از شهربانی تا شهرداری

واکنش رئیس جمهور به اعتراضات آبی مردم خوزستان و نقش آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق در پیروزی قیام ملی ۳۰ تیر از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز_ سه شنبه ۲۹ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احمدی‌نژادی‌ها نیروی اصلی کابینه رئیسی خواهند بود» به بررسی آرایش سیاسی کابینه‌ی دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: جامعه با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه است و در تابستان داغ سال ۱۴۰۰ برخی کمبودها و کاستی‌ها نیز باعث شده تا صدای اعتراض و نارضایتی‌های مردم بیش از پیش بلند شده و شنیده شود. بحران آب در مناطق جنوبی کشور به خصوص استان خوزستان و شهرهای تابعه، معضل قطعی برق در تهران و سیار استان‌ها، تورم، مشکلات اقتصادی و معیشتی و مهم‌تر از همه مساله بیماری کرونا که هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد موجب شده تا بسیاری از مردم نگاه امیدوارانه‌ای به آینده نداشته باشند و اعتماد خود را به تغییر وضعیت از حالت موجود به شرایط مطلوب از دست بدهند. این در حالی است که دولت حسن روحانی روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کند و سید ابراهیم رئیسی طی یکی دو هفته آینده رسماً به جای وی به کرسی خواهد نشست.

اما پرسش همچنان برقرار است که اساساً با تغییر افراد و دولت‌ها می‌توان شاهد تغییراتی اثرگذار در روندها در راستای ایجاد امید و اعتماد در مردم بود. رئیسی شعار تغییر به نفع مردم را مطرح کرده است اما با وجود مشکلات پیش رو مثل بحران آب باید دید چه میزان در این هدف خود برای ایجاد تغییر موفق خواهد بود.

در این راستا برای بررسی شرایط موجود جامعه، بحران‌های موجود و اعتراض مردم، دولت سیزدهم و کابینه رئیسی و آنچه در سپهر سیاسی و اجتماعی کشور می‌گذرد.

از شهربانی تا شهرداری

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم حق دارند» به بررسی واکنش رئیس جمهور به اعتراضات آبی مردم خوزستان پرداخت و نوشت: هشت سال دولت و قوه مجریه به طور کامل در اختیار حسن روحانی رئیس جمهوری بود. دولت او به عقیده بسیاری موفقیت‌های مختلفی داشته است، اما کمبودها در دولت او و ضعف مدیریت حالا به جایی رسیده که مردم نیازمند آب نیز هستند. بی‌برقی و شیوع ویروس کرونا نیز همچنان برقرار است.

هرچند بسیاری می‌گویند که تحریم‌های سنگین آمریکا باعث شد که مدیریت بسیاری از اتفاقات در ایران سخت و غیر ممکن شود، اما به هرحال همچنان روشن است که شرایط امروز از قبل قابل پیش‌بینی بود و می‌شد که از وقوع بی‌آبی و بی‌برقی جلوگیری کرد. امکان این وجود داشت که واکسیناسیون کرونا در ایران با سرعت بیشتری انجام شود. در این چند سال گذشته که به خاطر تورم افسارگسیخته و مشکلات بسیار اعتراضات مردم به‌شدت افزایش یافته بود، بسیاری از مسئولان دولت سعی می‌کردند که بگویند این اعتراضات از خارج از کشور سامان یافته‌اند و در مواردی هم آن را انکار می‌کردند.

در چند روز گذشته هم مقامات محلی در خوزستان ابتدا منکر اعتراضات می‌شدند و مدعی بودند تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جعلی است. اما به هرحال، حالا که مدت زمان زیادی تا پایان دولت نمانده، حسن روحانی بالاخره تصمیم گرفته که حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسد. اما با این حال همچنان رئیس جمهوری نمی‌خواهد به ریشه اصلی مشکلات بپردازد و در سخنانی همه حوادث را به خارج از کشور موکول کرده است.

دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری با اشاره به افزایش گرمای هوا در سال جاری و مشکلات ایجاد شده برای مردم شهرهای مختلف کشور در زمینه قطع برق یا آب، تصریح کرد: «امسال شرایط ما در زمینه آب‌وهوایی سخت بوده است و همین شرایط سبب شد که مردم گاهی با قطع آب یا برق مواجه شوند.» روحانی در حالی این سخنان را مطرح کرده است که بسیاری از سال گذشته اعلام کرده بودند در کشور کمبود برق وجود دارد. گزارش‌های غیر رسمی هم هست که نشان می‌دهد استخراج رمزارزها از سال گذشته برای جبران کمبود مالی یکی از علت‌های مهم مصرف بیش از اندازه آب و برق در کشور بوده است که متأسفانه تاکنون مقامات به طور جسته و گریخته آن را تأیید کرده‌اند و هنوز هم درباره آن با صراحت صحبت نمی‌کنند.

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که مزرعه‌های استخراج رمز ارز ایران با همکاری کشورهایی مثل ترکیه و چین احداث شده و نفع زیادی هم برای این کشورها داشته است.

از شهربانی تا شهرداری

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اتحاد روحانیت و جبهه ملی‌» به بررسی نقش آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق در پیروزی قیام ملی ۳۰ تیر پرداخت و نوشت: «اطلاع می‌یابم که مصدق برای مبارزه با مشکلات اختیار تام خواسته است. شاه از دادن اختیارات سر باز می‌زند و قوام‌السلطنه را به نخست‌وزیری منصوب می‌کند و او هم با موضع‌گیری در مقابل ملی کردن صنعت نف مرتکب اشتباه می‌شود. جبهه ملی اعلام اعتصاب عمومی می‌کند. آیت‌الله کاشانی حکم جهاد می‌دهد و حزب توده نیز از آن طرف هوادارانش را متشکل می‌کند. جمعیت به خیابان‌ها می‌ریزند و با چوب و سنگ به تانک‌ها حمله می‌کنند. تیراندازی می‌شود و انسان‌ها کشته می‌شوند. وحشتناک است. نفت، آبادان، توده، جهاد، کشتار، اعدام…»

همین وا گویه استعاره وار و موجز ثریا اسفندیاری بختیاری، همسر دوم محمدرضا شاه پهلوی در کتاب خاطراتش از حوادث ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱، چکیده‌ای است از آنچه در این روز رفته و در حافظه تاریخ ثبت شده و به یادگار مانده. خیابان ۳۰ تیر در تهران را به آثار تاریخی‌اش می‌شناسند و مراکز فرهنگی و مذهبی‌اش و این اواخر، غذافروشی‌های سیار شبانه‌اش.

خیابانی که از بابت وجود توأمان مسجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده در آن به خیابان ادیان شهره شده و نماد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان آسمانی است اما عنوان رسمی خود را وامدار روزی است که ملت ایران برای پاسداشت آزادی و دفاع از حق قانونی و مسلم خود، به خیابان آمدند و حماسه‌ها آفریدند و شهدایی را تقدیم راه حریت کردند، خالصانه و شجاعانه. روز ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ و جان‌فشانی‌ها و حماسه‌های رقم خورده در آن، به عنوان برگ زرینی در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و جاودان شده است.

توطئه‌ای که می‌رفت بنیان آزادی را در ایران متزلزل کند و بساط دیکتاتوری را دوباره برپا سازد، با نکته‌سنجی و واکنش به موقع نخبگان و اتحاد روحانیت و جبهه ملی و در راس‌شان، آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی و دکتر محمد مصدق و هدایت و تهییج درست مردم برای حضور در عرصه، ابتر ماند و به شکستی تلخ و عبرت‌آموز تبدیل شد.

از شهربانی تا شهرداری

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوال از وزیر برای پیام‌رسان فیلترشده» به بررسی پرداخت و نوشت: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با دو سوال از وزرای ارتباطات و فرهنگ آغاز به کار کرد. نکته جالب سوال از وزرا به سوال مقتدایی از وزیر ارتباطات بازمی‌گردد که مربوط به زمانی بود که هنوز تلگرام فیلتر نشده بود و پاسخ وزیر به چرایی محاسبه ترافیک بین‌المللی برای کاربران تلگرام این نماینده مجلس را قانع نکرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نه‌تنها وزارت ارتباطات از حقوق ملت در برابر بدعهدی تلگرام دفاع نکرده، بلکه در محاسبه ترافیک بین‌الملل کاربران شبکه اجتماعی تلگرام پول اضافی از مردم گرفته است.

عباس مقتدایی در توضیح سوال خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص علت عدم تشریح و شفاف‌سازی مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی با وجود استقرار CDN‌های تلگرام در کشور بیان کرد: آقای وزیر شما بخشی از سوال من را تحریف کردید، چرا تلگرام به تعهدات خود عمل نکرد اما شما در کسوت وزیر ایران به‌جای برخورد قانونی با این مجموعه از آن حمایت کردید؟ شما اطلاعات کاربران ایرانی را در اختیار زیرمجموعه خارجی قرار دادید در صورتی که مردم به شما و وزارتخانه اعتماد کرده بودند. به‌جای حمایت از آنها باید از ملت ایران حمایت می‌کردید. چرا حریم شخصی شهروندان ایرانی را حفظ نکردید؟ چرا تا به امروز شفاف‌سازی نکردید و لاپوشانی کردید؟ علاوه بر این پول‌های اضافه بر سازمان نیز از مردم گرفتید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در پاسخ به سوال مطرح‌شده در صحن علنی مجلس گفت که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات باید بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

محمدجواد آذری‌جهرمی توضیح داد: اصل سوال این است که سرورهای تلگرام به ایران آمده و مستقر شده پس چرا ترافیک را برای مردم نیم‌بها حساب نکردید؟ من می‌خواهم یک روند قانونی را به مجلس شورای اسلامی یادآوری کنم.

۲۰ مرداد ۹۵ در دولت یازدهم سند تدوین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی مجازی به تصویب رسید. در مورد تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی آمده که تعرفه‌گذاری به گونه‌ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

آذری‌جهرمی همچنین یادآور شد: بر اساس سیاست‌گذاری شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون تنظیم مقررات در دولت یازدهم مصوب کرد که اپراتورهای مخابراتی موظف هستند اقداماتشان را برای اینکه محاسبات ترافیکی داخلی و بیرونی مجزا انجام شود به عمل بیاورند. بر همین اساس سیاست‌گذاری و اعلام نرخ ترافیک داخلی باید حداقل نصف قیمت بین‌الملل در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۳۹۶ برخی اپراتورها با استناد به این مصوبه بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی ارائه کردند که این باعث تذکر جدی دادستان کل کشور و جمع‌آوری تبلیغات آنها شد و به ما هم یادآوری شد که سیاست شورای عالی فضای مجازی حمایت از پیام‌رسان داخلی است. این موضوع در سند طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات هم تصریح شده است.

از شهربانی تا شهرداری

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقش اسرائیل در ترور جمال خاشقجی به روایت اسناد ادوارد اسنودن» نوشت: «ادوارد اسنودن» افشاگر معروف آمریکایی از وجود «اسناد و شواهدی حیرت انگیز» در مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در قتل جمال خاشقجی پرده برداشت. آل‌سعود خاشقجی را که یک روزنامه نگار منتقد بود، با اره تکه‌تکه و سپس در اسید ذوب کرد!

ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی به دستور بن سلمان، هنوز به عنوان خبری با ابعاد و جزئیات جدید مطرح است. در تازه‌ترین خبر در این مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در این جنایت فاش شده است. ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق و افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور جمال خاشقجی، خبر داد.

بر این اساس، اسنودن در حساب توئیتری خود و در واکنش به گزارش‌ها درباره هک شدن تلفن همراه همسر و نامزد جمال خاشقجی با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس ساخت رژیم صهیونیستی در کنسولگری عربستان در ترکیه، نوشت: «گروه «ان اس او» اسرائیل (سازنده پگاسوس) بارها و بارها ارتباط خود با قتل خاشقجی را انکار کرده است، اما شواهد حیرت انگیز جدید تأیید می‌کند تلفن‌های زنان نزدیک به وی در زمان قتل او هک شده است».

از شهربانی تا شهرداری

کد خبر 508435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.