دو دکل انتقال برق ایران به عراق در دیالی منفجر شد

منابع خبری از انفجار دو دکل انتقال برق مرصاد به دیالی در منطقه المقالع نزدیک دریاچه حمرین خبر می دهند.

به گزارش ایمنا، در خصوص این حمله جدید جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق چند روز پیش با اشاره به اینکه خطوط انتقال برق از ایران به ویژه در استان دیالی هدف حملات خرابکارانه مکرر قرار می‌گیرد خبر داد که روز یکشنبه نیز (هفته گذشته) خط انتقال برق ایران در «میرساد-دیالی» مورد حمله خرابکاران قرار گرفت و از شبکه خارج شد.

بر اساس اعلام وزارت برق عراق حملات تروریستی به دکل‌های برق عراق تاکنون بیش از ۷۰ دکل را تخریب و تنها در ۱۰ روز با تخریب ۱۵ دکل بالغ بر ۴۰۰ میلیون دینار عراقی (نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار) خسارت مادی بر جای گذاشته است.

هفته گذشته، شبکه «الاعلام المقاوم» منعکس کننده اخبار گروه‌های مقاومت در عراق به نقل از بیانیه کتائب حزب الله تصریح کرد: «با مستندات قطعی مطمئن شدیم که دستگاه اطلاعاتی-امنیتی سعودی در پشت پرده تخریب دکل‌های برق عراق قرار دارد».

این بیانیه کتائب حزب الله عراق پس از دو تحول منتشر شده است؛ اول ورود نیروهای رزمی در کنار یگان‌های فنی و مهندسی «الحشد الشعبی» به حفاظت و تعمیر دکل‌ها با کمک کادر وزارت برق عراق برای جبران خلاء ناشی از حمله‌های مکرر منتسب به گروه تروریستی «داعش» علیه دکل‌های برق و دوم؛ انتشار اخباری مبنی بر اینکه هویت برخی عاملان خرابکاری در جریان دفع حملات به دکل‌ها به وسیله نیروهای امنیتی عراق و الحشد الشعبی فاش شده است.

بعید نیست که بخشی از استنادهای کتائب به همین هویت‌های فاش شده و انتساب این افراد به عربستان سعودی بازگردد.

بیانیه کتائب حزب الله عراق افزود: هدف سعودی‌ها از این اقدامات خرابکارانه ایجاد هرج و مرج و چرخش داعشی‌ها (بیدار کردن هسته‌های خفته داعش) در عراق است.

کتائب ادامه داد که عربستان خود را در نقش منجی عراق وارد خط بحران می‌کند تا چهره‌اش را سفید و بی‌گناه جلوه دهد.

این بیانیه کتائب زمانی قابل تأمل می‌شود که بدانیم حملات به دکل‌های برق تا حدی پر از ابهام بود که حتی داعش درباره آن اعلام مسئولیت نمی‌کرد، اما شبکه‌هایی مانند «العربیه» پیش از همه رسانه‌ها چنین تیترهایی را انتخاب می‌کردند: «داعش مسئولیت حمله به دکل‌های برق را پذیرفت» و «داعشی‌ها سه دکل را در دیالی منهدم کردند».

نکته قابل تأمل دیگر این است که عمده دکل‌ها در نزدیک مرزهای ایران و در خطوط راهبردی انتقال از ایران به عراق تخریب می‌شد، جایی که ناظران می‌گویند، داعش در آنها کمترین فعالیت را دارد.

‌منبع: ایرنا

کد خبر 506778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    باد اورده را باد می برد.