فاضلاب شهری تهدیدی برای تنوع زیستی خلیج فارس

فاضلاب شهری تهدیدی برای تنوع زیستی خلیج فارس، دستگاه بازیافت از مرکز تولید مشترک ژاپن و ایران، درخواست اعتبار برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها و تبعات اجرای طرح‌های انتقال آب خوزستان را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، اظهار کرد: غفلت از فاضلاب و پساب‌های شهری در این استان، این منبع آبی بالقوه را به تهدیدی جدی برای دریا تبدیل کرده است و ورود فاضلاب خام به خلیج فارس سال‌ها است که به تنوع زیستی ارزشمند آن آسیب وارد می‌کند.

فرهاد قلی‌نژاد اظهار کرد: در زمان حاضر از مجموع شهرهای هشت شهرستان ساحلی استان تنها سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم دارای سیستم تصفیه فاضلاب‌های شهری هستند.

وی با بیان اینکه در سایر شهرها حجم بالایی از فاضلاب خام به دریا وارد می‌شود، افزود: در سه شهر نام برده نیز شمار تصفیه خانه‌ها ناکافی و ناقص یا پساب‌های آنها غیر استاندارد است که نیاز به تکمیل و ارتقای سیستم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: امروز ورود فاضلاب‌های شهری به همراه پسماندها از چالش‌های بزرگ حفاظت از محیط دریایی استان بوشهر است و آزمایش‌ها نشان داده است که در مواردی که برای ورود آب‌های سطحی در بندر بوشهر به دریا پیش‌بینی شده است با پساب‌های خام شهری و پسماندها همراه می‌شود.

قلی‌نژاد ادامه داد: غفلت از فرصت بزرگ و ارزشمند تصفیه فاضلاب‌های شهری برای استان بوشهر آن را به تهدیدی تبدیل کرده است که مقابله هر چه سریع‌تر با آن الزامی است و راهکار آن توسعه و احداث تصفیه‌خانه‌هایی است که می‌تواند حجم بالایی از نیاز آبی استان را تأمین کند.

وی گفت: امروز صنایع استان بوشهر که برای فعالیت نیاز به آب دارند، مجبور به استفاده از ظرفیت آب شیرین‌کن‌هایی هستند که با هزینه گزاف تأمین می‌شود و هم دولت (با پرداخت یارانه) و هم تولید کننده در خرید آب گران قیمت متضرر می‌شوند.

قلی‌نژاد افزود: تأمین بخش بالایی از آب مورد نیاز استان بوشهر در بخش کشاورزی و شست‌وشوی محیط و فضای سبز شهری با استفاده از این ظرفیت راهی بسیار به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر از احداث و توسعه ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در استان بوشهر است.

فاضلاب شهری تهدیدی برای تنوع زیستی خلیج فارس

دستگاه بازیافت از مرکز، تولید مشترک ژاپن و ایران

شهردار تهران گفت: دستگاه‌های آر. وی. ام که ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی است با همکاری و تأمین اعتبار دولت ژاپن و با همکاری ایران به صورت کار مشترک صورت گرفته است.

پیروز حناچی اظهار کرد: استفاده از پلاستیک و امحاء پلاستیک یکی از مشکلات همه کشورهای جهان است و به طور طرع استفاده کمتر از مواد و لوازم پلاستیکی و انتصاب راهکارهای امحاء پلاستیک در دستور کار شهرداری تهران و همه شهرهای جهان است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های آر. وی. ام که ساخت شرکت‌های دانش بنیان داخلی است با همکاری و تأمین اعتبار دولت ژاپن و با همکاری ایران به صورت کار مشترک صورت گرفته است.

شهردار تهران تاکید کرد: هدف این است که بتوانیم پلاستیک‌های تولید شده و شیشه‌های پلاستیکی که در کشور ایران به میزان بالایی استفاده می‌شود و ممنوعیت کمتری برای استفاده نکردن از آن وجود دارد، به صورت مجدد بازیافت کنیم.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران فعالیت‌های خوبی را در زمینه پسماند آغاز کرده است که از جمله آنها می‌توان به طرح جامع پاکبان که به تصویب رسید و ایستگاه‌های گلماند که برابر با وزن پسماندهای شهری به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند، اشاره کرد.

فاضلاب شهری تهدیدی برای تنوع زیستی خلیج فارس

درخواست اعتبار برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها

رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به شرایط بحرانی خشکسالی و حریق در مناطق حفاظت شده گفت: رئیس سازمان با توجه به اقدامات و پیش بینی‌های صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی درخواست اعتبار کرده است.

رضا حسن هراتی افزود: دکتر کلانتری از سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور برای مقابله با خشکسالی برای حریق در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی، درخواست اعتبار کرده و اقدامات لازم را برای مدیرت بحران، انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: خشکسالی می‌تواند پایه و اساس حریق باشد بنابراین اقدامات پیشگیرانه‌ای را در مقابله با خشکسالی انجام دادیم، بر این اساس به تأمین منابع آبی، تأمین علوفه یا لوله گذاری، تأمین و مرمت آبشخورها پرداختیم.

رئیس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش‌بینی اقدامات مورد نیاز در مواجه با بحران‌ها در سال جاری، گفت: بر اساس گزارش‌های استان‌ها در مورد مشکلات مناطق در پی خشکسالی، با سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای تأمین اعتبار مذاکره شده و نشست‌هایی برگزار شده است؛ در این نشست‌ها، موافقت لازم با نحوه اعتبارگذاری بر پایه مقابله با خشکسالی اخذ شده است.

فاضلاب شهری تهدیدی برای تنوع زیستی خلیج فارس

تبعات اجرای طرح‌های انتقال آب خوزستان

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در این خصوص گفت: اگر طرح‌های انتقال آب متوقف نشوند مصائب متوجه مردم خوزستان یقیناً تشدید می‌شود.

هژیر کیانی در خصوص تبعات اجرای طرح‌های انتقال آب خوزستان اظهار کرد: در دولت به اصطلاح محیط زیستی، به طرز بی‌سابقه‌ای هجمه عظیمی بر خوزستان وارد کردند. سازمان حفاظت محیط زیست به جای انجام وظیفه ذاتی خود از جمله دفاع از حقابه زیستی رودخانه‌ها، بیشتر نقش تسهیل‌گر اجرای پروژه‌های غارت‌گر آب را داشته است.

وی افزود: رویه‌های این سازمان در طول این سال‌ها برخلاف اصل ۵۰ قانون اساسی و سند ملی حفاظت از محیط زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری بوده است. به این شکل، دهن‌کجی کردند و آب را به بهانه شرب، به کام صنایع و توسعه کشاورزی در مناطق کویری انتقال دادند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: رودخانه کارون به هیچ وجه ظرفیت و توان بارگذاری‌های جدیدی مانند طرح بهشت‌آباد را ندارد. ضمن اینکه این طرح هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به دلیل پیش‌بینی اعتبارات نامحدود، می‌تواند کمر اقتصاد کشور را خرد کند.

کیانی با اشاره به مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر صدور مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب خوزستان به صورت محرمانه، تصریح کرد: اگر طرح‌های انتقال آب متوقف نشوند مصائب متوجه مردم خوزستان یقیناً تشدید می‌شود و در آینده باید منتظر خشکی تالاب‌های خوزستان باشیم.

کد خبر 507567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.