علائم کرونای طولانی تا چه زمانی ماندگار است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۱۴ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تا مدت‌ها علائم مربوط به آن‌ را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی از بهبود یافتگان از بیماری کووید -۱۹ که حتی نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها منفی اعلام شده است، ممکن است تا چندین هفته یا چندین ماه علائم بیماری را تجربه کنند. به نظر می‌رسد که بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به کرونای طولانی مدت مبتلا شده‌اند. در صورتی که فرد بیش از چهار تا پنج هفته علائم مربوط به کرونا را تجربه کند به این معنا است که فرد به کرونای طولانی مدت مبتلا شده است.

چه افرادی در معرض ابتلاء به کرونای طولانی مدت قرار دارند؟

افرادی که به کرونای طولانی مدت مبتلا می‌شوند از علائمی مانند تنگی نفس، تب، ضعف، درد عضلانی و بدن درد رنج می‌برند. معمولاً بیمارانی که به کووید -۱۹ متوسط تا شدید مبتلا شده‌اند این علائم را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که خطر ابتلاء به کرونای طولانی مدت در میان زنان، افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند یا افراد بالاتر از ۵۰ سال بیشتر از دیگران است. نتایج تعداد کمی از مطالعات نیز نشان می‌دهد افرادی که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا و در بیمارستان بستری نشده‌اند نیز ممکن است به کرونای طولانی مدت مبتلا شوند.

علائم کرونای طولانی تا چه زمانی ماندگار است؟

بیماران مبتلا به کرونای طولانی مدت ممکن است پس از گذشت چند هفته بهبود پیدا کنند، اما برخی از بیماران نیز ممکن است علائم آزار دهنده این بیماری را به مدت هشت یا ۹ ماه پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کووید -۱۹ تجربه کنند.

هنوز مشخص نشده است که چرا افراد علائم مختلف کرونای طولانی مدت را تجربه می‌کنند. زمان بهبود کرونای طولانی مدت نیز به نوع علائم پدیدار شده بستگی دارد. مشکلات تنفسی مانند سرفه طولانی مدت، کاهش سطح اکسیژن خون و تنگی نفس جز رایج‌ترین علائم کرونای طولانی مدت است که ممکن است زمان بهبود آن‌ها بین دو تا سه ماه طول بکشد و به مراقبت و درمان نیاز داشته باشد.

بهبود بعضی دیگر از علائم مانند خستگی و ضعف ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. علاوه بر این، اختلال کرونای طولانی مدت می‌تواند باعث بروز علائم دیگر مانند مشکلات ریوی، اختلالات خواب، مشکلات حافظه، اختلالات ذهنی و ضعف سیستم ایمنی شود.

چگونه علائم کرونای طولانی مدت را تسکین دهیم؟

از آنجایی که بیماری کووید -۱۹ طولانی مدت می‌تواند از طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارد، هیچ درمان خاصی وجود ندارد که به بهبود علائم این بیماری کمک کند.

با این وجود، محققان معتقدند که استراحت کافی، ورزش سبک و افزایش تدریجی فعالیت بدنی به بهبود علائم کرونای طولانی مدت کمک شایانی می‌کند.

آیا واکسن‌های کرونا به بهبود علائم کرونای طولانی مدت کمک می‌کند؟

واکسن‌های تأیید شده کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد، اما محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا این واکسن‌ها به تسکین علائم کرونای طولانی مدت کمک می‌کند یا خیر؟

گروهی از محققان انگلستانی به منظور بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند و ۸۰۰ فرد مبتلا به کرونای طولانی مدت که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده بودند را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که علائم ۵۷ درصد افراد بهبود پیدا کرده بود، ۲۴ درصد افراد تغییری احساس نکردند و شرایط ۱۹ درصد افراد نیز وخیم‌تر شده بود. بنابراین، با وجود اینکه محققان هنوز در حال بررسی تأثیر واکسن‌ها بر علائم کرونای طولانی مدت هستند، توصیه شده است افرادی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده‌اند واکسن کرونا را دریافت کنند.

کد خبر 507397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.