بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت زر ماکارون ، با رشد ۹۵ درصدی به ۱۸ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۰۹ درصدی به هشت هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۱۷۰ درصدی به پنج هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۲۶ تیرماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد پنج هزار و ۷۲۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۹۷۴ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار و ۵۸۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۴۴ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۲۴ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲.۹۲ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۹۸۷ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶۲ هزار و ۱۴۱ و ۱۱۸ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده) بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد و ۶۰۸ میلیون و دو میلیارد و ۵۱۱ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شرکت بورسی غزر

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۹۵ درصدی داشته است و به ۱۸ هزار ۹۸۲ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۱۰۹ درصدی داشته است و به هشت هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۱۷۰ درصدی داشته است و به پنج هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۱.۸۳۷ ریال بوده و که با قیمت ۲۲.۸۹۰ ریالی سهم پی بر ای (p/e) (قیمت تقسیم بر میزان سود به ازای هر سهم، هرچه کمتر باشد مطلوب‌تر است) ۱۲.۶۷ واحد را به خود می‌گیرد.

سرمایه ثبت شده شرکت ۶۷۸ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با رشد ۱۷۳ درصدی به پنج هزار ۵۸۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت رشد ۱۴۰ درصدی داشته است و به ۹ هزار ۱۰۴ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۱۲.۶۷ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۳.۵۴ می‌باشد که نسبت مناسبی است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نمی‌باشد و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار بازار بورس

نکات مهم از صحبت‌های دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس:

۱. «آیت الله رئیسی» کدهای لازم برای حمایت از بورس را به بازار داد.

۲. آنهایی که از خرداد ۹۹ بورسی شدند، متضررترین هستند.

۳. عده‌ای با انتظار دلار ۴۰ تا ۶۰ هزار تومانی وارد بازار شدند.

۴. ۶۰ درصد تازه‌واردها در سود هستند.

۵. بداخلاقی‌های سیاسی باعث ریزش شد.

۶. خروج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بازار واقعیت ندارد.

رئیس سازمان بورس: حرکت به سمت دامنه بازتر

رئیس سازمان بورس با اشاره به نقش کارایی در بازار اظهار داشت: کارایی حالتی از بازار است و زمانی محقق می‌شود که هیچ فرد حقیقی و حقوقی زودتر از سایرین دسترسی به اطلاعات نداشته باشد. البته کارایی در هیچ از یک از بازارهای دنیا به مفهوم کامل خود محقق نمی‌شود اما باید تلاش کنیم کارایی را ارتقا دهیم. کارایی وجوه مختلفی دارد و مقدمه آن، این است که کسی نتواند زودتر از افراد دیگر دسترسی به اطلاعات داشته باشد.

وی افزود: وجه دیگر کارایی این است که در بازار موانعی وجود نداشته باشد تا اخبار خوب و بد بلافاصله آثار خود را در بازار سرمایه تخلیه کنند. برای مثال دامنه نوسان یک مشکل برای بازار محسوب می‌شود هر چند موضوعات دیگری را در بازار کنترل می‌کند اما معتقدم دامنه نوسان به کارایی بازار ضربه زده است و به همین دلیل است که معتقدم در بلند مدت باید به سمت دامنه بازتر حرکت کنیم.

دهقان دهنوی درباره عامل انصاف در بازار سرمایه گفت: تعبیر منصفانه بودن این است که ناشر با سهامدار عمده نتواند به سهامدار خرد زور بگوید و اجحافی در حق سهامدار داشته باشد یا یک فعال بازار نتواند منافع دیگران را تضییع کند. این موضوعات را سازمان بورس در قالب پیگیری‌های حقوقی و قضائی دنبال می‌کند تا وجه انصاف در بازار رعایت شود. در هیچیک از سه مورد شفافیت، کارایی و انصاف نمی‌توانیم مدعی شویم که به نقطه مطلوبیت کامل رسیده‌ایم اما برنامه‌های سازمان باید نشانگر ارتقای این سه سیاست و مأموریت تعریف شده باشد.

پس از انتخاب رئیس جمهور بازار به تعادل رسید

دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در خصوص اثر انتخابات بر بازار سرمایه عنوان کرد: تا قبل از انتخابات بحث‌هایی مطرح بود که دیدگاه رئیس جمهور منتخب درباره بازار سرمایه چیست و ایشان چه عقاید و برنامه‌ای در این مورد دارد. با انتخاب رئیس جمهور، بسیاری از موضوعات تعیین تکلیف شد.

وی افزود: در حال حاضر می‌دانیم که رئیس جمهور منتخب چه دیدگاهی درباره بازار سرمایه دارد. البته در حال حاضر برنامه اجرایی با جزئیات درباره بورس در دولت آینده ارائه نشده اما برخی از کدهای لازم داده شده که نشان از حمایت از بازار سرمایه است.

دهقان دهنوی ادامه داد: صحبت‌های آقای رئیسی همواره درباره حمایت از بازار بوده و هم اینکه ایشان تنها نامزد ریاست جمهوری بود که از بورس تهران بازدید داشت. این نشان از توجه رئیس جمهور آینده به بازار سرمایه دارد. بنابراین، بازار سرمایه در کنار گزارش‌های شرکت‌ها از میزان سوددهی‌ها، از جانب حمایت رئیس جمهور آینده هم دلگرمی پیدا کرده‌است و مجموع این عوامل باعث ایجاد اطمینان در بازار سرمایه شده است.

اوراق مسکن

دستورالعمل خرید و فروش متری مسکن در بورس کالا نهایی شد. به محض اینکه هیئت مدیره سازمان بورس دستورالعمل مربوطه را تصویب کند، امکان عرضه اولین اوراق در این بازار فراهم خواهد شد.

اخبار شرکت‌ها

در مجمع ذوب آهن گفته شد: یکی از تکالیف شرکت در سال جاری تملک معدن زغال سنگ سواد کوه است که امیدواریم تا مجمع سال آینده خبر خوش تملک آن را بدهیم. اگر ذوب آهن را برای واردات زغال سنگ خارجی آزاد بگذارند از نظر کیفیت و ارزش اقتصادی بازدهی بیشتری خواهد داشت. سال گذشته به مدت دو ماه به دلیل محدودیت تجارت جهانی و اختلال در برنامه شرکت‌های حمل و نقل، در ورود انرژی مشکل داشتیم.

در مجمع وبانک در خصوص مارگارین گفته شد: با توجه به شرایط تحریمی مارگارین برای تخصیص و تأمین ارز مشکل داشت و قابل جبران نبود و روی شرکت تأثیر گذاشت. از انتهای سال ۹۹ مشکلات حل شده و به همین دلیل شرکت ابتکار عمل داشت و از ارزهای شرکت‌های شازند و ساروج استفاده کرد.

قیمت سیمان در بلندمدت پایین خواهد آمد

مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر گفت: با اشاره به عرضه موفقیت‌آمیز سیمان در بورس کالا از عرضه ۶۰ هزار تنی امروز خبر داد و گفت: اگر با مشکل قطعی برق روبرو نبودیم، این میزان به احتمال زیاد به ۱۰۰ هزار تن می‌رسید.

وی افزود: این هلدینگ زین پس فروش تمامی محصولات در داخل را تنها از طریق بورس کالا به انجام خواهد رسانید.

سلیمیان افزود: واقعیت‌های عرضه و تقاضا در بورس کالا نمایان می‌شود؛ مکانیزم بازار در این بورس حاکم است. دست دلالان در شرایط گوناگون از بازار سیمان می‌شود و با توجه به شفاف شدن قیمت‌ها را در بلند مدت پایین خواهد آورد.

اخبار بازارهای جهانی

کیوان جعفری نوشت: مقامات چینی ممکن است برخی بسته‌های محرک اقتصادی را پس از آنکه اقتصاد چین رشد ۷.۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی GDP در سه ماهه دوم Q۲ سال ثبت کرد، تزریق نمایند. معاملات آتی سنگ آهن در جلسه معاملاتی امروز افزایش یافت چراکه فعالان بازار انتظار معرفی اقدامات محرک بیشتری را طی نیمه دوم سال ۲۰۲۱ داشتند.

چین در ماه گذشته ۷۷/ ۹ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که پایین‌ترین رقم ماهانه از ابتدای سال‌جاری میلادی بود. آمار شش ماهه ۲۰۲۱ نشان از افت سه درصدی واردات نفت توسط کشور چین دارد که برای اولین بار طی هشت سال گذشته است. از علل تضعیف قیمت نفت علی رغم کاهش حجم ذخایر نفت آمریکا به این مساله می‌توان اشاره کرد.

عبور مجدد سنگ آهن صادراتی استرالیا در پی طوفان‌های اخیر استرالیای غربی گزارش شده است. همچنین سیل در اروپا و افزایش کرونا در استرالیا می‌تواند اثراتی بر بازارها داشته باشد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 507814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.