بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پالایشگاه تبریز ، با رشد ۱۳۸ درصدی به هشت هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۴۱ درصدی به پنج هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۱۲۳ درصدی به پنج هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۲۸ تیرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد هشت هزار و ۳۱۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد دو هزار و ۷۴۱ واحدی در سطح ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۶۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۰۳ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۴۹ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۷ هزار و ۲۱۹ و ۱۶۸ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۷۸۵ میلیون و سه میلیارد و ۵۷۲ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت بورسی خراسان

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۱۳۸ درصدی داشته است و به هشت هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۱۴۱ درصدی داشته است و به پنج هزار و ۸۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۱۲۳ درصدی داشته است و به پنج هزار ۴۷۸ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با سه هزار ۶۰ ریال می‌باشد.

سرمایه ثبت شده شرکت ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با کاهش ۳۱ درصدی به ۱۱ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت کاهش ۲۸ درصدی داشته است و به ۱۳ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۷.۸۸ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۵.۰۷ می‌باشد. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نمی‌باشد و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار بازار بورس

مدیر روابط عمومی بورس گفت: تعطیلی بورس از سه شنبه این هفته تا یکشنبه آینده، مشروط به تعطیلی بانک‌ها است.

اوضاع معاملات سیمان چگونه است؟

جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: در حوزه سیمان نیز علی رغم اینکه روند عرضه‌های مناسبی در حال شکل‌گیری بود و بیش از ۶۰۰ هزار تن عرضه و ۴۷۰ هزار تن معامله ثبت شده بود و بیش از هزار و ۳۰۰ مشتری تاکنون سیمان خریداری کرده تند، اما به علت چالش قطع برق با کاهش عرضه مواجه شدیم؛ البته معاملات روز شنبه عدم تأیید شد که در تلاشیم عرضه‌ها تجمیع شده و به صورت عرضه‌های دو هفته‌ای انجام شود.

جهرمی تصریح کرد: در این شرایط کاهش عرضه‌ها و عدم اطمینان از عرضه‌های با ثبات در آینده سبب افزایش تقاضا می‌شود. لذا مهم‌ترین اقدامی که باید انجام شود، این است که بتوان اطمینان عرضه در آینده را به بازار داد که عرضه‌های سلف می‌تواند به این موضوع کمک کند؛ همچنین این مساله می‌تواند بخشی از تقاضای فعلی را نیز کاهش دهد.

به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در حال حاضر امیدواریم تمامی ذی‌نفعان به سرعت نسبت به موضوع در حیطه وظایف و اختیارات خود اقدام کنند. در این میان با توجه به اینکه اختلال ایجاد شده در بازار از محل عرضه است باید به جای ایجاد بحث‌های فرعی، تمام سیاست‌ها بر افزایش عرضه متمرکز شود.

جهرمی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز با توجه به کمیابی محصولات، خریداران مجبور به خرید با هر قیمتی خواهند بود که بتوانند جلوی بخشی از ضررهای آتی خود را بگیرند. در برخی از موارد مدیران پروژه‌ها به ما مراجعه و اعلام کردند با توجه به عدم وجود دورنمای مناسب از عرضه محصولات و امکان تأخیر و تعویق پروژه‌هایشان، تلاش دارند تا به هر قیمتی محصول خود را خریداری کنند؛ لذا باز هم تاکید می‌شود کنترل انتظارات در شرایط فعلی بیشترین کمک را به بازگشت بازار خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از سه هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «اما دریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه در کشور تجربه نشده است.

دلایل لغو معاملات شمش فولاد و لزوم رشد عرضه‌های سلف فولاد و سیمان

سید جواد جهرمی در خصوص لغو معاملات شمش فولاد در دو هفته گذشته، شرایط معاملات فولاد و سیمان و راهکارهای بازگشت آرامش و تعادل به بازار توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای اظهار داشت: در هفته قبل حدود ۱۰ هزار تن شمش برای عرضه به بورس کالا ارسال شده بود که قطعاً این حجم از عرضه نمی‌توانست به بازار کمک کند؛ در روز گذشته نیز بالغ بر ۱۱ هزار تن شمش ارسال شده بوده که طبیعتاً این عرضه نیز نمی‌توانست به بازار کمک کند؛ ضمن اینکه این حجم از عرضه طبعاً منجر به کشف نرخ منصفانه نمی‌شود.

جهرمی ادامه داد: در هر دو هفته مکاتباتی با وزارت صمت صورت پذیرفته است که با توجه به اینکه وزارت صمت اعلام می‌کند بر وضعیت تولید و موجودی انبار شرکت‌ها اشراف دارد، انتظار می‌رفت به سرعت ظرف یک هفته گذشته نسبت به برنامه‌ریزی عرضه‌ها اقدام عاجل انجام می‌شود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر بازار با یک شوک در طرف عرضه مواجه است و باید نسبت به برطرف کردن آن، با انجام عرضه‌های مدت دار و سلف نسبت به اطمینان عرضه در آینده اقدام کرد.

اخبار شرکت‌ها

در بورس کالا، آهن اسفنجی ۸۸.۷ میلیون ریال، شمش فایرا ۵۷۸ میلیون ریال، شمش روی ۶۲۰ میلیون ریال، کنسانتره سنگ آهن ۲۶.۸ میلیون ریال، گندله سنگ آهن ۳۶.۷ – ۳۷.۲۳ میلیون ریال، لوب کات سنگین ۹۵-۱۱۸ میلیون ریال، مس کاتد ۲,۰۷۷ میلیون ریال قیمت خورد.

مدیرعامل زامیاد در مجمع گفت: پادرا پلاس یکی از محصولات ما است که خط تولید آن در مهر ۹۹ افتتاح شد. این محصول جایگزین نیسان زامیاد می‌شود. کارون محصول دو کابین تک دیفرانسیل است که توان حمل ۱۳۲۰ کیلوگرم بار دارد و تابستان به بازار عرضه می‌شود. تیوان یک شاسی بلند است که قرار داد آن با شریک چینی انجام شده است و احتمالاً در سال ۱۴۰۰ تولید شروع شود. بازار گردان قبلاً سهم آشنا بود اکنون لوتوس پارسیان است و با تمام قدرت از سهم حمایت می‌شود.

مدیرمالی ستاره خلیج فارس، زیرمجموعه تاپیکو می‌گوید: شرکت ستاره خلیج فارس قطعاً تعدیل مثبت خواهد داشت اما با توجه به این که فردا یعنی دوشنبه ۲۸ تیر ماه صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت بر روی سایت کدال قرار خواهد گرفت اکنون نمی‌توان درباره مقدار آن اطلاع رسانی کرد.

در مجمع پارس گفته شد: ال پی جی ۴۲۰ دلار لحاظ شده اما با توجه به قیمت نفت در حال حاضر بیش از ۶۰۰ دلار است. قطعی برق روی شرکت اثر ندارد چون برق را از شبکه نمی‌گیریم. در واحد استایرن منومر نیاز به توسعه داریم برای افزایش تولید. ۳۳۰ هزار تن کسری استایرن منومر در کشور داریم و از این رو برای افزایش ظرفیت در مجموعه پارس سه گام را در دستور کار داریم.

اخبار بازارهای جهانی

در جنوب شرق آسیا قیمت pvc در ۱۲۵۰ دلار ثابت ماند و تقاضا و معاملات نیز به علت گسترش مجدد تعطیلی‌ها بر اثر ویروس کرونا، ضعیف بودند. تحلیلگران می‌گویند قیمت pvc به کف قیمتی خود رسیده است و پیشنهادات ماه سپتامبر می‌تواند بالاتر از اعداد فعلی باشد، به علت اینکه تقاضا در جنوب شرقی آسیا پس از تعطیلی‌ها بهبود می‌یابند و فصل باران موسمی در هند به پایان می‌رسد.

قیمت‌های پیشنهادی بیلت سی آی اس از ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار هر تن فوب هفته قبل به ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب رسیده و در منطقه منا هم وضع تقاضا محدود گزارش شد. ترکیه هم به دلیل تعطیلات رسمی در بازار فعالیت خاصی نداشت.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل

کد خبر 508306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.