اعلام جنگ مستقیم با آمریکا از سوی مقاومت عراق

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کنترل طالبان بر گذرگاه مرزی ایران و افغانستان

همزمان با افزایش ناآرامی‌ها در افغانستان طالبان اعلام کرد گمرک مرزی اسلام‌قلعه در مرز افغانستان با ایران را تصرف کرده است.

به گفته منابع خبری در ولایت هرات پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک مردم وارد گمرک هرات شده‌اند هر چند مقامات محلی ولایت هرات هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

گروه طالبان روز (پنجشنبه) نیز با حمله به برخی از شهرستان‌های هرات آنها را تصرف کرده‌ است.

سخنگوی طالبان نیز در توئیتی از سقوط شهرستان اسلام‌قلعه ولایت هرات خبر داد.

«ذبیح‌الله مجاهد» با انتشار فیلمی نوشت: «شهر بندری اسلام قلعه در ولایت هرات عصر امروز به دست مجاهدین امارت اسلامی سقوط کرد.»

تاکید الکاظمی بر هسته‌ای شدن عراق

نخست‌وزیر عراق نشست فوق‌العاده‌ای را با استانداران عراق و حضور تیم بحران قطعی برق برگزار کرد.

مصطفی الکاظمی، در جریان نشست فوق‌العاده در پی قطعی مداوم برق در این کشور اظهار کرد: کمیته تحقیقی را برای پاسخگویی به سئوال شهروندان درباره افرادی که شبکه‌های انتقال برق را هدف قرار می‌دهند و دلایل هدف قرار دادن آن تشکیل دادیم و پس از تکمیل تحقیقات پاسخ تمامی این سوالات را خواهیم داد.

وی افزود: این دولت هزینه سیاست‌های اشتباه و هدر دادن اموال در زمینه انرژی طی ۱۷ سال گذشته را پرداخت می‌کند و زمانی که این حرف را می‌زنیم ما را سرزنش می‌کنند.

الکاظمی ادامه داد: سئوال ما این است که چرا در ۱۷ سال گذشته، تصمیماتی در راستای اتصال برق با کشورهای همسایه گرفته نشده است؟ شبکه برق کشور تنها به ایران وصل است که البته در این باره در حد توان کوتاهی نکرده و حقوقی هم برای ملت خود قائل است.

وی افزود: از یک سال گذشته تا به امروز، تصمیماتی برای اتصال شبکه برق عراق به تمامی کشورهای همسایه گرفتیم و تحقق این هدف، مستلزم زمان و صبر است.

الکاظمی تاکید کرد: هر مرحله برای حل مشکل برق در عراق سال‌ها به طول می‌انجامد، زیرا عراق در واقع طی سال‌های گذشته، هیچ اقدامی را شروع نکرده است. اگر ما در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌کردیم، مساله برق امروز مطرح نبود. اگر ما در بخش گاز سرمایه گذاری می‌کردیم، عراق امروز به جای وارد کردن گاز آن را صادر می‌کرد و اگر در جایگاه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کردیم، عراق امروز قادر به تأمین برق خود بود و هیچ بحرانی پیش نمی‌آمد.

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از اظهاراتش به تولید انرژی هسته‌ای در این کشور پرداخت و تأیید کرد: من چند ماه پیش با فرانسوی‌ها درباره یک پروژه عراقی برای تولید انرژی هسته‌ای صحبت کردم. عراق حق دارد از انرژی هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز و تولید انرژی برخوردار باشد. ما شاهد درک درستی از سوی کشورهای جهان و فرانسه از این مساله بودیم و اگر موانعی در مقابل عراق برای داشتن این انرژی وجود دارد، این وظیفه ماست که برای غلبه بر آن تلاش کنیم تا کسی پس از ما نگوید: چرا این تصمیمات گرفته نشده است؟

وی ادامه داد: دولت فعلی یک سال و چند ماه است بر سر کار آمده و همه آنچه باید از ۲۰ سال قبل انجام می‌شد، امروز انجام داده است. ما در تمام پرونده‌های انرژی تصمیماتی گرفتیم و من شخصاً مسئولیت آنها را بر عهده خواهم داشت. این تصمیمات اساسی است که ما باید آنها را اجرا کنیم. ما اجرای این اقدامات را آغاز کرده‌ایم و این روند را متوقف نخواهیم کرد و دولت آینده نیز باید این مسیر را تکمیل کند.

انتقاد تند عربستان از رژیم صهیونیستی

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل "حل مساله فلسطین و رسیدگی به رنج‌های ملت فلسطین" را از اصول اصلی سیاست کشورش خواند.

عبدالعزیز الواصل، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل بر لزوم پایبندی به توصیه‌های سازمان ملل و تلاش جدی برای کاهش تجاوزات برنامه‌ریزی شده و مستمر تاکید کرد.

الواصل ادامه داد که کشورش به حمایت از ملت فلسطین در تمامی زمینه‌ها ادامه می‌دهد.

این نماینده سعودی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از پیشبرد تلاش‌ها به سمت اعمال حق در تعیین سرنوشت ملت فلسطین تاکید کرد.

وی ادامه داد: جهان با چالش‌های بزرگی به دلیل کووید -۱۹ روبه‌روست و ملت فلسطین از اشغالگران و نیز ویروس کرونا در رنج هستند.

وی تصریح کرد: گزارش مایک لینک، مخبر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین به شکل روشن، وضعیت نابسامان ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس شرقی و غزه را نشان داد و این علاوه بر رنج‌های اخیر مردم فلسطین در محله الشیخ جراح و سلوان است که با تخلیه اجباری منازلشان روبه‌رو هستند و مضاف بر اینکه اسرائیلی‌ها در ماه رمضان با اعمال زور مانع از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی می‌شدند.

حمله هوایی ترکیه علیه مواضع «پ‌ک‌ک» در استان دهوک

روز یکشنبه جنگنده‌های ترکیه، مناطق محل استقرار تروریست‌های «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) را در شمال استان «دهوک» در اقلیم کردستان عراق بمباران کردند.

منابع محلی گفتند، هواپیماهای جنگی ترکیه یکشنبه کوهستان «قره» در منطقه «عمادیه» را بمباران کردند. در اوایل صبح یکشنبه به وقت محلی نیز هواپیماهای جنگی ترکیه، کوه «کورزار» را در منطقه «شلادزه» در استان دهوک بمباران کردند. یک منبع امنیتی گفت که نیروی هوایی ترکیه به مقرهای «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) در منطقه عمادیه حمله کرد.

منابع محلی و رسانه‌ای از تلفات احتمالی وارده بر تروریست‌های پ‌ک‌ک یا ساکنان منطقه هیچ گزارشی منتشر نکرده‌اند.

ارتش ترکیه عملیات کنونی خود را در «دهوک» در ۲۴ آوریل (شنبه ۴ اردیبهشت) آغاز کرده و مدعی است که این عملیات پایگاه‌های نظامی حزب کارگران کردستان (پ.ک. ک) را هدف قرار می‌دهد با این حال روستاییان در منطقه از هدف قرار گرفتن شهرک‌های غیرنظامی خبر داده‌اند.

پایان آتش بس و اعلام «جنگ مستقیم» با آمریکا از سوی مقاومت عراق

سعد السعدی عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» تأکید کرد که «گروه‌های مقاومت عراق، پایان آتش‌بس [با آمریکا] را اعلام کردند».

السعدی مدعی شد که گروه‌های مقاومت همچنین، عملیات خود را علیه منافع آمریکا در عراق آغاز کردند.

وی با بیان این که هیچ آتش‌بسی با آمریکا در کار نیست، خاطر نشان کرد: مقاومت به جنگ مستقیم برای مقابله با آمریکای اشغالگر ادامه می‌دهد تا نیروهای این کشور از عراق خارج شوند.

این مسئول عراقی تصریح کرد: برخی از فراکسیون‌های سیاسی در مسیر اهداف آمریکا حرکت می‌کنند و منافع آن‌ها به حضور این کشور، گره خورده است.

السعدی خاطر نشان کرد: گرایشات عمومی در عراق، مخالف حضور اشغالگری است به همین دلیل باید مصوبه پارلمان و اراده مردمی مبنی بر خروج نیروهای خارجی از این کشور عملی شود.

کد خبر 506985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.