انتقاد شدید "ابتکار" از سیاست‌گذاری‌های مرتبط با «حجاب»

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: حجاب را تبدیل به تابو کردیم و آن را بدون حق پرسش مطرح کردیم درحالی که رسانه‌های معاند و ضد دین همین مساله را در دست گرفته و سوار آن شدند و علیه کشور استفاده کردند؛ در واقع ما نسبت به این مسائل اساسی غفلت کردیم.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در نشست ارائه طرح پژوهشی با موضوع تحلیل روانشناختی- جامعه شناسی عفاف و حجاب در پژوهش‌های داخلی - مرور نظام مند و فراتحلیل، با بیان اینکه در بحث حجاب در کشور چندین متولی داریم، اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی و حوزوی و… بودجه کلان به نام حجاب و عفاف دریافت کردند و از گشت ارشاد تأثیر منفی گرفتند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمام دستگاه‌ها را مسئول کنترل حجاب در ادارات کرده است.

و با اشاره به اهمیت عدم آزار افراد مطابق با تعالیم قرآنی و آزارهای روانی و سخت‌گیری‌های حجاب در کشور، خطاب به جوانان ادامه داد: ما نسبت به روح، روان و جان شما مسئولیت کافی نداشتیم و فقط به فکر ظاهر بودیم که اگر ظاهر جامعه درست شود همه چیز درست می‌شود و از این رو در بحث حجاب سخت گیری کردیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت حفظ اخلاق، کرامت و عدم اذیت و رنج و آزار دیگران در سخت گیری حجاب، تصریح کرد: آزارگران باید مجازات شوند و نه دخترانی که از سر غفلت و بچگی و یا لجاجت حجابشان مورد مواخذه قرار می‌گیرد؛ مواخذه باید از آن کسی باشد که آزارگری کند و از زیبایی زن سو استفاده کند در حالی که متأسفانه ما زن را هدف و مشکل و معضل هستی در خیلی رویکردها قرار دادیم.

وی با اشاره به پژوهش انجام شده تحت نظارت پژوهشکده زن و خانواده قم، ادامه داد: این پژوهش نشان می‌دهد ما نیاز به بازنگری جدی در تمام رویکردهایمان داریم و نیازمند افراد و روحانیت مصلح هستیم تا بتواند اصلاح گری کند.

ابتکار گفت: ۴۰ سال دوم انقلاب است و ما به تعبیر مقام معظم رهبری در آستانه تمدن سازی بزرگ گام دوم انقلاب هستیم که اگر این اصلاح انجام نشود با افزایش فشار و محدودیت و حذف تفکرات و سوالات و با پاک کردن صورت مساله مشکلات نسل جوان حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: پرداختن تک بعدی و از موضع سخت افزاری به زنان، نگاه قرآن و سیره پیامبر و جامعه اسلامی نیست و در جامعه امروز ما این رویکرد، خوب جواب نداده است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: با وجود سرمایه گذاری سنگین نظام آموزش عالی و مراکز پژوهشی در موضوع حجاب و سیاست‌های اجرایی، متأسفانه این سیاست‌ها در سال‌های گذشته اعتنایی به پژوهش نداشته و در خیلی موارد سلیقه‌ای و به خواست فرد و نهادی خاص صورت گرفته است.

وی افزود: اخیراً نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های حجاب را بازنگری کرده و در سال گذشته ابلاغ کرد. من در آنجا هم اشاره کردم که واقعیت‌های کف جامعه در این نوع سیاست گذاری‌ها دیده نمی‌شود و ما پیامدهای این نوع سیاست گذاری‌ها را بر روح و روان زنان و دختران ندیده‌ایم.

ابتکار گفت: تا زمانی که نتوانیم نگاه جامع قرآن کریم بر روابط زن و مرد و حفظ کرامت و حرمت انسانی را دنبال و در عمل بیاوریم و بر آن مبنا سیاست گذاری کنیم، کماکان با مشکلات مواجه خواهیم بود.

وی با تاکید بر این ردپای پژوهش‌ها در سیاست گذاری‌های حجاب دیده نشده و سلیقه‌ای عمل می‌شود، تصریح کرد: به خوبی می‌بینیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با خیلی از موارد خرافی برخورد و نگاه سخت افزاری را به سیاست‌های نرم تبدیل کرده، اما باز هم هیچ خبری از استناد به پژوهش در سیاست گذاری‌ها نیست؛ نمی‌توان قانون حجاب اجباری را گذاشت و گفت تأثیر آن بر روح و روان نسل جوان چیست؟

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: ما شاهد جدایی و فاصله گرفتن نسل جوان و یا حداقل شاهد چالش‌های متعددی برای نسل جوان در این موضوع هستیم. کجای کار ما در سیاست گذاری فرهنگی مشکل داشته و نگاه سطحی داشته ایم؟. ما فقط به مساله پوشش در سیاست گذاری توجه کردیم و به اصل کرامت انسانی توجه نداریم در حالی که مساله اصلی سوره احزاب مساله اذیت و آزار است چراکه قرآن از منظر امنیت انسانی به حجاب نگاه می‌کند تا اینگونه محدوده جنسی از محدوده جنسیتی و اجتماعی انسان‌ها تفکیک شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 507060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.