله خارجی در امور منطقه تاکید کرد و گفت: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حل و فصل شود.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌های بالای همکاری تهران و بغداد در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه مهم راه آهن شلمچه– بصره و همچنین تعریف نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تدوین راهبرد اقتصادی–تجاری دو کشور، تصریح کرد: ایران و عراق می‌توانند با توسعه همکاری‌های خود، به عنوان دو اقتصاد مکمل همدیگر را پوشش دهند.

"مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق نیز در این گفت و گو ضمن تبریک عید سعید قربان به دولت و مردم ایران، روابط دو کشور را بسیار دوستانه و مستحکم توصیف کرد و بر تلاش برای توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط و تداوم همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای دو کشور در آینده تاکید کرد.

نخست وزیر عراق افزود: در ۸ سال گذشته با تلاش و مدیریت شما شاهد افزایش سطح همکاری‌های، دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بغداد و تهران بودیم و توافقات خوبی بین دو کشور برای همکاری در زمینه طرح‌ها و پروژه‌های مشترک حاصل شد که امیدوارم این توافق‌ها از جمله پروژه اتصال راه آهن دو کشور که سال‌ها راکد مانده بود، هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.

الکاظمی همچنین در این گفت و گوی تلفنی بار دیگر از حمایت‌های دولت و مردم ایران از دولت و مردم عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش و همچنین برقراری صلح و ثبات و امنیت در این کشور، قدردانی کرد.

کد خبر 508618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.