افراد واکسینه شده در معرض ابتلا به دلتا ویروس کرونا!

نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهد که حتی افراد واکسینه شده ممکن است در معرض ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا قرار بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع موج دوم بیماری کووید -۱۹ و ظهور گونه‌های جدید ویروس کرونا اهمیت واکسیناسیون را چندین برابر کرده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دلتا ویروس کرونا را به عنوان گونه نگران کننده در چندین کشور در نظر گرفته است و چندین راهکار برای مقابله با شیوع موج سوم ارائه کرده است. با وجود این که دریافت واکسن تنها راه محافظت از سلامت شخص است نتایج گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده نیز ممکن است در معرض ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا قرار بگیرند و ناقل بیماری باشند، البته بیشتر این افراد بیماری خفیف یا بدون علامت را تجربه کرده‌اند.

آیا واکسن‌های کرونا در برابر گونه دلتا مؤثر هستند؟

واکسن‌های کرونا برای مقابله با گونه اصلی ویروس کرونا تولید شده‌اند، گونه اصلی این ویروس در اوایل سال میلادی گذشته در سراسر جهان شیوع پیدا کرد. متخصصان معتقدند که گونه‌های جدید جهش یافته مانند گونه دلتا ممکن است آنتی بادی تولید شده توسط واکسن‌ها را خنثی کنند. محققان نگران این موضوع هستند که واکسن‌های تولید شده تأثیری بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا نداشته باشد و افراد را در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن نکنند.

چرا شیوع گونه دلتا ویروس کرونا نگران کننده است؟

گونه دلتا ویروس کرونا با نام علمی B.1.617.2 با قدرت بیشتری به سلول‌های میزبان انسان متصل می‌شود، به آسانی تکثیر پیدا می‌کند و بیشتر از گونه اصلی ویروس کرونا به سلامت بدن آسیب می‌زند. تعداد افراد بستری شده در بیمارستان در بعضی مناطق افزایش یافته است به نظر می‌رسد که دلیل این اتفاق شیوع گونه دلتا ویروس کرونا و سرعت پایین واکسیناسیون بوده است.

آیا افراد واکسینه شده ناقلان بدون علامت هستند؟

محققان معتقدند که افراد واکسینه شده هنوز هم ممکن است در معرض بیماری کووید -۱۹ قرار بگیرند و ویروس را به دیگران منتقل کنند به همین دلیل از افراد خواسته می‌شود با وجود دریافت واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی خود را از دیگران حفظ کنند علاوه بر این ممکن است یک فرد واکسینه شده ناقل بدون علامت بیماری کووید -۱۹ باشد و ویروس کرونا را به دیگران منتقل کند.

چه کسانی در معرض ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا قرار دارند؟

متخصصان معتقدند که گونه دلتا ویروس کرونا غالب‌ترین گونه بوده است و به نظر می‌رسد افراد جوان، کسانی که واکسینه نشده‌اند یا تنها یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این گونه قرار دارند. با وجود این که واکسیناسیون کامل به این معنا نیست که فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نخواهد شد اما خطر ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به منظور پیشگیری از ابتلا به گونه دلتا ویروس کرونا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

با وجود این که افراد واکسینه شده کمتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ قرار دارند، اما ممکن است این افراد ناقلان بدون علامت باشند به همین دلیل لازم است افراد همه اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند. استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر این توصیه شده است که از حضور در محیط‌های شلوغ خودداری کنیم. شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کد خبر 507964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    خب پس از فردا واکسن نزنید