انسان‌محوری و شبکه بزرگراهی در مشهد تا چه حد متعادل پیش رفت؟

"تعادل‌بخشی همیشه دغدغه شورای شهر بوده است. این که بتوانیم بین پروژه‌هایی با اولویت حل معضل ترافیک و تکمیل شبکه بزرگراهی با پروژه‌های انسان‌محور هماهنگی و تعادل ایجاد کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدهادی مهدی‌نیا در دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد ریاست کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر را بر عهده داشت. وی از اقدامات و خروجی چهار ساله این دوره از مدیریت شهری می‌گوید و معتقد است هر اقدامی که در داخل بافت محلات که به تقویت تعاملات اجتماعی و تسهیل حضور بیشتر مردم کمک کند مورد حمایت مدیریت پنجم شهر مشهد و پیگیری شورا قرار گرفته است.

مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مهمترین اقدامات کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری دوره پنجم شورای شهر می‌گوید که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شورای اسلامی شهر در پنجمین دوره خود چگونه و تا چه حد توانست در امر توسعه محلات و بازآفرینی شهری موفق باشد؟

یکی از اقداماتی که مدیریت شهری پنجم انجام داد پرداختن به بافت فرسوده برخی محلات و بافت حاشیه‌ای شهر مشهد بود. شهر مشهد ۳۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود پنج هزار هکتار از این اراضی را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. در سنوات گذشته و دوره‌های یکم تا چهارم شوراها هر چند جهت بهبود این مناطق اقداماتی شده بود اما هیچ کدام مبتنی بر یک سند مدون نبود و همه به شکل مدیریت‌های موردی و پروژه‌ای و با نگاه بالا به پایین انجام می‌شد.

شورای پنجم در ابتدای کار سازمان بازآفرینی را در مشهد تشکیل داد و در اقدام بعدی و در ذیل لوای سازمان بازآفرینی، دفاتر تسهیلگری را در مناطق و محلات مورد هدف با استفاده از متخصصین بومی و بعضاً افراد تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان همان مناطق راه اندازی کرد بعد از آن با همکاری خود مردم با دفاتر تسهیلگری شروع به تولید سند توسعه محله شد که از اقدامات تأثیرگذار دوره پنجم مدیریت شهری بود.

امروز در مرحله‌ای هستیم که بخشی از سندهای توسعه محلات با هماهنگی و همکاری طرح‌های تفصیلی حوزه‌ای مختلف شکل گرفته است و اگر همین مسیر ادامه پیدا کند با همکاری خود مردم می‌شود گام‌های اساسی در خصوص بهبود شرایط بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده در قالب یک برنامه مدون برداشت و به جای رشد در مسیر توسعه باشیم.

در قالب پروژه‌های پیشنهادی طرح‌های تفصیلی و طرح جامع شهر مشهد و در مورد پروژه‌های موضعی و موردی که در اسناد پیشنهاد شده بود و مخصوصاً پروژه‌هایی که رنگ و بوی زیست محیطی داشت و شهر مشهد را به سمت زیست‌پذیرتر شدن پیش می‌برد توانستیم طرح‌هایی را عملی و به اجرا بگذاریم.

تعادل بخشی بین پروژه‌های شهری به چه صورت عملی شده است؟

تعادل‌بخشی همیشه دغدغه شورای شهر بوده است. این که بتوانیم بین پروژه‌هایی با اولویت حل معضل ترافیک و تکمیل شبکه بزرگراهی با پروژه‌های انسان‌محور هماهنگی و تعادل ایجاد کنیم همیشه مد نظر شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

این مجموعه پروژه‌ها در همه مناطق شهر، چه مناطق برخوردار و چه مناطق کم برخوردارتر وجود دارد. زیرا ما اعتقاد داریم که همه مردم شهر، شهروند درجه یک محسوب می‌شوند و پروژه‌های عمرانی باید در همه مناطق اجرا شود. بسیاری از آن‌ها در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری رسید و تا پایان دوره نیز ادامه خواهد داشت. اگر کارهای پژوهشی انجام شود می‌توان نشان داد که شهر مشهد در مقایسه با چهار سال گذشته چه مقدار زیست‌پذیرتر شده است.

به طور کلی فکر می‌کنید کمیسیون عمران و شهر سازی تا چه اندازه در اجرا کردن و عملی شدن پروژه‌های عمرانی شهر موفق بوده است؟

فکر می‌کنم بالای ۹۰ درصد موفق عمل کردیم چون بسیاری از پروژه‌ها اجرا شده و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است اما یک نکته اساسی نیز وجود دارد. اجرایی کردن یک پروژه در یک طرف قرار دارد و شیوه استفاده و بهره‌برداری درست از آن در طرف دیگر. این پروژه‌ها باید به درستی راهبری شده و طوری برنامه‌ریزی شود که نحوه بهره‌برداری توسط مدیریت شهری از آن‌ها منجر به حضورپذیری مردم و استفاده بهینه آن‌ها از فضاهای شهری شود. امیدواریم که با تمام شدن شیوع ویروس کرونا این پروژه‌ها بیش از پیش مورد اقبال و استقبال مردم و بهره‌برداری درست از جانب شهرداری قرار بگیرد و شورای ششم هم با آغاز به کار خود در همین راستا گام بردارد.

یکی از اقداماتی که در دوره پنجم مدیریت شهری در مشهد به خوبی قابل مشاهده بود توسعه فضاهای سبز و استفاده از فضاهای خوش آب و هوای جغرافیایی در جهت رشد گردشگری و تبدیل آن‌ها به مناطق تفریحی_رفاهی بود، چقدر از این ظرفیت‌ها استفاده کردید؟

پروژه‌هایی چون رود پارک، زیست پارک، کوهشار، کوه پارک همه طرح‌هایی بومی بودند که وقتی آن‌ها را پیگیری می‌کنیم، خواهیم دید که همه در اسناد توسعه شهر مشهد و در جهت زیست‌پذیری مردم و شهر ارائه شده بود.

مشهد نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر ییلاقاتی دارد که در سایر شهرهای اطرافش وجود دارد مانند طرقبه و شاندیز که خود شهرهایی مستقل هستند. بر همین اساس بسیاری از گردشگران، زوار و مجاورین شهر مشهد اوقات فراغت خود را به این شهرستان‌ها سفر می‌کنند که این مسئله حجم زیاد ترافیک آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به سمت ییلاقات را در پی دارد.

لازم دیدیم که مراکز تفریحی، گردشگری و طبیعی را در ارتفاعات جنوب شهر مشهد ایجاد کنیم که خود جاذب جمعیت شود و همه این جمعیت به سمت دره‌های طرقبه و شاندیز نروند و گزینه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. پروژه کوهشار که یک آبشار مصنوعی ۱۹۰ متری است و یا پروژه رودپارک و کوه پارک از این جنس پروژه‌ها بود. پروژه‌هایی با رویکرد گردشگری تکمیلی که بتواند مردم را جذب ارتفاعات جنوبی شهر مشهد کند.

این اقدامات نه تنها در بخش‌های جنوبی و برخوردار مشهد بلکه در مناطق شمالی و کم برخوردار تر نیز انجام شد به طور مثال پروژه رودپارک کشف رود را داشتیم. درختکاری‌ها و احداث یک پارک بزرگ خطی تا حد قابل توجهی سبب زدودن آلودگی‌ها از آن منطقه شد.

این قبیل تفرجگاه‌ها باعث باز شدن پای مردم به محیط‌های سبز گردشگری می‌شود که خود ایجاد نشاط، سلامتی و ورزش را در پی خواهد داشت. امیدواریم بهره‌برداری از پروژه‌های ترافیکی نیز بتواند به دسترسی شهروندان به این ییلاق‌های تفریحی کمک کرده و شهروندان زمان کمتری را در ترافیک طی کنند.

نقاط ضعف شورای پنجم از نظر شما چه بود؟

در شورای پنجم تا جایی که مسئولیت کمیسیون شهرسازی به عهده من بود و در بطن آن قرار داشتم علاوه بر نقاط قوت و احساس رضایت نسبی و موفقیت‌ها، می‌توانم بگویم ناکامی‌هایی هم داشتیم.

با این که سازمان بازآفرینی و بسیاری از سازمان‌های دیگر راه اندازی شد در صدد بودیم تا سازمان سیما و منظر شهری را همچون بسیاری از شهرها، افتتاح کنیم اما به علت اختلافات داخل شهرداری و مقاومتی که در برابر آن وجود داشت نتوانستیم این سازمان که یکی از سازمان‌های اصلی حوزه شهرسازی شهرداری‌ها برای نظم دهی و جلوگیری از ولنگاری‌ها، بهم ریختگی‌ها و اغتشاشات بصری سطح شهر است را راه‌اندازی کنیم. این یکی از همان ای کاش‌هایی است که باید شورای ششم حتماً این موضوع را دنبال کند. باید یک مدیریت واحد در بحث سیما و منظر شهری وجود داشته باشد.

اسناد توسعه شهری ما نواقصی داشت. این طرح نیز مشابه طرح جامع سالهاست خلع ید شده است چرا که طرح جدا از برنامه‌ریزی نیاز به مفسر و طراح راهبردی نیز دارد.

ما پیش از این دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی و توسعه شهری داشتیم که نهادی بین استانداری، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بود. این نهاد عملاً از بین رفته و جایگزینی برای آن وجود نداشت. علی رغم این که بارها پیگیری کردیم این نهاد شکل نگرفت و دوباره زنده نشد تا بتوانیم حلقه واسط بین استانداری و شهرداری را مجدداً برقرار کنیم.

در دوره خدمت شورای پنجم در کنار پروژه‌های متعدد کوچک و بزرگ که با هدف حل معضلات ترافیکی شهر و روان سازی ترافیک انجام شد و علی رغم تمام کارهایی که در جهت توسعه مسیرهای شهری انجام دادیم امیدوار بودیم که چند پیاده راه شاخص برای شهر مشهد طراحی کنیم. این موضوع از سوی مردم و به خصوص کسبه خیابان‌هایی که مطالعات نشان می‌دهد مستعد پیاده مداری و حذف خودرو از آن محدوده هستند مورد استقبال و همراهی قرار نگرفت.

این شاید آخرین گفت‌وگوی ما در زمان عضویت شما در شورای پنجم باشد، به عنوان صحبت پایانی اگر سخنی دارید بفرمائید؟

من از خبرگزاری ایمنا کمال تشکر و قدردانی را دارم. چرا که تنها خبرگزاری است که به طور وسیع و در سطح ملی به پیگیری اخبار شهرداری‌ها و شوراها به صورت تخصصی می‌پردازد و این باعث افتخار است. امیدواریم که رشد چنین خبرگزاری‌هایی را بیش از پیش شاهد باشیم. آرزوی موفقیت برای همه شما تلاشگران عرصه خبر که از شهر زیبای اصفهان موضوعات شهری ایران را دنبال می‌کنید دارم.

کد خبر 507851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.