نرم‌افزار جاسوسی شرکت اسرائیلی خبرنگاران را ردیابی می‌کند

نتایج تحقیقات انجام شده در ارتباط با قتل خبرنگاران و گزارش ۱۷ سازمان رسانه‌ای نشان‌داد که از نرم‌افزار جاسوسی بر پایه نظامی برای هک تلفن‌های هوشمند ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اجتماعی استفاده شده‌ است.

به گزارش ایمنا، نرم‌افزارجاسوسی پگاسوس (Pegasus)، توسط شرکت اسرائیلی NSO Group طراحی شده‌است. این نرم‌افزار برای ردیابی افراد توسط ارتش، سازمان‌های اطلاعاتی و مقامات اجرایی استفاده می‌شود.

فهرست کشورهایی که تعداد زیادی هدف هک دارد، نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای جاسوسی بسیار پیچیده‌ای ممکن است در اختیار برخی رهبران با سوابق مشکل‌ساز برای حقوق بشر به‌منظور آزار و شکنجه مخالفان مانند ویکتور اوربان مجارستانی قرار گرفته باشد.

در میان افرادی که هدف هک شدن قرار گرفتند، نام دو زن مرتبط با جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی و سیسیلیو پیندا بیرتو، روزنامه‌نگار مکزیکی که در سال ۲۰۱۷ کشته شد، دیده می‌شود. شماره تلفن‌های هک شده شامل تلفن صدها رهبر جهان، مدیران بازرگانی، فعالان و خبرنگاران بود. با این وجود هزاران شماره دیگر هنوز شناسایی نشده است هرچند بیشترین تعداد مربوط به تلفن‌های مکزیکی بوده است.

این تحقیقات شامل موارد محرمانه یک سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری مستقر در پاریس و سازمان عفو بین‌الملل است.

شرکای رسانه‌ای این پروژه شامل واشنگتن پست، پی بی اس فرانت لاین، گاردین انگلستان، لوموند فرانسه، هاآرتص اسرائیل و دیگران است. شرکت NSO گزارش چاپ‌شده توسط واشنگتن پست را رد کرد.

این شرکت ادعا کرده است که این منابع اطلاعاتی را ارائه کردند که هیچ مبنای واقعی ندارند و کمبود مستندات پشتیبانی کننده بسیاری از ادعاها را رد می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 508295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.