سایه کرونا بر سر بازماندگان از تحصیل و افزایش کودکان کار

بازماندن ‌از تحصیل قصه ‌تازه‌ای نیست ‌و بارها شاهد نمونه‌های عینی آن در جامعه بوده‌ایم که افرادی با وجود میل به تحصیل، امکان حضور در کلاس درس معلم را ندارند و این بار کرونا نقش مهمی در بازماندگی از تحصیل و البته افزایش تعداد کودکان کار داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحصیل کردن حق قانونی کودکان و نوجوانان است اما وضعیت افرادی که به هر دلیل از این نعمت محروم می‌شوند در روحیه بسیاری از مردم تأثیر منفی می‌گذارد، قریب به ۱۶ ماه از شیوع کرونا ویروس در کشور می‌گذرد و امسال شمار دانش‌آموزان بازمانده و ترک تحصیل کرده در استان‌ها با افزایش مواجه شده که علت آن را می‌توان در تداوم شیوع ویروس کرونا و آموزش در فضای مجازی جستجو کرد، شیوع ویروس کرونا نه تنها دانش‌آموزان را از مدرسه رفتن محروم کرد بلکه بستر بازماندن از تحصیل بسیاری از آنها در فضای مجازی مدارس را نیز به وجود آورد.

موضوع مهم مشکل بازماندن از تحصیل در این شرایط کرونایی برای مردم مشهودتر شده است و در محل زندگی خود شاهد افزایش تعداد کودکان و نوجوانان کار شده‌اند، افزایش تعداد کودکان کار که به علت وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها به سمت فروشندگی، جمع‌آوری پسماند، پاک کردن شیشه خودروها، نظافت ساختمان و سایر فعالیت‌هایی که توان انجام آن را داشته باشند، روندی نگران کننده دارد.

سایه کرونا بر سر بازماندگی از تحصیل و افزایش کودکان کار

آمار سه میلیون محروم از تحصیل صحت ندارد

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در هفته اول تیرماه امسال با اشاره به افزایش بازماندگان از تحصیل در سال گذشته گفته است: سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل و اکثریت آنان تبعه کشور افغانستان بودند، در چند سال اخیر امکان حضور این دانش آموزان در دوره پیش دبستانی نیز فراهم شد. بر اساس آئین‌نامه ابلاغی اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و هویتی ندارند.

حکیم زاده، اظهار می‌کند: بر اساس اطلاعاتی که از مرکز آمار اخذ شده است در سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که این آمار نسبت به سال قبل از آن که ۱۴۲ هزار نفر بود افزایش داشته است، تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.

نبود دانش‌آموز در شاد نشانه بازماندن از تحصیل نیست

معاون آموزش ابتدایی با صراحت آمار سه میلیون محروم از تحصیل را رد کرده و اعلام می‌کند: به هیچ عنوان این سخن صحت ندارد و نبودن دانش‌آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند یا امکان بهره بردن از زیرساخت‌های فناوری برایشان مقدور نبود در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.

وی اضافه می‌کند: هیچ دانش‌آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند، با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاه‌ها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راه‌اندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بود.

سایه کرونا بر سر بازماندگی از تحصیل و افزایش کودکان کار

تهیه ابزار هوشمند برای دانش‌آموز دغدغه ملی است

حکیم زاده، تاکید می‌کند: برخی دانش‌آموزان به دلایل متعددی از جمله مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در انتقال نیافتن آن‌ها از مقطع ابتدایی به متوسطه رخ می‌دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی وارد چرخه تحصیل نشده‌اند و یا در نیمه راه از ادامه بازمانده‌اند. در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال با تنها یک دانش‌آموز داریم و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش باعث شده است تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.

وی تصریح می‌کند: در سال جاری به مدد پیگیری‌های صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان خصوصاً در دوره ابتدایی از تحصیل بهره‌مند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.

حکیم‌زاده در مورد طرح هدایت و پویش هر دانش‌آموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه، اظهار می‌کند: با تمام دستگاه‌های ذیربط و تعداد زیادی از خیران تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان خریداری شده و به آنها تحویل شده است، این طرح‌ها همچنان در حال پیگیری است چرا که معتقدیم هر دانش‌آموز باید امکان دسترسی به تبلت داشته باشد بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش‌آموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود و در اولویت قرار گیرد.

مشکلات معیشت، مهاجرت، کرونا و دسترسی نداشتن به آموزش مجازی

لیلاسادات ابطحی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت بازماندگان از تحصیل، اظهار می‌کند: تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل ساکن حاشیه شهرها هستند که مشکلات معیشتی دارند، تعدادی مهاجرت کرده‌اند و تعدادی از اتباع هستند که به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، از تحصیل باز می‌مانند. وضعیت بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی جاری به گونه‌ای بوده که شرایط بازمانده‌ها از تحصیل با همدیگر یکسان نیست، وظیفه عمده آموزش و پرورش شناسایی این دانش آموزان و بازگرداندن آنها به چرخه تحصیل است.

وی اضافه می‌کند: تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل مشکل معیشت خانوادگی دارند و حتی تعدادی مجبور به مهاجرت شده‌اند یا بعضی خانواده‌ها نگرش مثبتی در رابطه با مدرسه رفتن فرزندشان در شرایط کرونا ندارند. حوزه معاونت آموزش ابتدایی استان آمار دانش‌آموزانی که ثبت‌نام کرده اما وارد چرخه آموزش نشدند را رصد کرد سپس علت وارد نشدن آنها به فضای آموزشی را جویا شد. وضعیت این دانش‌آموزان و امکان بازگرداندن آنها به تحصیل به وسیله مدیران مدارس و حوزه آموزش ابتدایی ادارات پیگیری شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اصفهان، تاکید می‌کند: اگر کودک به دلیل نگرش خانواده از آموزش باز مانده بود کارشناسان آموزشی با خانواده او صحبت کرده و سعی کردند خانواده را متقاعد کنند و اگر دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تجهیزات مشکل داشت و نتوانسته بود وارد فضای آموزشی شود با مساعدت خیران تجهیزات لازم برای این گروه از دانش‌آموزان تهیه شد.

ابطحی ادامه می‌دهد: اگر بازماندن از تحصیل دانش آموزی در شرایط کرونایی به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت و زندگی در فضایی بود که حتی داشتن تلفن همراه و تبلت هم نمی‌توانست به دانش‌آموز کمک کند راهبران آموزشی سعی کردند محتوای آموزشی را به دست آنها برسانند.

سایه کرونا بر سر بازماندگی از تحصیل و افزایش کودکان کار

بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان هر سال اتفاق می‌افتد

وی اظهار می‌کند: اپیدمی کرونا در بازماندن از تحصیل دانش آموزان، تأثیر داشته است، در واقع هر سال پدیده بازماندن از تحصیل دانش آموزان اتفاق می‌افتد، به دلیل این که گاهی اوقات خانواده نگرش قوی به تحصیل ندارد و کودک را به سمت آموزش هدایت نمی‌کند و این اتفاق در بین دانش‌آموزان اتباع بیشتر است که در پیشگیری از آن با اداره کل اتباع نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی تصریح می‌کند: وضعیت معیشت، فقر اقتصادی و فرهنگی، نداشتن تجهیزات، علل اصلی اقدام نکردن خانواده این گروه از دانش‌آموزان برای پیگیری تحصیل آنهاست، در شرایط کرونایی برآوردمان این بود که تعداد حضور نیافتن دانش آموزان در مدراس نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شود اما با کمک خیران استان توانستیم اقدامات مؤثری در جهت جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام دهیم.

ورود گروه‌های دانشجویی جهادی به مناطق محروم

ابطحی در مورد دانش آموزان تکرار پایه، اظهار می‌کند: تعدادی از دانش‌آموزان ممکن است نیاز به تلاش باشند یا آموزش برای آنها کیفیت لازم را نداشته باشد و این گروه از کودکان در شرف تکرار پایه باشند احتمال دارد آموزش ناکافی و نداشتن به موقع تجهیزات باشد یا ناتوانی استفاده از فضای مجازی آموزش مشکل آنها بوده باشد، عده‌ای هم وارد آموزش شدند اما به دلیل اختلالات یادگیری، آموزش برای این گروه کافی نبوده است.

وی اضافه می‌کند: برای این کار در نوبت اول پایش انجام شده و میزان نیاز به تلاش استان در همان زمان برآورد شده است «طرح هر مدرسه یک پایگاه رشد» از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ رقم خورد و سعی بر این بود تا کودکان به آموزش بازگشت داده شوند و بتوانیم وضعیت را از نیاز به تلاش خارج کنیم و با افزایش کیفیت آموزش این کودکان و فراهم کردن تجهیزات آموزشی آنها تکرار پایه نشوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید به ورود گروه‌های دانشجویی جهادی از این هفته به مناطق استان اصفهان، تصریح کرد: در همین راستا تفاهمنامه سه جانبه‌ای بین معاونت آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان و مسئول بسیج دانشجویی استان امضا شده است و این سه حوزه با عقد تفاهمنامه درصدد استفاده از پتانسیل‌های سه بخش هستند تا بتوانند از دانشجویانی کمک بگیرند که به طور جهادی وارد مناطق و نواحی استان و در حاشیه شهرها و روستاها شوند و به دانش آموزان در بازگشت به تحصیل کمک کنند و گروه‌های دانشجویی جهادی برای جلوگیری از تکرار پایه از این هفته وارد مناطق و نواحی استان می‌شوند.

کد خبر 506942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.