نیازمند تاسیس "وزارت خانواده" هستیم

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران و رئیس اسبق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با بیان اینکه روز ملی ازدواج بر همه مبارک است، گفت: اگر بخوایم به خانواده بهاء دهیم باید به ازدواج بهاء دهیم.

به گزارش ایمنا، غلامعلی افروز اظهار کرد: ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی است. هرکس عمداً ازدواج نکند با مشکل جدی مواجه می‌شود و به همین جهت ازدواج پرشکوه‌ترین گل‌واژه هستی است.

این استاد ممتاز دانشگاه افزود: ازدواج فلسفه ابداع و بقا حیات انسان است و فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است. خدای مهربان هستی را بر عروس و داماد می‌آفریند و تمام هستی زوج هستند و به این معنا ازدواج خیلی مهم است. قانون خلقت بر زوجیت است، این زوجیت در جمادات قهری در حیوانات غریزی و در انسان انتخابی است.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران تصریح کرد: هیچکس نمی‌تواند در فرآیند فرزند آوری جنسیت را تعیین کند چراکه خداوند می‌خواهد زوج بیافریند، به همین جهت ازدواج انتخابی است.

وی با بیان اینکه ازدواج و همسر سترگ‌ترین سرمایه انسان است و تمام ریشه‌های طلاق به خاطر این است که ازدواج درست انجام نمی‌شود، گفت: انتخاب همسر باید دل آرام باشد. ما بر اساس چهره و… ازدواج می‌کنیم غافل از اینکه ادامه حیات مشترک ما بر اصول آرامش آفرینی استوار است و چون غایت ازدواج رسیدن به آرامش است همسر مطلوب ما باید آرامشگر و رامشگر باشد و اگر چنین نیست مشکل ایجاد کرده‌ایم.

افروز با اشاره به پنج اصلی که ازدواج بر آن استوار است، خاطرنشان کرد: زن و شوهرِ دلارام، باید در عرصه‌های اخلاقی و باور دینی همسو، برخوردار از طهارت نفسانی برای پایداری ازدواج باشند و وجودشان برای همسر گرمابخش و لباس عاطفی یکدیگر باشند. اندیشه زوجیت و تلاششان در زندگی مشترک بر مودت و رحمت استوار باشد یعنی محبت متقابل و محبت یک سویه (رحمت) باشد.

این استاد ممتاز دانشگاه گفت: زن و شوهر باید در حیات زیستی و شناختی مثبت اندیشی، بخشایش گری، توکل، نگاه، کلام، رفتار بی‌منت و بدون توقع باشند و اینگونه اگر ازدواج عمیق باشد دیگر طلاق معنا ندارد.

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایران تصریح کرد: معتقد است که خانواده تنها نهاد فطری و جاودانه انسان است و از این رو رسالت سِتُرگی در این راستا بر عهده معاونت جوانان است.

افروز با اشاره به پیشنهاد پی در پی خود در خصوص تأسیس "وزارت خانواده"، ادامه داد: کشور ما نیاز دارد به وزارت پر اقتدار خانواده که اصل ۱۰ قانون اساسی مقرر می‌داند که تمام برنامه‌های کشور خانواده محور باشد. مادرها باغبان و پدرها سنگربان بوستان خانواده هستند و بچه‌ها گل‌ها و میوه‌ها هستند، خانواده کانون محبوبان هستی است و باید باشد. زن و شوهر اگر محبوب هم شوند محبوب فرزندان شده و فرزندان با آنها همدلی می‌کنند و دیگر کج‌روی معنی ندارد.

این استاد ممتاز روانشناسی خاطر نشان کرد: اگر زن و شوهر محبوب هم شدند به دلیل اینکه محبوبان قابل زیارت هستند؛ خانواده ما زیارتگاه ما می‌شود. شخصیت بچه‌ها در خانواده تکمیل می‌شود و ما باید فرزندانمان را برای فردا که باید در جایگاه عروس و داماد قرار گیرند پرورش دهیم. خانواده باید دانشگاه عروس پروری و داماد پروری باشد. خانواده میعادگاه عشق است و آغاز حرکت در مسیر آرامش است و آرامش یعنی تجربه خوشبختی حقیقی. آرامش مسیر است و این مسیر را باید تا بهشت ادامه دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 506803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.