بهترین زمان تزریق واکسن برای بهبودیافتگان کرونا

توصیه شده است که افراد حداقل سه ماه پس از بهبود یافتن از بیماری کووید-۱۹ واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاملاً مشخص است که دریافت واکسن کرونا خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. حتی افرادی که پیش از این به بیماری مورد نظر مبتلا شده‌اند نیز پس از دریافت واکسن کرونا ایمنی لازم را کسب می‌کنند.

محققان در مورد تعداد دوز دریافتی لازم توسط افراد بهبود یافته اطمینان ندارند. بسیاری از متخصصان معتقدند فردی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده است، ممکن است تنها به یک دوز واکسن نیاز داشته باشد، اگرچه شواهد متضادی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد یک دوز واکسن کرونا ایمنی لازم در برابر بیماری کووید -۱۹ را ایجاد نخواهد کرد.

چرا افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ باید واکسینه شوند؟

آنتی بادی‌های تولید شده در بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تا مدت‌ها ماندگار خواهد بود، اما به نظر می‌رسد که سطح آن‌ها پس از گذشت ۹۰ روز کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل حتی افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ باید دو دوز واکسن کرونا را با فاصله دریافت کنند. شواهد موجود نشان می‌دهد که یک دوز واکسن کرونا نیز می‌تواند پاسخ ایمنی مناسبی در بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ ایجاد کند که در این صورت ایمنی به دست آمده در این گروه از افراد با ایمنی ایجاد شده در بدن افرادی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند برابر خواهد بود.

آیا افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ به دوز دوم واکسن کرونا نیاز دارند؟

نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ به دوز دوم واکسن کرونا نیاز ندارند، در این صورت افراد بیشتری در سراسر دنیا واکسینه خواهند شد. برای نمونه، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که پیش از این در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به یک دوز واکسن نشان می‌دهند در حالی که بدن آن‌ها پس از دریافت دوز دوم واکسن واکنش کمتری نشان می‌دهد.

محققان متوجه شده‌اند که آنتی بادی موجود در بدن افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ که تنها یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، با آنتی بادی ایجاد شده در بدن افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده‌اند اما دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند برابر است.

علاوه بر این نتایج مطالعه دیگری که در مجله Nature منتشر شده است نشان می‌دهد افرادی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده‌اند باید یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کنند. ۲۶ نفر در این مطالعه شرکت کرده بودند این افراد پیش از این به بیماری کووید -۱۹ دچار شده بودند و با دریافت یک دوز از واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا ایمنی لازم در برابر بیماری را کسب کردند.

نتایج مطالعه مشابهی نشان می‌دهد که دریافت یک دوز واکسن کووی‌شیلد نه تنها باعث می‌شود آنتی بادی لازم در بدن افراد تولید شود بلکه به اندازه کافی از بهبود یافتگان از بیماری کووید -۱۹ محافظت می‌کند.

چرا بهبود یافتگان از بیماری کووید -۱۹ به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند؟

لازم است بهبود یافتگان از بیماری کووید -۱۹ یک دوز واکسن کرونا را دریافت کنند تا عملکرد سلول‌های حافظه T و B بهبود پیدا کند. علاوه بر وجود ایمنی طبیعی ایجاد شده به دلیل دریافت واکسن می‌تواند پاسخ بهتر و قوی‌تری ایجاد کند تا سلول‌های حافظه آن‌ها را بهتر به خاطر بسپارند. پاسخ ایمنی ایجاد شده در بدن افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند و یک دوز واکسن کرونا دریافت کردند با پاسخ ایمنی تحریک شده در بدن افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند برابر بوده است.

آیا همه افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند؟

به گفته پژوهشگران، با توجه به شیوع گسترده گونه‌های مختلف ویروس کرونا مانند لامبدا و دلتا هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که تنها یک دوز از واکسن کرونا برای افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ مناسب است یا خیر؟

البته ممکن است افرادی که در معرض ابتلای دوباره به بیماری مورد نظر قرار دارند به دو دوز از واکسن کرونا نیاز داشته باشند. خطر ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ در میان افراد مسن، زنان و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند بیشتر از دیگران است. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

کد خبر 508207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صنم IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 0
    مادرم دوز اول را که زد بعد ی هفته علایم داد بنده خدااصلا نگرفته بودو همیشه خیلی رعایت میکرد . دوز دوم رو گفتیم نزنه دیگه تا ببینیم چی میشه .هنوزم تک سرفه داره ..
  • مریم IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 8
    سلام من دوهفتس از بهبودی کرونام گذشته شرایط زدن واکسن رو دارم؟ اخه گفتن باید ۲ ماه بگزره
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    12 15
    خیلی فرقی نداره یا کرونا میکشه یا واکسن یا فشار اقتصادی سکته... مرگ حقه هرچی زودتر بهتر