دیوارکشی فضاهای شهری مورد تایید نیست

یک دکترای طراحی شهری گفت: موفق ترین فضاهای شهری فضاهایی است که برای همه اقشار جامعه باشد و همه افراد بتوانند در این فضاها حضور داشته باشند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در یک مفهوم عام، فضای عمومی(Public space) موفق است که بتواند پاسخگوی نیازهای تمامی گروه‌های سنی و جنسیتی باشد.

وی افزود: البته ممکن است در فرهنگ‌های مختلف و شهرهای مختلف ما نیاز به فضاهای اختصاصی داشته باشیم اما این به معنای مرزبندی فضاهای شهری نیست بلکه در چنین مواردی تعیین حریم فضاها اهمیت پیدا می‌کند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: در این راستا نیاز است فضاهای عمومی شهر مثل خیابان‌ها و کوچه‌ها به نحوی طراحی شود که همه گروه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند در حالی که متأسفانه امروزه استفاده از بسیاری فضاها برای اقشار خاصی از جامعه مثل کودکان، سالمندان و توانخواهان ممکن نیست.

سجادزاده تاکید کرد: کیفیت محیطی و طراحی محیط به نحوی باید باشد که همه افراد بتوانند به نحو شایسته‌ای از محیط شهری استفاده کنند؛ این یک اصل مهم به خصوص برای جامعه ما است که روند ترکیب جمعیتی آن پیشروی به سمت سالمندی است.

وی اضافه کرد: امروزه اصطلاحاتی به نام شهر دوستدار کودک یا شهر دوستدار سالمند مطرح می‌شود زیرا فضاهای امروز شهرهای ما به معنای واقعی دوستدار کودک یا دوستدار سالمند نیست.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: وجود فضاهای اختصاصی برای برخی اقشار جامعه شهری مثل کودکان یا بانوان ایرادی ندارد اما این به معنای دیوارکشی و قطع ارتباط این فضاها با محیط اطراف نیست بلکه نیاز است حریم‌هایی در نظر گرفته شود.

سجادزاده ادامه داد: به طور مثال می‌توان طراحی یک بوستان شهری را به نحوی انجام داد که در بخشی از آن خانواده‌ها، در بخشی کودکان و در بخش دیگر سالمندان حضور داشته باشند؛ این به معنای دیوارکشی نیست بلکه حرمت دادن به فضا است که اهمیت پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: به طور کلی طراحی اختصاصی فضاها در نظام طراحی و برنامه‌ریزی شهری چندان مورد قبول نیست اما می‌توان فضاها را به نحوی طراحی کرد که حریم‌هایی برای همه گروه‌های سنی و جنسیتی وجود داشته باشد.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: بهترین و موفق‌ترین فضاهای شهری فضاهایی است که برای همه اقشار جامعه باشد و همه افراد بتوانند در این فضاها حضور داشته باشند اما باید به نحوی طراحی شود که شهروندان سریعاً جایگاه و مکان مشخص خود را پیدا کنند.

سجادزاده گفت: نیاز است این الگو در طراحی همه فضاهای شهری از جمله کوچه، خیابان و پارک مورد توجه قرار بگیرد و مصالح به کار رفته، ابعاد، سطوح و ویژگی‌ها همچنین بسترهای محیطی باید بتواند پاسخگوی نیاز همه شهروندان باشد.

کد خبر 507369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.