پارچه ژاکارد از کاربرد تا مزایا + تاریخچه، الیاف و عکس

پارچه ژاکارد از دسته پارچه های آهاردار صنعت نساجی است که دارای طرح ها و رنگ های گوناگون است. آگاهی درباره تاریخچه، نحوه استفاده، جنس، قیمت، ویژگی، کاربرد و مزایای این پارچه برای انتخاب آن مفید است.

به گزارش ایمنا، از آن جایی که پوشاک خانم‌ها در خانه از پارچه‌ها تهیه می‌شود بنابراین اطلاع از جنس پارچه‌های گوناگون و چگونگی استفاده از آنها در موارد مناسب اهمیت پیدا می‌کند. پارچه ژاکارد یکی از انواع پارچه‌هایی است که در صنعت نساجی تهیه شده و این روزها مورد استفاده بسیاری از بانوان قرار گرفته است.

تاریخچه پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد، پارچه آهاردار تولید شده در صنعت نساجی است که به علت کشف ماشین ژاکارد توسط ژوزف ژاکارد در سال ۱۸۰۹، با این نام شناخته و مصرف می‌شود. پارچه ژاکارد توسط ماشین‌های ژاکارد تولید می‌شود و به همین دلیل یک پارچه ماشینی به حساب می‌آید و دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلف است. طرح این پارچه، چاپی نیست بلکه ژاکارد یک پارچه طرح دار است که طرح خود را از نوع بافت می‌گیرد. این طرح‌های بافته شده یکی از علت‌های استفاده طراحان مد و لباس از این پارچه محسوب می‌شود.

ویژگی‌ها، مزایا و کاربرد پارچه ژاکارد

ژاکارد نوعی پارچه است که به دلیل طرح‌های بافته شده با الیاف نخ، مصرف کننده آن از عوارض آلرژی‌زای رنگ‌های شیمیایی در امان است. این پارچه به دلیل استحکام بالا در بافت، در برابر چروکی مقاوم است و دوام بالایی نیز دارد.

پارچه ژاکارد از کاربرد تا مزایا + تاریخچه، الیاف و عکس

ژاکارد و زیباسازی دکوراسیون

ژاکارد، پارچه‌ای محبوب است که در اکثر مکان‌ها از آن استفاده شده است. مجلسی بودن پارچه ژاکارد، صاحبان تالارها، هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف را بر آن می‌کند که با استفاده از این پارچه در پرده‌ها، نشیمن گاه‌ها و حتی رو میزی اتاق‌ها به زیبایی هرچه بیشتر این فضاها کمک کنند. البته در سالن‌های پذیرایی هم می‌توان از این پارچه برای پارچه‌های مبل و پرده بهره برد.

تولید وسایل خواب با پارچه‌های ژاکارد

پارچه‌های ژاکارد به دلیل قابلیت ضد جذب آب مناسب برای تشک‌های طبی هستند. این پارچه‌ها خاصیت استفاده از تشک‌ها را به دلیل توانایی تنظیم دما دو چندان می‌کند. الیاف متنوع استفاده شده در این پارچه‌ها به تنوع آن منجر می‌شود و این مزیت برای انتخاب شدن توسط مشتری و مصرف کننده کفایت می‌کند.

ژاکارد، تضمین کننده پوشاک با دوام

یکی از استفاده‌های بی نظیر و زیاد از این پارچه در تولید مانتو و پوشاک است. پارچه‌های ژاکارد به دلیل خاصیت لطافت و ثبات در تولید مانتوهای مجلسی و رسمی، سارافون، دامن، انواع پیراهن و شومیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پارچه‌های ژاکارد بیشتر در حیطه دوخت پیراهن و دامن بهره گرفته می‌شود چون علاوه بر سبکی پارچه، خاصیت کشسانی هم دارا هستند. همچنین در دوخت مانتوهای مجلسی، پیراهن و کت‌های مجلسی که در طبقه رسمی قرار دارند، از پارچه‌های ژاکارد پفکی استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد یکی از بهترین انواع پارچه‌ها است که دارای قوام و ثبات بالایی است اما آنچه که به پارچه‌ها استحکام و دوام می‌بخشد، نحوه استفاده از آن‌ها است. پارچه‌های ژاکارد از دسته پارچه‌های مجلسی به حساب می‌آیند بنابراین نوع استفاده و مراقبت از آنها نیز متفاوت است. هرگونه لکه و یا کثیفی موجود بر روی این پارچه را با کمی پارچه نم دار می‌توان پاک کرد و نیازی به شست و شوی بسیار آن نیست. پارچه‌های ژاکارد، جذب آب ندارند و بهتر است که کمتر شسته شوند اما در صورت الزام می‌توان برای شستن آن از ماشین لباسشویی استفاده کرد.

نحوه مراقبت از پارچه ژاکارد

علاوه بر نحوه استفاده، نحوه مراقبت هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مراقبت از پارچه‌هایی مانند ژاکارد نیاز به آگاهی و تجربه دارد. در صورتی که این پارچه‌ها، به شست و شوی اساسی‌تری نیاز دارد، توصیه می‌شود که اصلاً از مواد سفید کننده، لک بر و هرگونه مواد شست و شوی قوی استفاده نکنید. همچنین با وجود اینکه پارچه‌های ژاکارد با ماشین‌های لباسشویی قابل شست و شو هستند اما باید توجه داشت که دمای ۳۰ درجه برای الیاف این پارچه کافی است. البته بهتر است که تا حد امکان با دست شسته شوند. پارچه را بعد از شست و شو در مکانی دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور خورشید از عمر پارچه کاسته و باعث کم رنگی آن نیز می‌شود. اتو کردن پارچه‌های ژاکارد بهتر است توسط خشک شویی ها انجام شود اما در صورتی که خودتان دست به کار شدید بهتر است از پشت پارچه اقدام به اتو کنید.

قیمت پارچه ژاکارد

پارچه‌های ژاکارد با دیگر پارچه‌ها از لحاظ جنس و الیاف متفاوت است بنابراین مقدار هزینه برای خرید این پارچه‌ها نسبت به سایر پارچه‌ها تفاوت دارد. پارچه‌های ژاکارد معمولاً قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل هنگام خرید آن کمی تردید در مصرف کننده ایجاد می‌شود.

پارچه ژاکارد از کاربرد تا مزایا + تاریخچه، الیاف و عکس

انواع الیاف موجود در پارچه ژاکارد

پارچه‌های متنوع ژاکارد دارای بافت‌های متنوعی هستند که آنها را از هم متمایز می‌کند. در تهیه این نوع پارچه الیاف مختلفی استفاده می‌شود که پارچه‌های ژاکاردی را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کند.

پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف پنبه

الیاف این پارچه‌ها از دسته الیاف‌های نرم و مات هستند و به این علت که علاوه بر سبکی، با بدن انسان سازگار تر هستند، بیشترین قابلیت را در تهیه انواع دامن‌ها، کت‌ها و شلوارها دارند.

پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف‌های کتانی

الیاف‌های کتانی پارچه‌های ژاکارد همانند ژاکاردهای دارای الیاف پنبه‌ای دارای خاصیت ماتی و نرمی هستند و در فصول بهار و تابستان استفاده می‌شود.

پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف ابریشم

در این نوع پارچه‌های ژاکارد که با الیاف ابریشمی تهیه می‌شود، در دوخت لباس‌های سلطنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الیاف‌ها، ابریشمی هستند که گل دار بوده و پارچه را براق‌تر می‌کند. این جنس الیاف می‌تواند به دسته‌های کرپ، کرپ ساتن، تافته و شیفون تقسیم شود. پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف ابریشم از دسته زیباترین انواع الیافی پارچه‌های ژاکارد به شمار می‌رود.

پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف پشم

این پارچه‌ها علاوه بر گرما دارای نرمی بوده و بسیار در تهیه کت‌ها و ژاکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه‌ها برای تهیه پوشاک زمستانی کاربرد دارند و دستکش‌های مناسب این فصل را می‌توان از این نوع الیاف به دلیل داشتن خاصیت عایقی تهیه کرد.

پارچه‌های ژاکارد تولید شده با الیاف ترکیبی

دسته‌ای از الیاف ترکیبی نیز در تهیه ژاکارد ها استفاده می‌شود که برحسب درجه استفاده بیشتر از یک نوع، الیاف تولید شده با درجه نرمی و شفافیت متفاوتی تهیه می‌شوند.

کد خبر 507662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.