چالش‌های ‌اوقات فراغت مجازی ‌در تابستان ‌کرونایی

قریب ‌به ‌یک ‌ماه از شروع تابستان ‌و تعطیلی مدارس ‌غیرحضوری در روزهای کرونایی می‌گذرد، امسال دومین تابستان کرونایی است که باید کودکان و نوجوانان خود را با وضعیت این پاندمی وفق داده و از بودن در فضاهای عمومی و شلوغ برای سپری کردن اوقات فراغت در ایام تابستان پرهیز کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله با شروع تعطیلات تابستانی، والدین برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان برنامه‌ریزی می‌کنند و امسال هم به دلیل شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها مشکلات و سردرگمی خانواده‌ها دو چندان شده است. دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از اسفند سال ۹۸ نه تنها نتوانستند در مدارس در کنار دوستان و همسالان خود حضور داشته باشند، بلکه روزهای تابستان را هم با شور و هیجانی بسیار کمتری در فضای مجازی می‌گذرانند، از این‌رو برنامه‌ر یزی متناسب با سلیقه، روحیه و نیازهای فرزندان برای این دوره در حوزه‌های مختلف اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین با شیوع ویروس کرونا چگونگی پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه و فعالیت محدود اماکن تفریحی و آموزشی است و می‌توان گفت کرونا شور و اشتیاق و لذت اوقات فراغت تابستانه را از کودکان و نوجوانان گرفته است، سال‌های گذشته بسیاری از نوجوانان برای تعطیلات روزهای بلند تابستانی لحظه شماری می‌کردند اما حالا در پاندمی کرونا این روزها اوقات فراغت هم چهره متفاوتی به خود گرفته است.

با شیوع ویروس کرونا، بازی و سرگرمی‌های لذت‌بخش تابستان نیز از ذهن کودکان پر کشید و ترس از این ویروس، صدای بازی آنان را در گوش خاطره‌ها جا گذاشت و ناگزیر کودکان و نوجوانان به سمت استفاده از فضاهای مجازی سوق پیدا کردند، فصل تابستان و سپری شدن اوقات فراغت فرزندان با فضای مجازی یکی از اصلی‌ ترین دغدغه‌های والدین در سال سخت کرونایی است که اعتقاد دارند نبود اوقات فراغت لذت‌بخش و افزایش استفاده از فضاهای مجازی، باعث گوشه‌ گیری، کم حرفی و نداشتن شور و نشاط فرزندان در تعطیلات تابستانی می‌شود.

از سوی دیگر کارشناسان تاکید دارند اوقات فراغت را می‌توان زمان اجرای برنامه‌های متولیان دستگاه‌های فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان دانست که باید با توجه به نوع و نیاز مخاطبان پیش‌بینی شوند و ضمن داشتن محتوای فکری و فرهنگی لازم، دارای نشاط، تحرک و پویایی نیز باشند.

چالش‌های ‌اوقات فراغت مجازی ‌در تابستان ‌کرونایی

شبکه‌های اجتماعی برای یادگیری بیشتر کودکان و نوجوانان

مریم ستایش‌مهر روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌ وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با استفاده از برنامه‌های مجازی در ایام تابستان، اظهار می‌کند: تابستان ایام فراغت کامل دانش‌آموزان از درس و مدرسه است، هر چند در سال تحصیلی گذشته با وجود شرایط بیماری کرونا، دانش‌آموزان از محیط فیزیکی مدرسه دور ماندند و تقریباً سراسر سال تحصیلی را با استفاده از گوشی هوشمند به پایان رساندند و با شروع تابستان آنها کم و بیش ملزم به گذراندن اوقات فراغت خود در محیط خانه هستند.

وی اضافه می‌کند: در تابستان کرونایی لازم است والدین به دنبال راهی برای وقت گذرانی صحیح فرزندان در خانه باشند که هم نیازهای آموزشی و هم نیاز به تفریح در آنان برآورده شود، در چند سال اخیر مطالب زیادی در رابطه با مقررات استفاده از فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان بیان شده است که همه این موارد در جای خود حائز اهمیت بالایی است.

این متخصص حوزه کودک و نوجوان، تصریح می‌کند: لازم است همه دست‌ اندرکاران حوزه تربیت کودکان و نوجوانان از جمله والدین و مربیان، این حقیقت را از یاد نبرند، اما در شرایط کنونی شاهد این واقعیت هستیم که برای استمرار آموزش فرزندان راهی به جز پناه بردن به فضای مجازی پیش روی خانواده‌ها وجود ندارد.

ستایش‌مهر، تاکید می‌کند: خوشبختانه سفره شبکه‌های اجتماعی برای استفاده یادگیرنده‌ها در این تابستان پهن و گسترده است و والدین می‌توانند با برقراری قوانین مربوط به فضای مجازی فرزندان خود را از این برنامه‌ها بهره‌مند کنند، موسساتی که در حال برگزاری برنامه‌های تابستانی هستند این امکان را فراهم کرده‌اند که دانش‌آموزان بتوانند از برنامه‌های تابستانه از جمله کلاس‌های آموزش زبان، کلاس‌های هنری، خلاقیت و حتی موسیقی و دیگر برنامه‌های آموزشی در این فضا بهره‌مند شوند.

وی اظهار می‌کند: علاوه بر شبکه‌های اجتماعی موردنظر، اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که هر دو جنبه آموزشی و سرگرمی را داراست، قابلیت دسترسی آسانی دارد و همه این امور درایت و هوشمندی والدین را می‌طلبد که فرزندان خود را از میان تمام فضاهایی که آنها را احاطه کرده است در جهت فضاهای گفته شده با روش‌های صحیح سوق دهند.

چالش‌های ‌اوقات فراغت مجازی ‌در تابستان ‌کرونایی

تابستان مجازی شاداب

نسرین باباپور سرپرست کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه‌های اوقات فراغت مجازی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در روزهای کرونایی تابستان، اظهار می‌کند: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز در شهر اصفهان و برخی از شهرستان‌ها و خانه‌نشین شدن فرزندان به منظور حفظ سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مربیان مجرب و خلاق کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان فعالیت این مرکز را در دنیای مجازی با ایجاد محیطی غنی و شاداب برنامه‌ ریزی کردند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۱۲۱ کارگاه در شاخه‌های مختلف ادبی، فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان تشکیل شده است از جمله کارگاه‌های در حال اجرا کارگاه‌های پویا نمایی، نقاشی، طراحی، املای شیرین، خوانش متون کهن، داستان‌نویسی، حال خوش زندگی، فلسفه و فن بیان و سایر کارگاه‌هایی است که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

باباپور در مورد طرح فراگیر و برنامه‌ها برای کودکان کم توان ذهنی و جسمی، تصریح می‌کند: مراکز فراگیر واقع در مرکز شماره یک اصفهان است، البته کودکان کم توان ذهنی در حوزه پذیرش ما نیستد و تعداد کارگاه‌های حضوری برای این گروه بیشتر از بقیه بوده است.

فعالیت مجازی و حضوری کانون پرورش فکری نوجوانان در تابستان

سرپرست کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، تاکید می‌کند: خانواده‌ها می‌توانند برای عضویت فرزندان در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ثبت نام را از طریق سایت « kpf.ir» انجام دهند و با ورود به این سایت فرم «عضو کانون شوید» را انتخاب کرده و با پرداخت ۱۲ هزار تومان عضویت یک ساله فرزند آنها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بهره‌ مندی از برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی فراهم می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی پاندمی کرونا و وضعیت قرمز شیوع این ویروس در استان خدمات مجازی کانون برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌شود و در زمان بازگشایی مراکز می‌توانند امانت کتاب را هم داشته باشند و از فعالیت‌های حضوری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نیز بهره‌مند شوند.

باباپور، اظهار می‌کند: فعالیت‌های عمومی که با عضویت در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای اعضا اجرا می‌شود شامل کتابخوانی، قصه‌گویی، تحقیق و پژوهش، نمایش و نقد فیلم، معرفی مشاغل، مفاخر و سرزمین است و عضویت علاقمندان در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان با سه روش رایگان جهت استفاده از امکانات سایت، مجازی جهت استفاده از فعالیت‌های غیرحضوری و یا به صورت حقیقی و مجازی جهت استفاده از فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری برای گروه سنی چهار تا ۱۸ سال است.

کد خبر 507676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.