کرونا برای زمین چه معنایی داشت؟

کووید-۱۹ حاوی معانی بسیاری برای زمین و بشریت بوده است و در کنار تمام بارهای منفی که از ابتدای شیوع تاکنون تحمیل کرده می‌تواند دربردارنده نکات مثبتی هم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کووید -۱۹ که علی‌رغم آغاز واکسیناسیون در سطح جهانی، هر روز چهره جدیدی از خود را به جهانیان نشان می‌دهد، حتی در صورت رفع کامل نیز میراثی از خود بر جای خواهد گذاشت؛ میراثی که حتی پس از عبور از بحران تا سالیان سال با انسان و زمین باقی می‌ماند. شکی نیست که کرونا زندگی بشر را برای همیشه دستخوش تغییر کرده است ولی تأثیر آن روی زمین چگونه بوده است؟ در ادامه چند مورد از این تأثیرات را معرفی می‌کنیم:

کمک به کاهش آلودگی اما بی‌تأثیر روی تغییرات آب‌وهوایی

در اوج بحران همه‌گیری، کاهش آلودگی هوا که به دنبال قرنطینه‌های ناشی از کووید -۱۹ رخ داده بود باعث دلگرمی همگانی و کاهش فعالیت‌های اقتصادی باعث شد سطح دی اکسید کربن هوا به پایین‌ترین میزان خود از سال ۲۰۰۶ به بعد برسد. کاهش انتشار این گاز در شرایط فعلی کاملاً موقتی است مگر آن که روش‌های زندگی بشر به صورت ریشه‌ای مورد تغییر و تحول قرار گیرد. یکی از این تحولات عبارت است از حرکت به سمت کربن‌ صفر شدن. آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه خواستار برنامه‌ای جهانی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری و ایجاد ۹ میلیون شغل در سال شده است که می‌تواند میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را به اندازه چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در سطح جهان کاهش می‌دهد و به ایجاد بهبودی پایدار منتهی می‌شود.

وخیم‌تر شدن مشکل ضایعات و پسماندهای مواد غذایی

تعطیلی رستوران‌ها، مغازه‌ها و مراکز فروش غذای آماده به دنبال فراگیری کووید -۱۹ باعث شد که کوهی از غذاها و مواد غذایی انباشته و فاسد شده در آن‌ها دور ریخته شود. ورود حجم بالایی از این قبیل زباله‌ها در اماکن دفن زباله با افزایش سطح متان همراه بود گازی گلخانه‌ای که ۲۰ برابر قوی‌تر از کربن است و به‌نظر می‌رسد عامل یک‌پنجم از گرمای جهانی تاریخ زمین باشد. میزان متان گسترش‌یافته در دوران قرنطینه کرونا حداقل نیمی از کل میزان گازهای انتشار یافته از محل دفن زباله‌ها را تشکیل می‌داد. مجمع جهانی اقتصاد و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد خواستار اقدام اقدام فوری در این زمینه و سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های غذایی در راستای ایجاد جهانی فراگیر و پایدار شدند.

افزایش میزان پلاستیک‌های یک‌بار مصرف

پلاستیک در دوران فراگیری کووید -۱۹ نقش بسزایی در ایمن نگه داشتن بشر و درمان بیماران مبتلا به کرونا ایفا کرد. تنها در نظر گرفتن ماسک و لیوان‌های پلاستیکی مورد استفاده در این دوره بیانگر وقوع فاجعه پلاستیکی وخیمی در آینده نزدیک است. تنها انگلستان در اواخر سال ۲۰۲۰ با ۳۰۰ درصد تخلیه غیرقانونی زباله‌های پلاستیکی مواجه بود و در تایلند دور ریز ضایعات پلاستیکی از روزانه ۱۵۰۰ تن به حدود ۶ هزار تن افزایش یافت. این بحران به حدی جدی بود که مدیر عامل اتحادیه مبارزه با زباله‌های پلاستیکی را به مداخله فوری برای کاهش یا توقف پیشرفت تولید ضایعات پلاستیکی وادار کرد و شرکت‌ها و دولت‌ها ر ا به سمت همکاری برای بهبود مدیریت زباله‌ها و کاهش استفاده از پلاستیک فراخواند.

افزایش فقر

بانک جهانی اعلام کرد کووید -۱۹ و اثرات آن روی اقتصاد جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰، یکصد میلیون نفر را تنها در ایالات‌متحده‌آمریکا به سمت فقر سوق داد. کاهش تولید ناخالص داخلی جهانی نیز باعث معکوس شدن پیشرفت‌های اخیر در کاهش تعداد فقیرترین جوامع جهانی شد و پیش‌بینی می‌شود در حدود نیم میلیارد نفر دیگر نیز به دنبال اثرات اقتصادی کرونا فقر را تجربه کنند. دو سوم از این آمار احتمالی ۱۷۶ میلیون‌نفری بانک جهانی متعلق به جنوب آسیا هستند و این روند افزایش فقر تنها با رخ دادن بهبودی در سطح جهان معکوس خواهد شد.

به تعویق افتادن ایمن‌سازی

در حالی که جهان روی مبارزه با ویروس کرونا متمرکز است، بیماری‌های کشنده دیگری در سراسر جهان وجود دارد که هنوز از بین نرفته و نیازمند مبارزه‌اند. بنا بر گزارشات یونیسف، تخمین زده می‌شود که به دنبال مبارزه با گسترش کووید -۱۹، حدود ۸۰ میلیون کودک زیر یک سال با اختلال در برنامه‌های واکسیناسیون خود مواجه بوده‌اند حال آن که ایمن‌سازی در برابر بیماری‌ها یکی از قدرتمندترین و اساسی‌ترین ابزارهای پیشگیری از ابتلای به بیماری در تاریخ بهداشت عمومی به حساب می‌آید. ایجاد اختلال در روند واکسیناسیون، دهه‌ها مبارزه با بیماری‌های قابل پیشگیری هم‌چون سرخک را با خطر مواجه می‌کند و ممکن است منجر به شکستن تمامی رکوردهایی شود که در طول سالیان طولانی به ثبت رسیده است.

ایجاد جهانی بهتر

کرونا، علی‌رغم تمامی نقاط منفی خود می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد جهانی بهتر برای نسل‌های آینده باشد. امید آن می‌رود که با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری کافی زمین پس از کرونا با شرایطی پایدارتر و منصفانه‌تر از پیش مواجه باشد و همبستگی، به‌کارگیری طرز فکر جدید و نوآورانه، محافظت از سیاره، جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای انواع تجدیدناپذیر و در اختیار گذاشتن آن به صورت همگانی، تغییر شیوه‌های برخورد با منابع مصرفی و غذاها، اشتغالزایی عمومی و در کل فراهم آوردن شرایطی که در آن از هیچ‌ کس صرفنظر نشده باشد بسیار حائز اهمیت و البته ممکن است. در صورت پیاده‌سازی چنین شرایطی بشر می‌تواند قوی‌تر و هوشمندتر از همیشه از بحران عبور کرده و جهانی نو در پیش رو داشته باشد.

توجه به محیط زیست و آماده شدن برای همه‌گیری‌های آتی

دانشمندان بر این باورند که محافظت از طبیعت کلید پیشگیری از همه‌گیری‌های آینده است. آن‌ها معتقدند که بحران فعلی به دلیل قصور بشریت رخ داده است چرا که حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار ویروس‌ شناخته‌ شده در طبیعت وجود دارد که می‌توانند عواملی بیماری‌زا برای انسان، سایر پستانداران و پرندگان آبزی به حساب بیایند و جنگ‌زدایی، کشاورزی بیش‌ازحد، توسعه معادن، بهره‌برداری زیاد از گونه‌های وحشی و مواردی از این قبیل منجر به بروز نوعی "طوفان وحشت" از انواع بیماری‌ها می‌شود بنابراین اگر بشر زمینه‌ساز مشکل است پس می‌تواند راهکار آن نیز باشد و با درس گرفتن از همه‌گیری فعلی و انواع رخ داده در گذشته بتواند قوی‌تر و مقاوم‌تر از همیشه بحران را پشت سر گذاشته و به انتخاب سیاست‌های درست و اقدامات به موقع از طبیعت محافظت کند بدین‌ترتیب طبیعت نیز از بشر محافظت خواهد کرد.

کد خبر 507104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    عالی ممنونم از زحماتت
  • بهروز IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    عالی بود .✌