خاتمی: شورای نگهبان پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام است

عضو فقهای شورای نگهبان گقت: شورای نگهبان هم پاسدار اسلامیت و هم جمهوریت نظام است که این بیانگر جایگاه مهم این نهاد در جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله احمد خاتمی در خصوص اهمیت و نقش این شورا در جایگاه تقنینی کشور اظهار کرد: شورای نگهبان از نهادهای تصریح شده در قانون اساسی است و در چند اصل از قانون اساسی به آن اشاره شده است.

«در اصل چهارم قانون اساسی آمده است: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است. مراقبت از اسلامیت نظام در این اصل مشهود است.»

وی ادامه داد: نظام ما جمهوری اسلامی است. مردم سالاری دینی از دو اصل اسلامیت و جمهوریت مراقبت می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: اصل ۴ قانون اساسی درباره اسلامیت اصل ۵ درباره ولایت فقیه و اصل ۶ درباره جمهوریت است.

خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی گفت: در جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکا آرا مردم باشد که این امر از طریق انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و اعضای شورای شهر و نظایر آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: از نکات قابل توجه قانون اساسی این نکته است که پاسداری از آرا مردم به شورای نگهبان سپرده شده است و در اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی بر عهده این نهاد است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: نظارت شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی، نظارت استصوابی است نه نظارت استطلاعی. همچنین طبق اصل ۹۸ قانون اساسی تفسیر قانون اساسی نیز با شورای نگهبان است و با تصویب سه چهارم آرا انجام می‌شود.

خاتمی اضافه کرد: در واقع این نظارت استصوابی است و این شورا در همه مراحل انتخابات حق نظارت دارد. بنابراین شورای نگهبان هم پاسدار اسلامیت نظام است و هم جمهوریت نظام که این بیانگر جایگاه مهم این نهاد در جمهوری اسلامی است.

وی با مقایسه انتخابات در رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی گفت: سالیانی بر کشور ما گذشت که انتخابات مطرح نبود و در دوره طاغوت انتخابات نمایشی که برگزار می‌شد عملاً نمایندگان وکیل الدوله بودند و نه وکیل المله.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: خود طاغوتی‌ها در خاطراتشان آورده‌اند که ساواک نمایندگان را مشخص می‌کرد و اسامی آنها را به نخست وزیر می‌داد و اسامی به شاه داده می‌شد و او هر کس را که نمی‌خواست روی آن را خط می‌کشید و بقیه به اصطلاح نماینده می‌شدند.

خاتمی با اشاره به انتخابات در جمهوری اسلامی گفت: در نظام جمهوری اسلامی نویسندگان قانون اساسی برای اینکه این مصیبت (نمایشی بودن انتخابات در رژیم پهلوی) تکرار نشود، نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان واگذار کردند تا این نهاد از رأی مردم مراقبت کند و وکلای واقعی مردم با رأی آنها انتخاب شوند. بنابراین مردم سالاری دینی که شکل نظام اسلامی است تحققش به شورای نگهبان گره خورده است.

وی افزود: رهبر انقلاب درباره اهمیت شورای نگهبان می‌فرمایند که بود و نبود نظام جمهوری اسلامی به بود و نبود شورای نگهبان وابسته است همچنان که رهبر کبیر انقلاب نیز می‌فرمودند اگر شورای نگهبان را حفظ نکنید سرنوشت شما، سرنوشت مشروطه خواهد بود. بنابراین گرامیداشت شورای نگهبان، گرامیداشت یک سرمایه برای اساس نظام اسلامی است.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: در وصیت‌نامه الهی سیاسی امام (ره) ایشان می‌فرمایند تضعیف و توهین به اعضای شورای نگهبان برای اسلام خطرناک است و از طرفی هم تاکید می‌کنند که چه در حال حاضر و چه در آینده با کمال دقت و قدرت شورای نگهبان وظایف اسلامی خود را انجام دهد و تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نگیرد و از شرع و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای پاسداری کند. با این فرمایشات می‌توان از جایگاه والای شورای نگهبان در کشور پی برد.

خاتمی با اشاره به هجمه عده‌ای علیه شورای نگهبان گفت: هجمه به شورای نگهبان از بدو تأسیس تاکنون بوده و در در همه انتخابات وجود داشته است. باید توجه داشت که ما دو نوع نقد داریم؛ منصفانه و غیر منصفانه. شورای نگهبان در واقع نقد منصفانه را هجمه نمی‌داند و سفارش می‌کنیم که نقد غیر منصفانه نباشد.

وی تاکید کرد: البته همواره کسانی در پی آن بوده‌اند که عناصر خودشان را در ارکان قانون گذاری نفوذ دهند که شورای نگهبان در برابر این نفوذها قاطعانه ایستاده است و علت برخی هجمه‌ها به شورای نگهبان هم به خاطر همین امر است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جنجالی که عده‌ای بر سر نظارت مؤثر (استصوابی) شورای نگهبان به راه انداخته‌اند و شورا را تضعیف می‌کنند به این دلیل است که این عده به دنبال تضعیف این نهاد هستند چراکه نتوانسته‌اند عناصر نفوذی و مخالف اسلام و امام را به ارکان قانونگذاری کشور نفوذ دهند.

کد خبر 507919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.