آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن کرونا در کمیسیون بهداشت بررسی شد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از استماع گزارش مسئول کمیته دارو و غذا در مورد آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن کرونا در کشور خبر داد.

زهرا شیخی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و استماع گزارش مسئول کمیته دارو و غذا در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن کرونا در کشور، اظهار کرد: این گزارش نشان داد وعده‌های مکرر و عمل نشده، بی‌اعتمادی مردم را در پی داشته و از سویی باعث ایجاد توقع شده و علی‌رغم پیشرفت و اقدامات خوب انجام شده تلاش تولید کنندگان داخلی را زیر سئوال برده است.

وی افزود: اهمیت و اولویت اول تأمین واکسن به هر طریق و از سویی اشتباه بودن ایجاد دوگانه تولید و واردات باعث شد وقفه ایجاد شده در واردات به تولید داخل گره بخورد و تأخیر و وعده‌های محقق نشده تولید، عامل مرگ مردم قلمداد شود که خلاف حقیقت و به ضرر اعتماد به نفس ملی است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس این گزارش، برنامه تولید، تجهیز خطوط و برآورد میزان تولید واکسن تا پایان سال در دستور شرکت‌های برکت، رازی، پاستور، فخرا، نور و سیناژن قرار دارد.

شیخی یادآور شد: طبق گزارش قرائت شده در زمینه واکسن علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، برآیند اقدامات برای مردم رضایت بخش نبوده و آنان راضی نیستند. در زمینه ساختار توزیع و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوارض جانبی زیرساخت‌ها باید تقویت شود تا با تأمین واکسن دچار مشکل در توزیع و تزریق نشویم.

وی افزود: درست است که اقداماتی برای واردات انجام شده و بدعهدی از سوی طرف‌های خارجی بوده است، اما نتیجه آن برای مردم ملموس و قابل قبول نیست و ما به نمایندگی مردم باید از مسئولان مربوطه بازخواست و مطالبه کنیم، البته سکوت و تأیید مجلس برای مردم قابل قبول نیست و باید به مسئولان مربوطه تذکر داده شود که وعده‌های بی‌اساس و خوش‌بینانه به مردم ندهند و بیش از این به اعتماد عمومی خدشه وارد نکنند. وجود یک نهاد هماهنگ کننده و تسهیلگر در سطح عالی می‌تواند هماهنگی و هم افزایی بین واکسن سازها را ایجاد کرده و موانع و مشکلات قانونی و ساختاری را به حداقل برساند زیرا در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده واکسن به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و به دلیل احساس رقابت حتی از بیان مشکلات و موانع کار در جلسات ابا دارند ناهماهنگی و انسجام پایین هم روند کار را کند کرده است.

شیخی با اشاره به بحث قراردادهای تضمین خرید و ارائه ضمانت بانکی برای تأخیر و عدم تحقق وعده‌ها و تعهدات، گفت: بحث تعدد سازنده واکسن و شبهه‌های مطرح در این زمینه و مقایسه اعداد اختصاص داده شده و هزینه‌های سایر کشورها نیز مورد بررسی قرار گرفت، البته نباید از لزوم بازرسی و نظارت بر هزینه‌ها غافل شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی درخواست حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (اجرای ناقص جز «یک» بند (ج) تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹ موضوع حذف انواع دفترچه‌های کاغذی بیمه) با حضور مدیران عامل سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران در این نشست خبر داد و گفت: البته پزشکیان و برخی نمایندگان در گذشته موظف شدند این موضوع را بررسی و گزارش عملکردی را ارائه کنند که بر این اساس طی یک سال گذشته و با توجه به نظارت کمیسیون و بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی کار به خوبی پیش رفته است البته نواقصی هم وجود دارد که در نهایت رأی‌گیری انجام شد و اکثر نمایندگان بر این باور بودند که باید در این زمان باقی مانده از دولت به آنها فرصت داد تا کار را به سرانجام برسانند و ایرادات کار را رفع کنند.

شیخی با اشاره به بررسی استفساریه تبصره (۱) ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری در نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان، گفت: با توجه به اینکه کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی این طرح را رد کرد، بنابراین از دستور کار کمیسیون بهداشت هم خارج شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع افزایش ۳۲ درصدی مشارکت پزشکان در هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در این نشست مطرح و از تلاش‌های کمیته هیأت نظارت تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 508221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.