از تاکید بر حفظ میراث طبیعی تهران تا انتقاد شورا به اعتراض‌های فرمانداری

بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرآیند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران» به پایان رسید و طرح حفظ میراث طبیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر ادامه لایحه شهردار تهران در خصوص «دستورالعمل چگونگی فعالیت و فرآیند تهاتر در بازار الکترونیکی تهاتر منابع غیرنقد شهرداری تهران» را بررسی کردند.

اعضا در جلسه یکشنبه تا ماده پنجم این لایحه را به تصویب رسانده بودند و در جلسه امروز ماده پنجم به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید. سپس ماده ششم هم به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید همچنین ماده هفت و هشت با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید و در پایان نیز ماده ۹ با ۱۸ رأی موافق تصویب شد همچنین در جلسه امروز، طرح «الزام شهرداری تهران به حفظ میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال» توسط زهرا صدراعظم نوری ارائه شد.

صدراعظم نوری در این خصوص تشریح کرد: یکی از طرح‌های خوبی که با رویکرد محیط زیستی به تصویب رسید، طرح الزام شهرداری تهران به حفظ میراث طبیعی در بخشی از اراضی حریم جنوبی رشته کوه توچال بود که با یک فوریت تصویب شد و در دو کمیسیون شهرسازی و سلامت بررسی شد.

وی افزود: باید از هر آنچه در شهر تهران با عنوان میراث طبیعی داریم صیانت کنیم و این طرح در همین راستا است و یکی دیگر از اهداف این طرح جلوگیری از تصرفات غیر قانونی است. خود طرح ناظر بر محدوده‌هایی در ارتفاعات یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و ۳۰۰ متر مجاور بافت شهری است همچنین پوشش گیاهی ارزشمندی دارد و در کل مجموعه گردشگری توچال از اهمیت ویژه‎‌ای برخوردار است.

سید حسن رسولی در مقام مخالف اظهار کرد: از بابت چهارچوب‌های قانونی مخالفم چرا که به طور مشخص منابع طبیعی و سایر اموالی که متعلق به دولت اسلامی است حسب قانون اساسی، چنانچه خارج از محدوده قانونی شهرها باشد، نمایندگی مالکیت دولت بر این عرصه‌ها متوجه جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

سپس حجت نظری در جایگاه موافق به اقدامات‬ حفظ‬ کوه بی‎‌بی‌‎‏شهربانو پرداخت و گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و از کمیسیون سلامت محیط زیست تشکر می‌کنم و امیدوارم شهرداری هم با قاطعیت موضوع را دنبال می‌کند اما چند نکته را بگوییم. درواقع ساخت و ساز در ارتفاعات بسیار بد است اما کوه‎خواری بدتر است. الان در کوه بی‎‌بی‌‎‏شهربانو کوه‎خواری می‌شود و کاری از ما بر نمی‌آید و نهادهای ذی‎ربط موضوع را دنبال نمی‌کنند. برای استخراج سیمان و فلزات در حال خوردن کوه هستند و عملاً دیواره‌ای از کوه نمانده است.

وی گفت: توچال بسیار مهم است اما کوه بی بی شهربانو کم ارزش‌تر نیست.

در ادامه کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس حسن خلیل‌‎آبادی در پیشنهادی گفت: شرایط کوه بی‌بی شهربانو و کوه توچال یکسان است و از نظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی هر دو از ارتفاعات حائز اهمیت پایتخت است، در کوه بی‌بی شهربانو میراث تاریخی نیز وجود دارد این در حالی است که در این طرح نامی از کوه بی‌بی شهربانو و حریم آن مطرح نشده است.

وی با تاکید بر این که اگر این میراث را مد نظر قرار ندهیم، برای شهروندان شائبه فرق گذاشتن میان شمال و جنوب شهر پیش می‌آید، عنوان کرد: از کوه بی‌بی شهربانو به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود و اعضای شورای شهر در بازدید از این کوه شاهد آسیبی که به واسطه کارخانه سیمان دیده است بودند.

اما زهرا نژادبهرام به عنوان مخالف پیشنهاد اظهار کرد: سابقا مصوبه‌‎ای درخصوص بی‎‌بی‌‎‏شهربانو داشتیم و آن را ثبت ملی کردیم اما این طرح به معنای بی‌توجهی به ری نیست و مربوط به یک رشته ‎کوه است و روی آن کار کارشناسی‬ شده است. دوستان اگر علاقه‎‌مند به افزودن کوه بی‎‌بی‌‎‏شهربانو به این طرح بودند‬ می‌توانستند در جلسات کمیسیون این موضوع را مطرح کنند.

در پایان زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد کرد که موضوع به جلسه بعدی موکول شود و در این مدت بررسی شود که می‌توان کوه بی‌بی شهربانو را به این طرح افزود یا خیر.

در نهایت ادامه بررسی طرح مذکور به جلسه آتی شورا موکول شد همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران در رسیدگی به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری در خصوص مصوبه شورا مبنی بر مالکیت مالک در پلاک ثبتی ۲۳۹۵ در منطقه طرشت بر مصوبه خود اصرار کردند.

در ادامه سیدابراهیم امینی گفت: لازم است برای تنویر افکار عمومی نکاتی را بیان کنم. این موارد نظیر نامگذاری یا مصوبه در خصوص پلاک ثبتی، ارتباطی با هیأت تطبیق ندارد و لذا هیأت تطبیق راجع به مصوباتی که جنبه ماهوی دارد، باید مصوبه را با قوانین بالادستی تطبیق دهد اگر مغایرت داشت اعلام کند. اگر قرار است حق انتفاع یک ملک واگذار شود یا در خصوص معامله پلاک ثبتی یا نامی روی خیابان گذاشته شود هیأت تطبیق اظهارنظر کند که دیگر شورای شهر معنا پیدا نمی‌کند.

امینی افزود: این اعضای شورا به دلیل این که رأی از شهروندان گرفتند معتمدین و افراد مورد وثوق شهروندان تهران هستند لذا به این دلیل حق دارند نامگذاری کنند.

وی ادامه داد: در شورای نگهبان و مجلس هم همین است، اینگونه نیست که هر تصمیمی در مجلس تصویب شد به شورای نگهبان برود. فرض کنید در تحقیق و تفحص شورای نگهبان ورود نمی‌کند یا در رأی اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا شورای نگهبان نمی‌تواند وارد شود.

امینی افزود: به اصطلاح آنچه اتخاذ تصمیم می‌شود در پارلمان چه ملی و محلی اگر جنبه ماهوی داشته باشد و یک حکم کلی داشته باشد شورای نگهبان حق اظهار نظر دارد.

نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: یکباره بیایند شورای شهر را تعطیل کنند. اگر ۲۱ نفر عضو شورای شهر از وزیر و وکیل و استاندار و فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه نتوانند این چیزها را تشخیص دهند و افراد دیگری بیایند خط روی آن بکشند اینکه دیگر نشد پارلمان شهر و شورای شهر.

در نهایت اصرار اعضای شورا بر مصوبه قبلی خود به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید.

در این جلسه افشین حبیب‌زاده در تذکری به شهردار که به صورت کتبی به هیأت رئیسه ارائه شد بر لزوم نظارت شهردار تهران بر پرداخت حقوق و معوقات کارگران پیمانکاری شهرداری تاکید کرد.

کد خبر 507041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.