زاینده‌رود جاری شد/ مشکل آب شرب اصفهان همچنان ادامه دارد

زاینده‌رود از روز یکشنبه _ ۱۹ تیرماه_ به اصفهان رسیده و تا ۱۰ روز در آن جاری است، اما با وجود جاری بودن آب در بستر رودخانه بسیاری از محلات اصفهان هنوز در تامین آب شرب با مشکلاتی روبه رو بوده و آبرسانی سیار در این محلات در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آب زاینده‌رود از ساعت ۱۸ روز (شنبه ۱۹ تیر ماه) با دبی هشت متر مکعب از خروجی سد نکوآباد رها شده و در ساعت ۲۳ همان روز خروجی سد به ۵۰ متر مکعب رسیده و سر دهنه شاخه‌های چپ و راست نکوآباد هم بسته شده است.

با توجه به اینکه رودخانه حدود ۹ ماه خشک بوده، رفتار آن ملموس نیست؛ به همین دلیل پیش بینی می‌شد، از اوایل تا اواسط وقت روز دوشنبه آب به اصفهان برسد و در رودخانه و به سمت شرق جاری شود.

زاینده‌رود به اصفهان رسید

بالاخره اعتراض کشاورزان و مطالبه مردم اصفهان به عنوان حقابه داران زاینده رود جواب داد و روز _یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰_ آب رودخانه تا زیر پل‌های تاریخی اصفهان رسید.

زاینده‌رود جاری شد/ مشکل آب شرب اصفهان همچنان ادامه دارد

۶۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان اصفهان رهاسازی می‌شود

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب در این ۲۰ روز آزادسازی، تخصیص داده شده که برای جزئیات مصرف آن در جلسات آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

محمود چیتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب در این ۲۰ روز آزاد سازی، تخصیص داده شده که برای جزئیات مصرف آن در جلسات آینده تصمیم‌گیری خواهد شد، ذخیره سد زاینده‌رود اکنون در حدود ۳۸۴ میلیون متر مکعب بوده و حدود ۳۲ درصد حجم سد آب دارد.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان برداشت صنایع از آب زاینده‌رود دائماً کنترل می‌شود، هر روز نماینده آب منطقه‌ای میزان پمپاژ آب در ورودی‌های صنایع و میزان برداشت آنها را ثبت می‌کند تا برداشت اضافه از آب رهاسازی شده اتفاق نیفتد.

مشکلی برای تأمین آب شرب اصفهان پیش نخواهد آمد

چیتیان افزود: باید توجه داشت، سطح رودخانه زاینده رود حدود ۱۰ ماه خشک بوده، بنابراین بخشی از آب در سطح آن نفوذ می‌کند همچنین هوا به شدت گرم بوده و دمای آن به بیش از ۴۰ درجه رسیده که منجر به تبخیر شدن بخش دیگری از آب خواهد شد، پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم شده تا رهاسازی آب برای کشاورزان برای تأمین آب شرب اصفهان مشکلی ایجاد نکند.

اصفهان در هر ثانیه ۴ هزار لیتر کمبود آب شرب دارد

رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با توجه به گرمای هوا، تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی به اصفهان وارد مدار نشود، در ثانیه سه هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ لیتر کسری آب در اصفهان وجود دارد.

مهرداد خورسندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا، تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی به اصفهان وارد مدار نشود، در هر ثانیه سه هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار و ۲۰۰ لیتر کمبود آب در اصفهان وجود دارد، با وجود این مقدار کمبود آب و بالا بودن مصرف، خود به خود شبکه خالی از آب می‌شود و متأسفانه برخی از شهروندان نیز با نصب پمپ‌های مستقیم، آب شبکه را خالی کرده و شرکت آب و فاضلاب را در مدیریت با مشکل مواجه کرده‌اند که در نتیجه آن شاهد قطعی بیشتر آب هستیم.

با افرادی که پمپ مستقیم بر روی شبکه نصب کنند برخورد قانونی می‌شود

رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با دارندگان پمپ‌های غیر مجاز برخورد قانونی خواهد شد، هر روز گزارشاتی از این افراد به آبفا مخابره شده که مروجان ابتدا به مشترک اخطار می‌دهند تا فرصتی برای جمع کردن پمپ داشته باشد و در صورتی که اقدامی انجام نشود انشعاب مشترک به طور موقت قطع می‌شود تا پمپ جمع‌آوری شود، در صورت تکرار این کار نیز برخورد قضائی خواهد شد.

همه چاه‌های فلمن اصفهان خشکیده است

خورسندی افزود: آب شرب کنونی ۵۷ شهر و ۱۸۰ روستا در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ، از تصفیه‌خانه بابا شیخ علی تأمین می‌شود، البته در سال‌های گذشته بخشی از آبرسانی نیز از طریق چاه‌های فلمن انجام می‌شد که امسال هیچیک از این چاه‌ها وارد مدار نشده همگی خشک شده است.

ظرفیت تصفیه‌خانه باباشیخعلی فقط ۱۱.۵ متر مکعب در ثانیه است

رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ظرفیت تصفیه آب در سامانه اول آبرسانی به اصفهان فقط روزانه ۱۱‌.۵ متر مکعب در ثانیه است، تصفیه‌خانه اکنون با تمام ظرفیت در حال فعالیت بوده و ورودی آن کاهش نیافته است، سهمیه باغات از سد زاینده رود مشخص است و آب به همان اندازه برای آنها رها سازی شده است، همینطور سهمیه آب شرب نیز مشخص بوده که در تأمین آن اختلالی ایجاد نشده است و نمی‌توان وضعیت آب شرب را در آینده پیش‌بینی کرد، امید است سامانه دوم وارد مدار شده تا مشکل آب شرب اصفهان نیز حل شود.

ظرفیت آب شرب اصفهان ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه حدود ۴۶ کیلومتر از مسیر فاز اضطرار سامانه دوم آبرسانی اصفهان لوله گذاری شده است، گفت: تأمین بخشی از آب مورد نیاز تصفیه خانه اکنون در حال اتمام است، با همین اقدامات اولیه تا نیمه مرداد ماه حدود هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه به مجموع آب اصفهان اضافه می‌شود.

حجت الله غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با مشکل تأمین آب شرب اصفهان، اظهار کرد: با اضافه شدن فاز اضطرار سامانه دوم به سیستم آبرسانی اصفهان می‌توان گفت بخشی از نیاز آب شرب پنج سال آینده اصفهان تأمین خواهد سد، سامانه دوم برای تأمین آب ۱۴۲۰ اصفهان بزرگ طراحی شده است، زمانی که فاز اول، دوم و سوم این پروژه به اتمام برسد تا افق ۱۴۲۰ آب شرب استان تأمین خواهد شد.

اصلاح تأسیسات آب و فاضلاب در اولویت دوم است

وی در رابطه با اینکه در برخی از محله‌های شهر اصفهان تأسیسات آبرسانی برای تأمین آب همه خانه‌ها پاسخگو نیست، ادامه داد: آبفا قطعاً در راستای اصلاح شبکه در حال انجام اقدامات لازم است، اما هدف مدیریت استان بیشتر این است که آب شرب مورد نیاز شهر و استان وارد شبکه شود و اصلاح شبکه و ساختار مسائل فردی است که حل خواهد شد.

مشکل کمبود آب تا پایان تابستان برطرف می‌شود

مدیرعامل آبفای استان اصفهان گفت: با توجه به استمرار اقدامات مسئولان استان در تکمیل سامانه دوم آبرسانی، مشکل کمبود آب تا پایان تابستان برطرف خواهد شد.

هاشم امینی در خصوص قطعی آب برخی از محله‌ها در شهرهای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برخی محله‌ها مانند مولوی، دشتستان، باهنر، پروین در شهر اصفهان این شرایط را دارد. در توزیع آب سعی می‌کنیم طوری عمل کنیم که عدالت برقرار شده و تنها یک نقطه از شهر بی‌آب نباشد، البته کمبود آب تنها در محلات ذکر شده نیست، ساکنان این محلات بیشتر از بقیه پیگیر هستند حتی در برخی محلات شهرستان خمینی شهر هم با کمبود آب مواجه هستیم و با تانکر آبرسانی می‌شود. این مشکل تا زمان وارد شدن سامانه دوم ادامه دارد که شرکت آب منطقه‌ای در حال اجرای آن است.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان با بیان اینکه در روز چهار هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم، خاطرنشان کرد: ۵۷ شهر و ۴۸۰ روستا در استان از تصفیه خانه بابا شیخعلی آب دریافت می‌کنند که یکی از دلایل کمبود آب در استان به همین مورد برمی‌گردد که با احداث سامانه دوم آبرسانی این مشکل برطرف می‌شود.

زاینده‌رود فقط ۱۰ روز جاری خواهد بود

معاون استاندار اصفهان درباره امکان جاری بودن زاینده‌رود بیش از ۱۰ روز اظهار کرد: این امکان وجود ندارد، سهمیه آبی که برای باغات در نظر گرفته شده با توجه به میزان آب پشت سد، نباید خط قرمز سد را رد کند، امسال در پایان شهریور ماه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب حتماً پشت سد وجود داشته باشد، بنابراین برای انواع مصرف از جمله صنعت، شرب، باغات و سایر مصارف برنامه‌ریزی لازم انجام شده و بر اساس جدول منابع و مصارف آب به بخش‌های مختلف تخصیص می‌یابد.

غلامی اضافه کرد: با میزان کنونی آب که رها سازی شده بخشی از باغات و آب‌های زیر زمینی تغذیه می‌شود تا بتوان برای مرحله بعدی برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 507561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    چرا میگن رود خشک شده بگین خودمون جلوش سد زدیم !!!!
  • یاسمن IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    ده روز اب دادن و اینقد داریم حرف میخوریم از شهرهای همجوار ک ب غلط فک میکنن حقی از اونا اومده سمت ما! خب عزیزمن اصفهانیام مشکل اب شرب دارن اکثر ساکنینش غیر بومین... همونای ک الان مخالف ابی هسن ک تث زاینده رود جاری شده. خب برگردین شهرتون. چرا جای مارو تنگ کردین! از همه ی امکانات ما استفاده میکنید واسمونم مشکل درست میکنید
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      جناب ،حدود ۲۰ سال پیش به جای اینکه آب آبریز زاینده رود توی چهارمحال سمت آبادانی خودش بشود توسط شما به مردم یزد و کرمان وکاشان داده شد، چرا چون فکر می کردید آب زیادی است و توسط تونل بهشت آباد به شما برگرداننده میشود و ازطرفی بیابانهای بی ارزش اصفهان را به قیمت زیاد به مردم روستا نشین و محروم چهارمحال فروختید ،آنها هم خانه های روستاییشان را فروختن به اصفهان اومدند ،من خودم یادم هست ۲۰ سانت ۲۰ سانت برف می اومد اما تمام تابستان روزی ۷_۸ساعت آب قطع بود ،چرا ،چون آب منطقه ای دست اصفهان بود ، آنچه مردم چهارمحال را به اصفهان کوچ داد محرومیتی بود که شما به آنها تحمیل کردید کما اینکه تمام منابع آب زاینده رود از اینجاست اما شما خود را مالک تمام آن میدانید،حال آن مردم چگونه به استان خودشون برگردن؟
  • من IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    اصفهانیها هم صنعت کشور رو بلعیدن هم منابع رو. کاری هم از دستشون بر نمی یاد