دست شهرداری را خالی گذاشته‌اند!

مدت‌ها است که مردم جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و نتایج این بیماری آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف وارد کرده است از جمله اقتصاد، سلامت، آموزش و ... حال این شرایط نشان داد که باید بیش از پیش از ظرفیت‌های هوشمندسازی و زیرساخت‌های الکترونیکی در شهرها بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیران شهری به عنوان یکی از دستگاه‌های مسئول در فرهنگ سازی به میدان وارد شده تا بتواند امروز و با وجود ویروس کرونا مهارت آموزی کند و بر پایه خدمات الکترونیک و آموزش‌های آنلاین همچنان به شهروندان علاوه بر مهارت آموزی خدمات ارائه کند.

اما این تمام داستان نیست چراکه همه شهرهای ایران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی بوده که در زمینه اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و. … می‌توان در آن به خوبی خوش درخشید، اما همه این موارد نیازمند به میدان آمدن تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها دارد هرچند با وجود ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها به تعویق افتاده، اما باید به گونه‌ای عمل کرد که مهارت‌های لازم را بتوان به صورت مجازی و آنلاین به همگان ارائه کرد.

باید آموخت که در زمان بحران و بیماری‌های همه گیری چون کرونا نیز باید مهارت آموزی شود تا شهروندان با روش‌های رویارویی با بحران‌ها آشنا شده و بتوانند در زمینه اقتصادی و… وارد چه فعالیت‌هایی شوند.

چهارمحال و بختیاری و شهر شهرکرد که مرکز این استان است دارای پتانسیل فراوان است که متأسفانه بسیاری از مردم این شهر در شرایط کرونایی و قرنطینه با مشکلاتی رو به رو شده‌اند، اما باید آموخت که در قرنطینه هم می‌توان و باید زندگی کرد لذا استفاده از پتانسیل زنان خانه‌دار و محلات کوچک و حتی مساجد که مراکز فرهنگی مذهبی هستند، خود جزیره‌های اقتصادی مؤثر و جهت دهنده افکار به سمت ایجاد درآمد خانواده‌ها به ویژه اقشار ضعیف است هرچند تعداد این افراد در شهرکرد کم نیست؛ حال عبور از هر مرحله زندگی انسان نیازمند دانش و مهارت است و اکنون در شرایط اقتصادی کشور و وجود کرونا احساس می‌شود که این مهم هم نیازمند مهارت است و اما این مهارت به چه شکل و با کدام اعتبارات باید ارائه شود؟

شهرداری منابع انسانی و اعتبارات محدودی دارد

«رضا ریاحی» سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شهرکرد در این باره به ایمنا می‌گوید: اماکن بلااستفاده در شهرداری نداریم و در این راستا هنگام احداث خانه فرهنگ در شهرکرد تمام اماکن را بررسی کردیم و تنها دو مورد شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری منابع انسانی و اعتبارات محدودی دارد، اظهار می‌کند: در خانه فرهنگ رسانه که چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد تولید محتوای الکترونیک صورت می‌گیرد و شبکه‌های مجازی را فعال‌تر می‌کنیم چراکه امروز بیشتر اعضای یک خانواده می‌توانند در منزل خود از تلفن همراه برای یادگیری استفاده کنند.

سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شهرکرد در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای با دیگر دستگاه‌های اجرایی متولی برای استفاده از اماکن فرهنگی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی ورزشی اجتماعی در مکان‌های مناسب وجود دارد؟ تاکید می‌کند: تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه در این زمینه منعقد شده برای مثال ساختمان موجود در تپه نورالشهدا برای همین امر در نظر گرفته شده، البته می‌دانیم که با توجه به اینکه فضای مجازی می‌تواند بسیار قدرتمند عمل کند و با وجود شرایط کرونایی اغلب در برنامه‌های مجازی برنامه ریزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کرونا درس بزرگی به همه داد و اثبات کرد که باید از هوشمندسازی و خدمات الکترونیک بیش از پیش استفاده کنیم، می‌افزاید: امروز فضای مجازی زیرساخت بسیار خوبی دارد که می‌توان از طریق اپلیکیشن آموزش‌هایی همچون مهارت‌های روانشناختی، مسابقات مجازی در اوقات فراغت و… را برگزار کرد.

ریاحی در پاسخ به این سوال که آیا از طریق فضای مجازی می‌توان مهارت فنی و حرفه ای را آموزش داد؟ می‌گوید: در این مورد واقعاً امکان وجود ندارد، اما آموزش بورس که این روزها بسیار داغ است را می‌توان برگزار کرد و شهروندان بسیاری از اطلاعات را به صورت آنلاین دریافت کنند.

همه دستگاه‌ها باید به میدان بیایند

«طیبه شریفی» نایب‌رئیس شورای شهر شهرکرد در خصوص استفاده از مساجد و اماکن فرهنگی و تفریحی شهرداری به عنوان مجتمع فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی می‌گوید: در پارک بانوان یک فضای مناسب وجود دارد که مدتی به کتابخانه تبدیل شده بود، اما به دلیل استقبال نشدن از آن به تمام دستگاه‌های اجرایی متولی که در مهارت آموزی دخیل هستند درخواست دادیم یک روز در هفته مربی پیدا کند و برای مردم مهارت آموزی داشته باشد.

وی می‌افزاید: در این راستا در فضای باز پارک بانوان لوازم و امکانات برای دستگاه اجرایی مختلف برای برگزاری کلاس‌ها قرار داده شده است.

نایب‌رئیس شورای شهر شهرکرد با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کرونا به راه‌اندازی مجتمع فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی تاکید داشتیم، ادامه می‌دهد: از آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بخش فرهنگی سپاه و… خواسته شده تا مهارت‌های روانشناختی و فنی و حرفه‌ای را در این فضا در نظر گرفته و به بانوان ارائه شود.

وی تصریح می‌کند: ارائه خدمات روانشناختی برای عبور از شرایط اقتصادی و کرونا بسیار لازم و مهم است زیرا زمانی که شرایط اقتصادی نابسامان می‌شود، مشکلات بین اعضای خانواده بیشتر می‌شود و نیاز است که در چنین شرایطی مهارت عبور از بحران به خانواده‌ها داده شود که در مقطعی دانشجویان روان‌شناختی در پارک بانوان این خدمات را به صورت رایگان ارائه دادند، اما دیگر ارگان‌ها همکاری نکردند و تنها به چند جلسه بسنده شد.

شریفی تاکید می‌کند: از فضاهای موجود باید به خوبی استفاده شود و دستگاه‌های اجرایی طبق شرح وظایف به شکل عملیاتی در این راستا عمل کنند زیرا در این شهر با بودجه و امکانات اندک امکان احداث فرهنگسرا در تمام نقاط نیست پس باید از فضاهای بلا استفاده بهره برد که اکنون شروع به شناسایی این مناطق شده تا تحت عنوان مجتمع فرهنگی هنری باشد.

وی اظهار می‌کند: باید مهارت را به مردم آموخت و نباید منتظر باشیم جوانان در شرایط کنونی کشور در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند ضمن اینکه در شرایط اقتصادی فعلی باید مهارت عبور از این شرایط را به دانش آموزان، خانواده و سایر اقشار آموخت.

این عضو شورای شهر شهرکرد می‌گوید: مهارت مدیریت استرس و زندگی بسیار مهم است تا زندگی به یک بحران تبدیل نشود اگر مهارت فنی و حرفه‌ای به یک بانو ارائه شود این فرد مجبور نخواهد بود برای معاش دست نیاز خود را برای کمک به دیگران دراز کند یا حتی مجبور به تکدی‌گری شود پس باید با مهارت آموزی و ارتباط بین مجتمع فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی به مراکز فروش و اتصال به بازار این مهم رخ دهد.

وی تصریح می‌کند: اکنون در روستای ارجنک فرشی که توسط بانوان این روستا بافته شده بر روی دار به سرمایه‌گذار فروخته می‌شود و سرمایه‌گذار پس از کامل شدن فرش آن را به کشورهای خارجی صادر می‌کند پس انگیزه برای تولید کننده همیشه وجود دارد.

شریفی ادامه می‌دهد: آموزش پرورش قارچ و نوغانداری و… را از مهارت‌هایی است که می‌توان در چنین فضاهایی از آن بهره بود، اما از مشارکت دستگاه‌های اجرایی خبری نیست.

شریفی اظهار می‌کند: فراموش نکنیم که ابتدا باید نیاز فیزیولوژی انسان برآورده شود اگر این گونه نباشد که نیاز به احترام متقابل، عزت نفس و … در فرد شکوفا نمی‌شود که اگر از این فضاها به درستی استفاده و از کودکی آموزش‌ها ارائه شود مؤثر واقع خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر وضعیت اقتصادی به سامان نباشد موجب کاهش چشمگیر سطح فرهنگ جامعه خواهد شد؟ می‌گوید: وقتی افراد دغدغه نان دارند نمی‌توانند به مسائل فرا مادی و معنوی فکر کنند به همین خاطر می‌توان گفت نیاز فیزیولوژیکی قدرتمندترین نیاز است و ذهن فرد را به خود مشغول می‌کند چون در تمام دنیا نبود این مهم بقای بشر را به خطر می‌اندازد.

نایب رئیس شورای شهر شهرکرد می‌افزاید: پیشنهاد می‌شود که استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی را موظف کند هر دستگاه حداقل یک روز در ماه یک نیروی متخصص خود را به ارائه خدمات در خانه‌های فرهنگی که راه‌اندازی می‌شود اعزام کند به این شکل از پتانسیل‌های موجود استفاده می‌شود و این خدمات می‌تواند در قالب ارائه خدمات روانشناسی، مهارت آموزی و … صورت گیرد.

کد خبر 508188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.