قالیباف: ما مسئولین باید تصمیم شجاعانه بگیریم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه امروزه شاهد ناترازی در عرصه مدیریت‌ها هستیم تا امکانات لذا مشکلات در حوزه‌های مختلف ایجاد می شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (جمعه، ۲۵ تیر ماه) از مرکز ملی شبکه راهبری شبکه برق ایران و مرکز پایش صنعت برق کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل مرتبط با این حوزه قرار گرفت.

قالیباف پس از بازدید از مراکز یاد شده ضمن تقدیر از زحمات و تلاش همه افراد در مجموعه صنعت آب و برق کشور گفت: فعالیت این صنعت کاری پرزحمت محسوب می‌شود و این حوزه نقش کلیدی در امنیت، سلامت، اقتصاد، معیشت و … دارد زیرا خدمات آن پایه‌ای و اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این روزها مردم از موضوع قطعی برق ناراحت هستند و مطالبه این موضوع به حق است، اظهار کرد: این موضوع با حضور وزیر نیرو در جلسات صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها به صورت دقیق بررسی شد اما باید تأکید کرد مردم ما مدیران را انتخاب کردند تا وقتی مشکلات پیش می‌آید، بتوانند امور را مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: همه ما می‌دانیم مشکلات در این عرصه جدی و اساسی است و در زمان کوتاه نمی‌توان مشکلات را اساسی حل کرد زیرا اکنون میزان مصرف را از بخشی کم کرده و به بخش دیگری منتقل کرده‌ایم؛ چه بسا آسیب این اقدام در درازمدت عمیق‌تر و سخت‌تر باشد به همین دلیل باید مسائل این حوزه به صورت اصولی حل و فصل شود.

قالیباف با اشاره به اینکه شاهد ناترازی در حوزه برق کشور هستیم، افزود: این ناترازی در همه بخش‌ها وجود دارد و اشکالاتی را ایجاد می‌کند، به عنوان مثال در موضوع بودجه، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی شاهد ناترازی هستیم و تا زمانی که این مسائل حل و فصل نشود، مشکلات وجود خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این ناترازی‌ها در حوزه مدیریتی وجود دارد و لذا در امکانات مشکلی نداریم، بیان کرد: این مهم به دلیل این است که رویکردها و سیاست‌هایمان در کارها مشخص و پایدار نیست؛ به عنوان مثال مجلس در اقدامی مرتبط با حوزه برق کشور یکی از رویکردها را اصلاح کرد در حالی که این موضوع می‌توانست ۱۰ سال قبل انجام شود.

وی ادامه داد: شاید مصرف غیرمنطقی در حوزه انرژی، مواد غذایی و … وجود داشته باشد اما مردم نشان دادند هرگاه کار فرهنگی صورت گرفته و آنها را مطلع کرده‌ایم، بیشترین همراهی را انجام داده‌اند؛ به عنوان مثال در سال‌های گذشته که میزان خودروها نصف خودروهای اکنون بود، شاهد ۲۸ هزار کشته در سال بودیم اما با اقدامی فرهنگی برای بستن کمربند بیش از ۷۵ درصد مردم در شهرها و روستاها اقدام به بستن کمربند کرده‌اند لذا مردم در امور مختلف همراهی می‌کنند و ما باید کارهای کارشناسی دقیق انجام دهیم.

قالیباف اظهار کرد: باید تصمیمات شجاعانه گرفته شود، به عنوان مثال موضوع قیمت‌گذاری یکی از این مسائل است. همه می‌دانیم اگر قیمت‌گذاری حل نشود و دستوری بخواهیم اقدام کنیم همانند بازار نرخ ارز فرصت برای کسانی ایجاد می‌شود که دلالی می‌کنند و رانت می‌برند و حجم عظیم ثروت کشور از دست می‌رود.

رئیس قوه مقننه افزود: بهای مصرف برای یک خانواده دو نفره همانند خانواده چند نفره محاسبه می‌شود، چرا باید یک مدل برخورد شود؛ یارانه‌ای که در بخش انرژی داده می‌شود یک به بیست یا یک به بیست و سه برابر است در حالی که برخی افراد بیش از اندازه مصرف دارند، لذا با چنین شرایطی نمی‌توان از مردم توقع داشت و به ناترازی‌ها پایان داد.

وی اظهار کرد: وقتی تصمیم‌گیری‌ها در دولت به معنای عام متمرکز می‌شود و به جای مردم در اقتصاد دخالت می‌شود، مشکلات اساسی ایجاد می‌شود.

وی در همین زمینه اضافه کرد: مشکلاتی در بازارهای مالی، پولی، سرمایه‌ای وجود دارد که باید آنها سامان داده شود وگرنه ناترازی‌ها از بین نمی‌رود و مثل ماینرها پیدا می‌شود.

قالیباف ادامه داد: امروزه رمزارزها وجود دارد اما تصمیمی در این خصوص گرفته نمی‌شود که اینها ارز هستند و بانک مرکزی باید به آن رسیدگی کند یا وزارت صمت لذا رانت و ناترازی در این عرصه ایجاد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در مجلس یازدهم مصمم به اصلاح رویکردها و سیاست‌ها هستیم، تصریح کرد: البته تحقق این مهم سخت است اما راه نجات کشور همین است.

وی افزود: به جای اینکه درآمدها را افزایش دهیم و جیب‌ها را بزرگ کنیم اما با افزایش چند برابری قیمت‌ها شاهد کاهش قدرت خرید مردم باشیم، باید قیمت‌ها را بشکنیم و در همین رابطه هم بدون تولید ثروت نمی‌توان اقدام مناسبی انجام داد.

وی در همین رابطه تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید به پیشران‌ها، اولویت‌ها، سیاست‌ها و رویکردها توجه شود لذا امیدواریم دولت آینده این کار را با دیدگاه یاد شده دنبال کند.

قالیباف تصریح کرد: مجلس مسئول اجرا نیست اما مسئول اصلاح رویکردها است و در این مسیر حرکت می‌کند؛ در برنامه هفتم متمرکز خواهیم شد تا همه ناترازی‌ها با دخالت حداقلی دولت، حضور حداکثری مردم، درست مصرف کردن و تولید ثروت با تغییر روند برطرف شود.

همچنین در ادامه رضا اردکانیان وزیر نیرو ضمن ارائه گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوعش گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده موفق شدیم مرکز جدید مدیریت شبکه را بعد از گذشت ۹ الی ۱۰ سال با تجهیزات روز دنیا افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به وجود ناترازی‌ها در تولید و مصرف برق در بخش برنامه‌ریزی اقداماتی انجام شد تا مشکلات در این عرصه کاهش یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع بزرگ و شرایط فراهم شده هزار و سیصد صنعت اعلام آمادگی کردند که بتوانند برق مصرفی خود را تولید کنند که این رقم معادل تولید ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات می‌شود.

اردکانیان افزود: موافقت اصولی همه این موارد صادر شده و تلاش می‌کنیم نیروگاه‌های گازی در دست بهره‌برداری را از طریق مزایده به این صنایع واگذار کنیم که رقمی معادل ۴ هزار مگاوات می‌شود.

بر اساس این گزارش متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه خشکسالی و دمای بی‌سابقه، تولید برق را دچار کاهش کرد، گفت: متأسفانه با افزایش مصرف، ناترازی در حوزه برق کشور ایجاد شد که رقمی معادل ۲۰ درصد از نیاز مصرف محسوب می‌شود؛ صنعت برق از سال‌های گذشته همواره برای موضوع ناترازی برنامه داشته است.

وی ادامه داد: در این راستا ۴۵ برنامه از اسفند ماه سال گذشته در بخش‌هایی مانند مدیریت مصرف ادارات، رمزارزها، صادرات و واردات و … انجام شده است.

متولی زاده تصریح کرد: کشورها در خصوص مواجه با مدیریت اوج بار از ابزارهای تعرفه‌ای مشخص استفاده می‌کنند و این در حالی است که در کشور ما چنین موضوعی وجود ندارد بلکه طرح‌های تشویقی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای ناترازی‌ها حدود ۱۰ درصد از کمبود موجود را پیش‌بینی می‌کند، گفت: این میزان حدود ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات می‌شود در حالی که ناترازی‌ها اکنون بیشتر است. در سال ۹۹، ۲۹۴ هزار و ۸۰۰ موافقتنامه با صنایع و بخش کشاورزی انعقاد شد که شاهد مدیریت مصرف باشیم، در سال ۱۴۰۰ نیز این رقم به ۳۶۵ هزار تفاهم‌نامه افزایش یافته است.

وی در این راستا گفت: بر این اساس در سال جاری بیش از یک هزار میلیارد تومان برای تشویق مشترکان در نظر گرفته شده است.

متولی زاده با اشاره به اینکه در تاریخ صنعت برق کشور این حجم از رشد بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: رشد غیرمتعارف صنایع، افزایش پیک مصرف، تأمین انرژی و سوخت، رمزارزها و … از جمله دلایل این رشد به شمار می‌رود که سبب ایجاد چالش شده‌اند لذا اگر با تصمیمات مناسب در این حوزه مشکلات را برطرف نکنیم امکان ایجاد شرایط ناپایدار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توانیر با تأکید بر اینکه مجلس قانونی را در حمایت از صنعت برق کشور مصوب کرد که ارزشمند است، گفت: با توجه به اینکه منابع این قانون محدود است نیاز به همکاری است تا طلب پیمانکاران به صورت کامل پرداخت شود و مشکلات در کشور برطرف شود.

کد خبر 507621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.