طرح جامع مدیریت پسماند در شهرکرد اجرا خواهد شد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد از برگزاری مناقصه طرح جامع مدیریت پسماند شهر خبر داد.

داوود مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان پسماند از سال ۹۶ تا ۹۹ فعالیت زیادی نداشته است چرا که هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شد.

وی افزود: این سازمان تنها حضور فیزیکی داشت و کار عملیاتی نمی‌شد لذا یکی از اقدامات شهرداری در سال گذشته پیش بینی حدود ۴۰ میلیون تومان اعتبار برای فعالیت این سازمان بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد تصریح کرد: در یک سال گذشته مهمترین پروژه‌ها جمع آوری و حمل زباله از سطح شهر، دفن اصولی و بهداشتی و پردازش زباله‌ها بوده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: کارخانه بازیافت زباله سال‌ها مغفول مانده بود که برای نخستین بار در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شد تا زباله‌های شهرکرد که ۱۳۵ تن است به آن منتقل شود.

مؤمنی اضافه کرد: در کارخانه دو موضوع پردازش و بازیافت زباله‌ها صورت می‌گیرد و بعد تولید کود کمپوست نیز در دستور کار است که این دو اقدام فاز اولیه پردازش زباله است.

وی تاکید کرد: اقدامات دیگری در دیگر شهرهای کشور انجام می‌شود که امید است بتوان این مراحل را انجام داد تا مانند کرمانشاه دفن زباله را تقریباً به صفر برسانیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان این که کارخانه بازیافت زباله با سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: قبل از آن صد در صد زباله سطح شهر دفن می‌شد اما اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد زباله خشک بازیافت می‌شود و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن تبدیل به کود کمپوست خواهد شد.

وی برگزاری مناقصه طرح جامع مدیریت پسماند شهر شهرکرد را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در ۱۰ سال گذشته برای دفن ۱۳۵ تن زباله خانگی، ۱۵ تن زباله پزشکی و بیمارستانی و حدود ۱۰ تن زباله صنعتی هیچ طرح و مطالعاتی نبود. در نهایت  به این نتیجه رسیدیم که باید کار تحقیقاتی بشود و نحوه جمع آوری به شکل علمی تشریح شود و در نظر داشت کودی که تولید می‌شود برای چه بخش کشاورزی کاربرد دارد لذا مناقصه برگزار شد و در حال انعقاد قرارداد هستیم.

مؤمنی تاکید کرد: تقریباً ۲۰ هکتار از اراضی منصوریه شهرکرد سال ۷۱ به شهرداری واگذار شد که با جمع شدن زباله حدود ۹۰ درصد از آن استفاده شده است اما می‌توان به روش علمی زباله را دفن کرد که چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار برای این مهم پیش بینی شده تا در زمین کمتری به شکل بهداشتی و رعایت اصول فنی زباله را دفن کنیم که این اقدام وابسته به اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است.

کد خبر 506878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.