نسخه سازمان ملل برای حل مشکل افغانستان

عرصه روابط بین الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پنتاگون: در حال مذاکره با کشورهای همسایه افغانستان هستیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد این مذاکرات درباره امکان استفاده از حریم هوایی کشورهای همجوار با افغانستان برای انجام حملات هوایی برای مبارزه با تروریسم است.

پیش از این، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه از اوضاع امنیتی افغانستان و پیشرفت‌های طالبان آگاه هستیم، گفته بود: گفتگوها با کشورهای همسایه در حال انجام و پیشرفت است.

وی تاکید کرده بود برای حفظ امنیت سربازانمان به حضور سربازان خود در افغانستان تا بعد از خروج نیروهای آمریکایی در ماه اوت / شهریور ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزوده بود: برقراری امنیت طولانی مدت فرودگاه‌های افغانستان پس از خروج سربازان آمریکایی به دولت ترکیه سپرده می‌شود.

توافق آمریکا و کره جنوبی برای همکاری درباره دارایی‌های مسدود شده ایران

هونگ نام-کی وزیر دارایی کره جنوبی و «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا جمعه طی دیدار دوجانبه در «ونیز» ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

طبق این گزارش، وزیر دارایی کره جنوبی و وزیر خزانه‌داری آمریکا، جمعه طی نشستی در خصوص همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و موضوعات بین‌المللی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزارت دارایی کره جنوبی شنبه) در این خصوص اعلام کرد، نشست یلن و هونگ نام-کی در حاشیه نشست مقام‌های ارشد مالی و اقتصادی گروه ۲۰ (G۲۰) در ونیز ایتالیا برگزار شد.

یکی از موضوعات مورد بحث دو طرف، مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول بود و دو نماینده ایالات متحده و کره جنوبی توافق کردند در خصوص این موضوع با یکدیگر همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی به دنبال استفاده از کانال سوئیس به منظور استفاده از بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوئیسی به جمهوری اسلامی ایران هستند.

پیش از این در فروردین ماه امسال، «جون سای کیون» نخست‌وزیر سابق کره جنوبی در سفر خود به ایران بر لزوم آزادی سریع دارایی‌های مسدود شده ایران تأکید کرده بود.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

بیرون راندن ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین

ارتش چین روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک ناو جنگی آمریکا را که غیرقانونی وارد آب‌های چین در نزدیکی جزایر پاراسل شده بود، بیرون رانده است.

فرماندهی شاخه جنوبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین روز دوشنبه در این بیانیه آورده است: ناو "یو اس اس بنفلد" بدون هماهنگی و اجازه دولت چین وارد آب‌های پاراسل شد و به طور جدی حاکمیت چین را نقض و ثبات دریای جنوبی را تضعیف کرد.

ارتش چین در ادامه این بیانیه از ایالات متحده خواست فوراً دست از چنین اقدامات تحریک آمیزی بردارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم روز گذشته (یکشنبه) نیز در بیانیه‌ای گفته بود آزادی دریاها یک منافع "پایدار" برای همه ملت‌هاست. آمریکا تردد از تنگه تایوان را حق خود می‌داند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد؛ این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند؛ به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریباً بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایش در رفت و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تأسیسات دریایی توسط چین در این آبراهه است؛ موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آمریکا در ماه‌های گذشته، چندین رزم ناو جنگی به این منطقه اعزام کرده بود که با واکنش تند پکن مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه‌ترین واکنش به دخالت آمریکا در دریای جنوبی چین گفته بود که این دریا ایالت هاوایی آمریکا نیست که در آن دخالت می‌کند.

هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی در افغانستان

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه شنبه هشدار داد که احتمال افزوده شدن بر شمار افغان‌های فراری از میهنشان در پی اوج‌گیری خشونت و درگیری همزمان با عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش و پیشروی‌های طالبان در این کشور وجود دارد.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در نشست خبری در ژنو گفت که افغانستان در آستانه بحران انسانی دیگری قرار گرفته که قابل پیشگیری است و باید از آن جلوگیری شود.

او افزود: ناتوانی در دستیابی به توافق صلح در افغانستان و ریشه کنی خشونت کنونی، منجر به آوارگی بیشتر درون این کشور و همچنین کشورهای همسایه خواهد شد.

بر اساس آمار این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد؛ با آواره شدن ۲۷۰ هزار افغان دیگر از ژانویه به این سو در این کشور، شمار کل آوارگان آن از بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن فراتر می‌رود.

نهاد پناهندگان بر اساس آمار نمایندگی امداد سازمان ملل متحد در افغانستان افزود که شمار تلفات غیرنظامیان این کشور در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته (۲۰۲۰) تا ۲۹ درصد افزایش یافته است.

بلوچ از جامعه جهانی خواست، در این دوره مهم و بحرانی، حمایت از دولت و مردم افغانستان و همسایگانش را افزایش دهد.

تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان حضور قوی در خاورمیانه دارد و آن را حفظ خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه در کنفرانس خبری درباره خارج کردن برخی سامانه‌های دفاعی از خاورمیانه گفت: آمریکا هنوز حضور قوی در خاورمیانه دارد. لوید آستین، وزیر دفاع بر اهمیت حفظ این حضور قوی در منطقه تأکید دارد.

وی درباره خروج برخی توانمندی‌های نظامی و خروج نیروها از منطقه گفت: این یک مساله شایع است و به حفظ آمادگی این توانایی‌ها کمک خواهد کرد. اگر منافع آمریکا در خطر باشد وزیر دفاع تصمیم مشابهی نخواهد گرفت.

جمعه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی خود را در خاورمیانه کاهش داده است.

جسیکا مکنولتی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای تاکید کرده بود، وزیر دفاع آمریکا دستور داده که طی این تابستان برخی نیروها و توانایی‌ها از منطقه خارج شوند. این دستور به شکل اساسی مربوط به تجهیزات دفاع هوایی است.

کد خبر 507226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.