سینمای حقیقت و فیلم‌های واقعی

"وداع"، "اورست"، "غیرممکن" و" ۱۲۷ ساعت"، چند فیلم تأثیرگذاری هستند که بر اساس حقایق و حوادث طبیعی ساخته شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبیعت پیرامون ما، سرشار از حوادث و اتفاقات نادری است که با به چالش کشیدن بشر قدرت انکارناپذیر جهان هستی را به رخ می‌کشد. کارگردانان و فیلمسازان بسیاری هستند که زیرکانه عمق این بلایا را طوری به تصویر می کشند که به عنوان یک اثر ماندگار در تاریخ سینمای جهان معرفی می‌شوند. در ادامه به بررسی چند اثر مشهور و موفق در این زمینه می‌پردازیم:

سینمای حقیقت و فیلم ها واقعی

وداع (The Farewell 2019)

مرگ واژه غریبی است که بدون شک بشر از ابتدای هستی با آن رو به رو شد. در عین حال که آشناست تا روزی که تجربه اش نکرده باشیم نمی‌توانیم از درک عمیق آن دم بزنیم. یک کارگردان دو رگه چنینی- آمریکایی در سال ۲۰۱۹ فیلمی بر اساس واقعیت زندگی خود ساخت که توانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. این فیلم داستان پایان عمر مادربزرگی را روایت می‌کند که اطرافیانش با خبر می‌شوند او فقط برای مدت اندکی زنده است. آن‌ها طبق سنن کشور خود (چین) ماجرای بیماری مادربزرگ را از او پنهان می‌کنند و به بهانه برگزاری یک مراسم عروسی قصد جمع کردن اعضای خانواده شان را دارند. بسیاری از منتقدان معتقدند این فیلم موفق یادآور فیلم "مادر" اثر "علی حاتمی" است.

سینمای حقیقت و فیلم ها واقعی

اورست (Everest 2015)

از سالیان دور کوهنوردان بسیاری به قصد فتح قله اورست به این منطقه سفر کرده اند تا نام خود را به عنوان فاتحان آن به ثبت برسانند. اورست در عین شکوهمندی آشنایش یکی از خطرناک‌ترین شگفتی‌های طبیعت است. در سال ۱۹۹۶ چندین کوهنورد به قصد فتح این قله به کمک یک راهنمای تمام وقت راهی این مسیر پر خطر شدند. در تاریخ دهم مه آن سال فاجعه‌ای رخ داد که تبدیل به یکی از غم‌انگیزترین وقایع شد و بیشترین آمار تلفات این کوه در یک روز را به همراه داشت. دو گروه کوهنورد در آن مسیر گرفتار شدند و این حادثه در نهایت ۱۲ کشته داشت. "بالتازار کورماکور" کارگردانی بود که در سال ۲۰۱۵ فیلم موفقی بر اساس این حادثه به تصویر کشید و توانست به خوبی حوادث آن را نشان دهد.

سینمای حقیقت و فیلم ها واقعی

غیرممکن (The Impossible 2012)

"خوان آنتونیو بایونا" کارگردان اسپانیایی در سال ۲۰۱۲ فیلم دیگری از سینمای حقیقت با ساختار بسیار عالی را به تصویر کشید. سال ۲۰۰۴ بشر شاهد یکی از فجایع عظیم طبیعت بود، زلزله‌ای به بزرگی ۹.۳ دهم ریشتر که امواج آن موج‌های عظیم و خروشان نابودگری را ایجاد کرد. این زلزله از جزیره سوماترای اندونزی آغاز شد و اثراتش تا سریلانکا، هند، تایلند و حتی سواحل شرقی قاره آفریقا رسید. امواج سهمگینی که هزاران قربانی داشت. سونامی اقیانوس هند یکی از مصیبت‌هایی است که بی شک هر کسی روایاتی تلخ از آن شنیده است. "غیرممکن" داستان خانواده اسپانیایی را روایت می‌کند که در آن حادثه گرفتار شدند و یکدیگر را گم کرده اند.

سینمای حقیقت و فیلم ها واقعی

۱۲۷ ساعت (127 Hours 2011)

در سال 2003 " آرون رالستون" کوهنورد ماهر و عاشق طبیعت تصمیم می‌گیرد آخر هفته خود را بدون اطلاع به بستگان به کوهنوردی در ایالت یوتا بگذراند. او با تمام تجهیزات پیشرفته راهی این سفر می‌شود، جایی که بی شک از سرنوشتی که طبیعت برایش در نظر گرفته غافل است. در ابتدا با موفقیت مسیر خود را طی می‌کند، از دیدن مناظر پیرامون لذت می‌برد اما هنگام عبور از یک تنگه خطرناک و باریک گرفتار حادثه‌ای پیش بینی نشده می‌شود سنگ بزرگی روی دستش می‌افتد و قدرت حرکت را از او می‌گیرد. آرون، ساعت‌ها در آن تنگه تنها می‌ماند رفته رفته توان خود را از دست می‌دهد اما شدت جراحاتش زمانی شدت می‌یابد که برای رهایی از آن تنگه به ناچار دست سمت راست خود را قطع می‌کند. او در نهایت پس از کیلومترها پیاده روی خودش را نجات می‌دهد." آرون رالستون" پس از اتفاقی که برایش افتاد کتابی به نام" بین یک صخره و جای سخت" را نوشت و در سال ۲۰۱۱ "دنی بویل" کارگران موفق سینمای هالیوود فیلمی جذاب، بر اساس این حادثه و با اقتباس از این کتاب به تصویر کشید.

کد خبر 506895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    کجا نمایش میدند؟