امام جمعه اصفهان: بزرگترین چالش اصفهان مسئله آب است

امام جمعه اصفهان گفت: بزرگترین چالش اصفهان مسئله آب است؛ همه می‌دانیم فرصت فراوان است، اما چالش این استان همان طور که همواره گفته شده و رفع آن نیز کار مشکلی نیست، مسئله آب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد صبح امروز -سه‌شنبه ۲۲ تیرماه- در آئین افتتاحیه نخستین کنگره «استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو»، اظهار کرد: ابتدا از مسئولانی که به فکر افتادند که این کنگره برگزار شود تشکر می‌کنم؛ گرچه این کنگره باید زودتر تشکیل می‌شد و بسیار زودتر به فکر استفاده از فرصت‌های فراوانی که در استان وجود دارد می‌افتادیم تا آن را به مسئولان دوره‌های مختلف بفهمانیم که بدانند که کارهای بزرگی با فرصت‌ها و استعدادهایی که در این استان بزرگ وجود دارد، می‌توان انجام داد.

وی افزود: باید از فرصت‌ها استفاده کرد، نمی‌توان آنچه گذشته را بازگرداند. زمانی را از دست داده‌ایم، اما امیدوارم از همین فرصت‌های موجود نیز استفاده کرده و از ضررها جلوگیری کرد؛ البته جای امیدواری است که مسئولان استان به این فکر افتادند که اصفهان را بشناسند و بشناسانند تا همواره این شهر بزرگ با همت مردم باقیمانده و پیشتازتر از زمان گذشته نیز باشد؛ البته اصفهان در دوران پس از انقلاب هم اصفهان در زمینه‌های مختلف صنعتی، علمی و فرهنگی از سایر استان‌ها جلوتر بوده و عقب نشینی نکرده است، اما با توجه به استعدادهای زیبایی که در مردم آن وجود دارد، می‌توانستیم بهتر عمل کرده و به کل کشور اسلامی کمک کنیم. امید است با کمک خداوند بتوانیم حقایق و واقعیت‌ها را بفهمیم، عظمت اهل بیت (ع) و خداوند را درک کرده و هر فعالیتی را با قصد جلب رضایت خداوند انجام دهیم.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: بزرگترین چالش اصفهان مسئله آب است؛ همه می‌دانیم فرصت فراوان است، اما چالش این استان همان‌طور که همواره گفته شده و رفع آن نیز کار مشکلی نیست، مسئله آب است. اگر اصفهانی‌ها به اندازه نیاز آب داشته باشند، هیچ چیز از دولت نمی‌خواهند. این مردم برای کار و کوشش تکبر و خود بینی نداشته و از هیچ فعالیتی که به نفع جامعه اسلامی باشد، دریغ نمی‌کنند؛ البته ابتدا باید چالش‌ها برطرف شود که یکی از آن، مسئله آب است و این چالش نیز عمدتاً به چالشی که در دولت‌ها وجود داشته باز می‌گردد.

دولت‌ها درک نکرده‌اند آب مانند نفت ملی است

طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: دولت‌ها درک نکرده‌اند آب از اَنفال است؛ یعنی همچون نفت ملی است. این طور نیست که اگر نفت در یک استان باشد مربوط به همان استان باشد، بلکه مربوط به همه ملت است؛ در واقع در اختیار دولت بوده و دولت باید عادلانه منابع را بین همه تقسیم کند، نه اینکه در اختیار برخی استان‌ها قرار داده و به دیگر استان‌ها از این منبع چیزی تعلق نگیرد.

وی تصریح کرد: اگر آب در استانی از سر کوه‌ها جاری است، نباید این برداشت وجود داشته باشد که آب تنها متعلق به مردم همان استان است؛ همانطور که اگر نفت در زمین استانی وجود دارد نباید گفت آن استان هرچقدر می‌خواهد از آن مصرف کند و باقیمانده آن را به دیگر استان‌ها بدهد. چالش آب از زمانی به وجود آمد که مسئولان و دولت‌ها درک نکردند آب انفال است. معادن، بیابان‌ها، صحراها، کوه‌ها، دریاها و نفت متعلق به همه مردم بوده و باید دولت آن را به صورت عادلانه تقسیم کند.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه در استان اصفهان همه امکانات و ظرفیت‌ها وجود دارد، اما به بدترین شکل از آن استفاده می‌شود، گفت: معادن اصفهان در کمتر استانی وجود دارد، اما بسیاری از این معادن کشف نشده و یا قسمتی که کشف شده در اختیار کسانی قرار گرفته که توان کار بر آن را نداشته و یا می‌خواهند بمانند تا این معادن را به ورثه خود انتقال دهند.

طباطبایی نژاد افزود: اخیراً وزیر اقتصاد در این زمینه دستوری داده که هر چند دیر اما می‌تواند کارآمد باشد؛ بر این اساس معادن از کسانی که معدن در اختیار داشته و نمی‌توانند از آن استفاده کنند گرفته شده و در اختیار کسانی گذاشته می‌شود که بتوانند برای جمعی اشتغال ایجاد کرده و از آن به نفع کشور استفاده کنند. بارها به وزرای قبلی تذکر داده شده بود که نباید یک فرد در یکی از شهرهای استان اصفهان، ده‌ها معدن به نامش باشد و هیچ فعالیتی در آن انجام ندهد و بهره برداری از معادن را به زمان دیگری موکول کرده باشند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر کسی معدن را کشف کرده، حق الکشف آن را در اختیار دارد نه اینکه کل معدن به وی تعلق داشته باشد. معدن تا پایان به دولت و ملت تعلق داشته و وقفی است؛ کسی که روی معدن کار می‌کند نیز فقط حق برداشت از آن را دارد و به اندازه زحمتی که می‌کشد، می‌تواند از آن بهره مند شده و مابقی ظرفیت معدن باید به دولت سپرده شود تا منافع آن به مردم برسد. این از همان فرصت‌هایی است که در حال از دست رفتن است.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه اگر کسی زحمت استخراج نفت را بکشد باید حقوق بگیرد، اما اصل نفت به آنان تعلق ندارد، گفت: معدن نیز چه آب، طلا، نقره و یا سایر فلزات باشد، باید محاسبه شده و بدون فکر در اختیار افراد خاص قرار نگیرد. امروز معادن که یکی از منابع ملی کشور بوده از دست دولت و حکومت خارج شده و در اختیار برخی افراد خاص قرار گرفته است. اینها مسائلی است که در این کنگره باید روی آن تحقیق شده و نتایج آن در اختیار دولت‌ها قرار داده شود. این کشور به همه تعلق داشته و همه ایرانی هستیم. مسئولان باید بدانند در هر شغل و فعالیتی باید به جامعه اسلامی خدمت کنند.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: به طور خاص در جامعه‌ای که در مقابل کفر ایستاده باید سعی کنیم این سربلندی که سربلندی اسلام است را بیش از گذشته به دست آوریم و بدانیم که این کار مورد رضایت ائمه (ع) قرار می‌گیرد؛ نه فقط برای استان اصفهان بلکه برای کل کشور باید چالش‌ها و فرصت‌ها احصا شده و برای دیگران بیان شود. باید به مسئولان کشور در هر خط و خطوطی باشند کمک کنیم تا کشور و استان سربلند بماند.

کد خبر 506911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.