تامین نیمی از آب مورد نیاز فضای سبز شهر از طریق پساب

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود نیمی از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۵ از طریق پساب تصفیه شده تأمین خواهد شد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری اصفهان است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت جایگاه فضای سبز در زندگی شهری و نیاز جمعیت دو میلیونی شهر و حضور صنایع مختلف نزدیک اصفهان، مهاجرپذیری شهر و آلایندگی‌های حمل و نقل نه تنها بر حفظ فضای سبز باید تاکید کنیم بلکه باید برای افزایش آن قدم برداریم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با تاکید بر این که پارک‌ها و فضای سبز بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری است، گفت: در این راستا توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های مناسب شهرها برای زندگی تعریف می‌شود و از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی و فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد که مدیریت شهری به‌عنوان یکی از شاخص‌های محیط زیستی به آن توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش نزول باران در حوضه آبریز زاینده رود همچنین پایدار نبودن جریان آب در این رودخانه که منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در محدوده شهر اصفهان شده و فضای سبز شهر را با کمبود شدید منابع آبی مواجه کرده است، معاونت خدمات شهری شهرداری علاوه بر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار را به عنوان سیاست‌های اصلی خود در راستای توسعه پایدار قرار داده است.

امیری تاکید کرد: شهرداری اصفهان به منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب فاضلاب به منظور آبیاری برخی عرصه‌های فضای سبز، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.

وی گفت: بر اساس برنامه عملیاتی شهر اصفهان، حدود نیمی از منابع آبی فضای سبز شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۵ از طریق پساب تأمین خواهد شد و مناسب‌سازی پارامترهای فیزیکی و شیمیایی پساب، مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست از دغدغه‌های اصلی شهرداری است.

وی تصریح کرد: نظارت دقیق‌تر و بیشتر بر تمامی فضای سبز شهری متناسب با رشد جمعیت، پارک‌های محلی و همسایگی، ضابطه مند کردن اجرای بام و دیوارهای سبز، پروژه‌های فضای سبز نمایشگاه بین المللی، فضای سبز بازار گل و گیاه ارغوان، پل‌های شهید سلیمانی رینگ چهارم و گلخانه حاره‌ای بخشی از پروژه‌های مرتبط با ایجاد فضای سبز در شهر است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: اکنون با اجرای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در سال‌های اخیر؛ از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی و سه تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۵۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۲۱۰۰۰ متر مکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۸۶ کیلومتر، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است. در این راستا استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب شهر اصفهان به ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه‌های فاضلاب ناژوان، پل اندیشه و خیابان قائمیه با ظرفیت (به ترتیب) ۱۰، ۱۵ و ۱۰ لیتر در ثانیه در دست پیگیری است و اجرایی خواهد شد.

کد خبر 506920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.