کهنه میدان تبریز در طرح بازنگری بلوک میارمیار احیاء می‌شود

شهردار منطقه ۸ تبریز از احیاء کهنه میدان (میدان کهن) در ضلع جنوبی پیاده راه محققی و در قالب طرح بازنگری بلوک میارمیار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در آذربایجان شرقی، علی مدبر در بازدید از روند اجرای پروژه احیای کهنه میدان تبریز ضمن اعلام خبر فوق اظهار کرد: پروژه احیا کهنه میدان (میدان کهن) یک پروژه هویت بخشی بوده که در ضلع جنوبی پیاده راه محققی و در قالب طرح بازنگری بلوک میارمیار احداث می‌شود که شهرداری منطقه ۸ با همکاری سازمان قطار شهری به زودی عملیات اجرایی این پروژه را با اعتبار ۲۷۰ میلیارد اجرایی خواهد نمود.

وی افزود: با احیا کهنه میدان در کنار پیاده راه محققی یک فضای باز شهری همگون با بافت تاریخی منطقه ایجاد خواهد شد که گام بزرگی در راستای هویت بخشی به بافت تاریخی شهر خواهد بود.
شهردار منطقه ۸ شروع عملیات عمرانی این میدان را منوط به اتمام تغییر کاربری و مصوبه ماده ۵ توسط معاونت شهرسازی شهرداری تبریز دانسته که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

شهردار منطقه ۸ تبریز تصریح کرد: فضای باز شهری از عناصر محیطی بوده که در ترکیب با کالبد میدان، ضمن ایجاد دید و منظر مطلوب، فضای مناسبی را از بعد آسایش اقلیمی در عرصه‌های مختلف میدان فراهم آورده و موجب سرزندگی و رونق میدان می‌شود که این امر از جمله اهداف احیا میدان کهن می‌باشد.

بنا بر این گزارش، به استناد منابع تاریخی، یکی از مهمترین فضاهای شهری واقع در محدوده باروی قدیم تبریز، «کهنه میدان» یا «میدان تبریز» می‌باشد. همچنین از محله‌ای که میدان کهن در آن واقع بوده با عنوان «محله میدان» یا «محله میدان کهن» یاد شده است. از این رو، بازخوانی موقعیت این فضا بر بستر فعلی شهر تبریز و بررسی نقش تاریخی آن در نظام ساختاری شهر مهم می‌نماید. مهمترین منبع تاریخی جهت پی بردن به موقعیت مکانی میدان کهن، اشاره حافظ ابرو در «ذبدة التواریخ» (تألیف: ۸۳۰ ق.) به احداث عمارتی عالی توسط شیخ حسن چوپانی، شامل مسجد و مدرسه و خانقاه در جنب میدان کهن است.

با توجه به آنکه از عمارت برپا شده توسط شیخ حسن چوپانی طی سال-های ۷۴۱-۷۴۳ ق.، موقعیت مسجد «علائیه» یا «استاد شاگرد» امروزه در شهر قابل شناسایی است، می‌توان محدوده استقرار میدان کهن در بافت تاریخی تبریز را مشخص نمود.

در «مجمل فصیحی» (تألیف: ۸۴۵ ق.) مؤلف با اشاره به تاریخ وفات خواجه تاج‌الدین علیشاه جیلانی در سال ۷۲۴ ق.، مدفن وی را در محراب مسجد جامعی که در محله میدان کهن تبریز بنا کرده، نوشته است. با توجه به آنکه حمدالله مستوفی نیز مکان مسجد جامع علیشاه را بیرون دروازه نارمیان (میارمیار / مهادمهین) ذکر کرده است، می‌توان محدوده «محله میدان کهن» را با محدوده کنونی «محله میارمیار» یکی دانست است.

کد خبر 507317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.