نظارت ساکنان محلات از تخریب فضاهای شهری جلوگیری می‌کند

یک پژوهشگر اقتصاد شهری گفت: ساکنان محله به موجب پرداخت شارژ شهری و در صورت ایجاد مشارکت و در پی آن ایجاد حس تعلق، نسبت به نگهداری و حفاظت از فضاها و تجهیزات در سطح محلات حساس هستند و از مدیران انتظار پاسخگویی دارند.

محمود اولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش محلات در توسعه اقتصادی شهر، اظهار کرد: محلات شهری بهترین سطح برای سنجش نوع و میزان ارائه خدمات شهری است؛ این سطوح کوچک مقیاس محل مناسبی برای ارزیابی نظرات شهروندان است و کمک بسیار زیادی به توسعه شهر می‎‌کند.

وی افزود: سرانه هر کاربری در سطح هرکدام از محلات شهر تعیین شده و این میزان سرانه در طرح‌های مختلف شهری مشخص است.

این پژوهشگر اقتصاد شهری خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان نسبت به این سرانه‌ها، همینطور میزان شارژ پرداختی خود آگاهی داشته باشند بهتر می‌توانند بر عملکرد مدیریت شهری نظارت داشته باشند و با مشارکت فعالانه در امور محله در تصمیم گیری‌ها دخیل باشند.

وی اضافه کرد: فرآیند مشارکت شهروندان و نظرخواهی از آنان باید در همه سطوح تهیه طرح مدنظر باشد، اما مشارکت در سطوح اجرایی طرح‌های شهری و در سطح محلات شهر از اهمیت زیادی برخوردار است.

اولاد تصریح کرد: بر مبنای اعتبارات پیش بینی شده برای عملیاتی کردن طرح‌های شهری، قاعدتاً بخشی از بودجه شهرداری صرف اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس شهری می‌شود با این حال زمانی که خواست و نظر مردم از سطوح کوچک مقیاس مورد توجه قرار بگیرد، آنان بهتر احساس شهروند بودن می‌کنند.

وی گفت: در چنین نظامی ساکنان محله خودشان در مورد محل سکونتشان تصمیم گیری می‌کنند و در آبادانی و سرزندگی آن نقش دارند؛ مدیر و ساکنان محله در فرآیند تصمیم گیری برای اجرای طرح‌ها دخیل هستند و شهرداری تنها نقش نظارتی دارد.

این پژوهشگر اقتصاد شهری افزود: علاوه بر ضرورت نظارت شهرداری، ساکنان محله نیز به موجب پرداخت شارژ شهری، مشارکت و در پی آن ایجاد حس تعلق، نسبت به نگهداری و حفاظت از فضاها و تجهیزات در سطح محلات فعالانه همکاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که حس مالکیت و تعلق نسبت به فضاهای شهری وجود نداشته باشد، سوداگران به راحتی می‌توانند نسبت به تخریب بناها و تصرف فضاهای عمومی شهر به نفع خود اقدام کنند.

کد خبر 507188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.