۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
پاکسازی پوست چه اهمیتی دارد؟

داشتن یک برنامه روزانه مراقبت از پوست به حفظ سلامت کلی پوست، نشاط و بهبود نگرانی‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. با افزایش سن و گذر زمان، پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن آسیب‌های رسیده ناشی از رژیم غذایی ناسالم، استرس و هوای آلوده را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رادیکال‌های آزاد و گازهای سمی در روزهایی که هوای کلانشهرها آلوده است به میزان زیادی وجود دارد، همچنین گرد و غبار و آلودگی زیادی در هوا وجود دارد که به راحتی روی صورت و پوست افراد می‌نشیند؛ این آلودگی‌ها می‌توانند در خارجی‌ترین لایه پوست جمع شده و باعث مسدود شدن منافذ و در نهایت مشکلات پوستی و آکنه و جوش شوند؛ پس از مطالعه این مطالب به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت بیشتری خواهید داد:

چرایی اهمیت پاکسازی پوست

پاکسازی پوست از مهمترین عواملی است که در سلامت آن صورت اهمیت زیادی دارد. شناخت نوع پوست مهمترین اقدام برای مراقبت از پوست است چرا که استفاده از محصولات نامناسب با نوع پوست می‌تواند آکنه، خشکی یا سایر مشکلات پوستی را بدتر کند. داشتن یک برنامه روزانه مراقبت از پوست به حفظ سلامت کلی پوست، نشاط و بهبود نگرانی‌های پوستی کمک شایانی می‌کند.

با افزایش سن و گذر زمان پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن آسیب‌های رسیده ناشی از رژیم غذایی ناسالم، استرس و هوای آلوده را نشان می‌دهد. در پاکسازی پوست آلودگی‌هایی که به شکل جوش‌های سرسیاه، جوش سفید، تورم و لک‌ها درآمده‌اند از بین رفته و پوستی سالم و شاداب به ارمغان می‌آید.

مزایای پاکسازی صورت

پاکسازی پوست باعث بهبود در گردش خون در صورت و در نتیجه داشتن پوستی سالم می‌شود، به بهبود بافت پوست و درخشش کمک می‌کند، پاکسازی سبب جلوگیری از لکه‌ها، جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید می‌شود، برطرف کننده اثرات برنزه شدن و آسیب‌های ناشی از آفتاب زدگی می‌شود. همچنین پس از پاکسازی، پوست مرطوب شده و به خوبی تغذیه می‌کند.

روش‌های پاکسازی پوست در منزل

پوست صورت به طور مداوم به مراقبت نیاز دارد؛ روش‌های پاکسازی پوست در خانه علاوه بر دسترس بودن و راحتی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می‌شود. با کمترین امکانات اما با رسیدگی مداوم و مراقبت‌های پیوسته از پوست صورت می‌توان به آبرسانی و شفاف سازی پوست کمک کرد.

شستشو پوست

شستشوی درست و منظم اولین قدم برای پاکسازی پوست است؛ برای شستشو باید از شوینده‌ای استفاده شود که پوست را پس از شستشو سفت نگه دارد. شستشوی زیاد از حد باعث می‌شود روغن‌های طبیعی پوست از بین برود. پس از شستن صورت با پاک کننده مخصوص بر اساس نوع پوست، آن را با یک حوله نرم خشک شود؛ برای شستشو پوست باید از آب داغ پرهیز شود چراکه باعث خشکی پوست می‌شود.

بخور صورت

ابتدا به مدت تقریبی پنج دقیقه در فاصله مناسب از یک ظرف آب در حال جوش صورت خود را قرار دهید و با یک حوله سرتان را بپوشانید. بخور صورت برای پوست‌های چرب معجزه می‌کند؛ همچنین بخور به دفع سموم کمک می‌کند، به طور عمیق پوست صورت را تمیز کرده و به از بین بردن جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سر سفید کمک می‌کند. پس از اینکه مرحله بخور پایان یافت صورت خود را با استفاده از یک مکعب یخ (با حرکات دایره‌ای) ماساژ دهید، این کار منافذ را محکم کرده و دمای پوست را به حالت نرمال می‌رساند.

لایه برداری پوست صورت

برای لایه برداری پوست باید از لایه بردارها استفاده شود، زیرا با شستن صورت سلول‌های مرده و آلودگی‌های داخل منافذ از بین نمی‌روند؛ همچنین لایه برداری روش خوبی برای روشن شدن پوست هم است چراکه سلول‌های مرده موجود در لایه خارجی پوست را از بین می‌روند. پس از اتمام کار لایه برداری صورت باید با آب گرم شسته شود. مخلوط شکر و عسل به میزان مساوی برای لایه برداری طبیعی پوست صورت توصیه می‌شود.

ماسک صورت

ماسک‌های صورت برای بهبود رنگ پوست و نرم شدن آن استفاده می‌شود. ماسک‌ها برای پوست بسیار آرامش بخش و مفید هستند. ماسک‌های مختلفی برای انواع پوست وجود دارند که با توجه به نوع پوست باید انتخاب شوند. ماسک صورت را به صورت یکنواخت روی صورت خود بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود. بعد از خشک شدن، ماسک را با آب سرد یا ولرم بشویید و خشک کنید. موز، گوجه فرنگی و پاپایا انتخاب‌هایی برای استفاده از ماسک خانگی هستند که قابلیت پاک کنندگی و سفت شدن پوست را به همراه دارند.

تونر

تونر ها منافذ را بسته و پوست را مرطوب نگه می‌دارند. سطح PH پوست خود را می‌توانید با یک تونر صورت متعادل کنید؛ تونر را یا با انگشتان به صورت بمالید یا آن را درون یک بطری اسپری قرار داده و به طور مستقیم روی صورت خود بپاشید. می‌توانید از آب خیار و گلاب به عنوان یک تونر خانگی استفاده کنید.

مرطوب کننده پوست

آخرین مرحله در پاکسازی پوست که به اندازه سایر موارد مهم است مرحله مرطوب کننده پوست است؛ مرطوب کننده نیز باید متناسب با نوع پوست انتخاب شود. توصیه می‌شود برای پوست‌های ترکیبی یا چرب از مرطوب کننده‌های حاوی ژل استفاده شود؛ پوست‌های بسیار خشک، باید از کره صورت یا لوسیون قوی‌تر استفاده شود. همچنین باید برای رفع خشکی پوست از پاک کننده‌های ملایم و فاقد الکل و برای پوست‌های مستعد آکنه، از لوسیون حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده کرد.

توصیه‌های نگهداری پوست

پوست خشک بیشتر از پوست چرب مستعد پیری زودرس و ایجاد چین و چروک است بنابراین پاکسازی پوست خشک در خانه یا در آرایشگاه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که پوست خشک و حساس دارند، برای اینکه خشکی پوست در حمام هنگام شستشو بیشتر نشود باید یکسری نکات را رعایت کنید. زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید، از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید، از شوینده‌های ملایم و بدون بو استفاده کنید، از کف مالی زیاد و طولانی مدت پوست اجتناب کنید.

بلافاصله بعد از حمام و خشک کردن با حوله، بدن و صورت را با لوسیون مناسب، آبرسانی کنید. ازروغن‌های طبیعی برای پاکسازی پوست خشک استفاده کنید. شما به جای صابون‌های معمولی باید از پن صورت استفاده کنید. روش صحیح شستن پوست خشک صورت به این شکل است که پوست صورت را به چهار قسمت تقسیم کنید و پن صورت را به طور مساوی روی چهار قسمت صورت خود بمالید سپس با استفاده از حرکات دورانی و ملایم انگشتان را روی پوست خود ماساژ دهید، اطراف چشمان این حرکت را کمتر و ملایم‌تر کنید، سپس با آب سرد پوست را بشویید.

پاکسازی پوست خشک و حساس

برای پاکسازی پوست خشک و حساس می‌توانید در هفته فقط یک بار از اسکراب خیلی ملایم استفاده کنید. بهترین اسکراب و لایه بردار برای پوست خشک و حساس، لعاب برنج و آنزیم پاپاین است که از شیره میوه انبه گرفته می‌شود. لایه برداری پوست خشک باید به قدری ملایم باشد که به پوست حساس شما صدمه نزند و باعث ایجاد قرمزی نشود. تونرها لایه‌های زیرین پوست را که با شستشو تمیز نمی‌شوند، پاکسازی می‌کنند و به آلودگی‌ها و مواد آرایشی را به صورت عمقی تمیز می‌کنند. هنگام خرید تونر سعی کنید محصولی را خریداری کنید که حاوی الکل نباشد. انواع تونرهای آبرسان، جوان کننده و حاوی Q۱۰ برای پوست‌های خشک مناسب هستند. در پاکسازی پوست خشک صورت با بخور اگر پوست خشکی دارید می‌توانید ماهی یک یا دو بار از بخور برای پاکسازی پوست خشک صورت استفاده کنید. بخور دادن بیشتر برای پوست شما مناسب نیست و ممکن است خشکی پوست را تشدید کند. در زمینه استفاده از کرم‌های آبرسان مهم‌ترین نکته برای پاکسازی پوست‌های خشک در این است که بعد از پاکسازی و شستشوی صورت از آلودگی‌ها و مواد آرایشی حتماً از یک کرم آبرسان مناسب استفاده کنید. نکته قابل توجه برای ماسک صورت پوست خشک این است که شما در ماه می‌توانید یک یا دو بار از ماسک صورت استفاده کنید وگرنه احتمال تشدید و خشکی پوست یا کم آب شدن پوستتان وجود دارد. در ترکیبات ماسک صورت شما حتماً باید مواد آبرسان و چرب وجود داشته باشد.

پاکسازی پوست‌های چرب

روش‌های خانگی برای انجام فیشیال و پاکسازی صورت، برای همه قابل‌دسترس است و فواید زیادی هم برای سلامت پوست دارد. با توجه به هزینه‌های بالای پاکسازی صورت و فیشیال در سالن‌های زیبایی، انجام این روش‌ها در خانه و با مواد طبیعی، به حفظ و تقویت بافت پوست‌تان کمک زیادی خواهد کرد. اگر پوست چربی دارید، توجه داشته باشید از پاک کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید که چربی‌های اضافی پوست را پاک کند؛ البته به نحوی که تمام چربی آن از بین نرود، چرا که برای داشتن پوستی نرم و مرطوب، به مقدار مشخصی چربی برای صورت نیاز دارید.

بخور صورت از روش‌های قدیمی و مؤثر برای مراقبت از پوست است. این روش آلودگی و چربی‌های اضافه سطح پوست را پاک کرده و منافذ بسته آن را باز می‌کند. قبل از استفاده از ماسک صورت برای پوست چرب، به وسیله‌ی بخور، پوست را نرم و منافذ آن را باز کنید. در هنگام بخور دادن صورت، از گیاهان خشک‌شده مانند اسطوخودوس، رزماری و آویشن استفاده کنید. ماسک‌های صورت بر پایه خاک رس، یک روش عالی خانگی برای فیشیال صورت‌هایی با پوست چرب هستند. از تونر صورت برای پاک کردن آلودگی‌های هوا از روی پوست و باقی مانده آرایش استفاده می‌شود.

تونر با یکنواخت و یکدست کردن پوست، آن را برای استفاده از مرطوب‌کننده آماده می‌کند؛ همچنین با سفت کردن پوست و بستن تمام منافذ باز شده، ظاهری جوان‌تر و زیبا به صورت‌تان می‌دهد. همچنین تونر بدون الکل باشد. در زمینه استفاده از مرطوب‌کننده صورت تصوری غلطی است که فقط پوست‌های خشک به مرطوب‌کننده نیاز دارند. رمز ظاهر جوان‌تر پوست، مرطوب نگه‌داشتن آن است. حتی پوست‌های چرب هم برای تغذیه و حفظ نرمی و لطافت پوست، نیاز به مرطوب‌کننده خوب و مناسب دارند. اگر پوست چربی دارید، برای مراقبت از آن، باید از مرطوب کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید. مرطوب‌کننده را روی پوست صورت‌تان بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود. هرگز این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که پوست شما باید بعد از پاکسازی، بخور و استفاده از ماسک صورت، به‌خوبی مرطوب شود. هفته‌ای یک‌بار، مراحل گفته‌شده را در خانه انجام دهید. پاکسازی، از جوش‌های صورت جلوگیری کرده و زیبایی پوست شما را دوچندان می‌کند.

کد خبر 507336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.