مهم‌ترین چالش‌های ۱۰۰ روز اول رئیسی چیست؟

ابراهیم رئیسی پس از تحویل گرفتن پاستور از حسین روحانی، در صد روز اول دولت خود با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که اگر بخواهد از سد مشکلات آینده کشور عبور کند باید به حل این چالش‌ها بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را بر عهده خواهد گرفت که چالش‌های متعددی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی گریبانگیر کشور است. با توجه به شرایط کشور به نظر می‌رسد ابرچالش‌های پیش روی دولت سیزدهم، گسترش نرخ بیکاری، افزایش نرخ فرار سرمایه از کشور و گسترش حجم نقدینگی خواهد بود.

البته مصائب اقتصادی و اجتماعی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شیوع کرونا و خسارت‌های سنگین آن‌ها را باید به فهرست بلند مشکلات و چالش‌های عمیق ابراهیم رئیسی افزود.

رئیسی پیش از برگزاری انتخابات با بیان این که مشکل تورم با رونق تولید برطرف می‌شود، مدعی شد «آنچه مرا وادار به حضور در عرصه انتخابات کرد وضعیت اقتصادی، شرایط بازار و رنج و مشکلات مردم بود.»

کمبود مواد اولیه و تجهیزات، مشکلات متعددی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده است بر همین اساس رونق تولید بدون رفع تحریم‌ها قطعاً به چالشی بزرگ برای ابراهیم رئیسی تبدیل خواهد شد.

بدون شک یکی از مهمترین چالش‌های دولت سیزدهم که به زودی با آن روبه‌رو خواهد شد، تشکیل کابینه دولت خواهد بود، با این که رئیسی بارها بر تشکیل دولتی مستقل تاکید کرده است اما قطعاً اصولگرایانی که هشت سال از قدرت دور مانده بودند امروز منتظر کسب سهم در دولت هستند بر همین اساس به نظر می‌رسد با توجه به فشارهای جریان‌های سیاسی اصولگرا بر رئیس جمهور منتخب قطعاً اولین چالش ابراهیم رئیسی تشکیل کابینه مطلوب خواهد بود.

با توجه به تفاوت نگرش دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی در مباحث سیاست خارجی، به نظر می‌رسد در مذاکرات وین و مباحث مربوط به برجام نیز با چالش‌های متعددی در ۱۰۰ روز اول مواجه شود؛ زیرا اگر رئیسی بخواهد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند ملزم به حضور فعال در عرصه مذاکرات بین‌المللی خواهد بود.

ابراهیم رئیسی در مردادماه وارد پاستور می‌شود و از همان روز اول با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد که از همین امروز باید برای مواجهه با آنها آماده شود بر همین اساس نیاز است تئوریسین‌های دولت جدید با بررسی دقیق مشکلات و چالش‌های متعدد کشور، برای حل آن راهکار مناسب پیشنهاد کنند.

اکنون تحریم‌های بین‌المللی، بیماری کرونا، واکسیناسیون عمومی و کاهش فروش نفت در کنار یکدیگر باعث شده امکان جبران هر اقدام اشتباه دولت آینده بسیار سخت و دور از ذهن باشد به همین دلیل باید دید رئیسی در ۱۰۰ روز اول دولت خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد؟

مهمترین چالش رئیسی حفظ تعادل بین عمل به شعارها و حفظ ایدئولوژی‌های سیاسی است

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهمترین چالش‌های ابراهیم رئیسی داشتن عملکرد متناسب با شعارهای خود پیش از برگزاری انتخابات است زیرا در زمان تبلیغات انتخاباتی بارها تاکید کرد که توانایی حل مشکلات را با تکیه بر توان داخلی دارد.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از مشکلات ایران ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است بر همین اساس رئیسی ناچارا برای حل مشکلات کشور مجبور به حل منازعات بین‌المللی است اما در مقابل باید پاسخگوی انتظارات جریان حامی خود باشد زیرا آنها انتظار تشکیل دولتی انقلابی و بدون سازش با غرب را دارند.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، انتظار رأی دهندگان به رئیسی تشکیل دولتی انقلابی است که قصد تعامل با جوامع بین‌المللی ندارد. به نظر می‌رسد مهمترین چالش رئیسی حفظ تعادل بین عمل به شعارها و حفظ ایدئولوژی‌های سیاسی باشد؛ زیرا قطعاً رئیس دولت سیزدهم برای حل مشکلات اقتصادی و کرونا نیازمند ارتباط بین‌المللی و عدول از دیدگاه‌های سیاسی جریان انقلابی است.

صادقی در ادامه می‌گوید که تشکیل کابینه دولت سیزدهم از دیگر چالش‌های مهم رئیسی خواهد بود در حالی که وی بر مستقل بودن دولت خود تاکید می‌کند، اما هنوز مراد وی از دولت مستقل مشخص و آشکار نیست.

به عقیده وی، باید توجه داشت که رئیسی در زمان انتخابات از سوی بسیاری جریان‌های اصولگرا مورد حمایت قرار گرفت بنابراین اعمال فشار جریانات سیاسی که خود را مؤثر در پیروزی وی می‌دانند برای سهم خواهی از کابینه، چالش‌های متعددی را برای تشکیل کابینه دولت سیزدهم ایجاد خواهد کرد.

فقدان برنامه مشخص برای حل مشکلات اقتصادی؛ چالش بعدی رئیسی

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید می‌کند که یکی از مهمترین چالش‌های رئیسی ارائه ندادن راهبرد و برنامه مشخص برای حل مشکلات کشور است. وی طی زمان تبلیغات انتخاباتی تنها به مطرح کردن برخی شعارهای کلی اعم از کاهش تورم، رفع موانع تولید و اشتغال‌زایی اکتفا کرد در صورتی که این شعارها نیازمند راهبردی مشخص است بنابراین یکی از مهم‌ترین چالش‌های رئیسی فقدان برنامه‌ای مشخص برای حل مشکلات اقتصادی کشور است.

صادقی خاطرنشان می‌کند: مبارزه با فساد و جلوگیری از گسترش آن قطعاً یکی چالش‌های مهم رئیسی خواهد بود زیرا دیدگاه وی برای جلوگیری از فساد، مبارزه با معلول است در صورتی که باید با علت بروز فساد برخورد کرد و به صورت ریشه‌ای با آن مقابله کرد بنابراین یکی دیگر از مهمترین چالش‌های رئیسی مبارزه با ریشه‌های فساد در کشور خواهد بود.

کد خبر 507671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.