رئیسی در روز تحلیف از کابینه خود رونمایی می‌کند؟

حدود سه هفته مانده به تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی، همه اسامی و مهره‌های کلیدی وی برای وزارتخانه‌ها و معاونت‌های اصلی ریاست‌جمهوری در حد گمانه و شایعه باقی مانده‌اند.

به گزارش ایمنا، هنوز حلقه مرکزی نیروها و تیم کاری او برای در دست گرفتن سکان اجرایی کشور و پیاده‌کردن برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید معرفی نشده‌اند و برای حامیان انتخاباتی او نیز ناآشناست. در عین حال، شنیده‌ها حکایت از آن دارند که تشکیل کابینه قرار نیست چندان به درازا بینجامد و ابراهیم رئیسی نیز قصد دارد همانند برخی ادوار سابق ریاست‌جمهوری فهرست کابینه پیشنهادی خود را در همان مراسم روز تحلیف به مجلس ببرد. تاکنون جزئیات روشن‌تری از سوی رئیس‌جمهور منتخب در خصوص تعیین وزرای کابینه سیزدهم منتشر نشده است.

یک هفته قبل سایت یاران رئیسی با هدف تشکیل هیئت دولت آینده با مشورت مردم و نخبگان آغاز به‌کار کرد و پس از یک هفته خاتمه کار آن اعلام شد. مبنای تشکیل کابینه همین سایت بوده باشد یا همان روال رؤسای جمهور سابق در رایزنی‌های محفلی با مجاری پرقدرت و صاحب نفوذ، شخصیت و چهره تیم کاری او تا مراسم روز تحلیف در ۱۴ مردادماه مشخص خواهد شد. دیدار پنجشنبه گذشته رئیسی با وزیر امور خارجه هند در تهران تصویر روشن‌تری از نخستین چهره‌های حلقه اطرافیان رئیسی به‌دست داد.

گزارش‌های منتشرشده از این دیدار علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و معاون امور بین‌الملل این قوه را در کنار رئیسی به تصویر می‌کشید. سابقه مسئولیت باقری کنی به‌عنوان معاون سعید جلیلی، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی و ایفای نقش او به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در دولت سابق، او را محتمل‌ترین انتخاب رئیسی به‌عنوان نفر اول سیاست خارجی دولت جدید ساخته است.

رئیسی برخلاف دیدار روز پنجشنبه‌خود با وزیر امور خارجه هند، بقیه دیدارهای اخیر خود را به‌صورت تک‌نفره و در مشورت‌های دوجانبه خود با وزرا و معاونان حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار کرده است. این سبک ملاقات‌ها تاکنون بیشترین پیشگیری را در جلوگیری از قضاوت‌ها نسبت به چهره و ترکیب دولت آتی او داشته‌اند.

فعالیت‌های انتخاب کابینه او همانند حضور در میدان رقابت‌های ریاست‌جمهوری با کمترین میزان حساسیت‌زایی رسانه‌ای دنبال می‌شود. اما آیا تنظیم اسامی فهرست نهایی کابینه نیز خواهد توانست چهره دور از حاشیه ابراهیم رئیسی برای ۴ سال دولتش را هم مصون نگه دارد؟

اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که رئیسی اتکای خود در مسیر انتخاب وزرا و معاونان را تشکیلات اصلی حامی انتخاباتی خود قرار نداده است. او در نخستین نشست خبری خود سه روز پس از انتخابات ۲۸ خرداد گفته بود: «من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی‌بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است.»

در عین حال محدود افراد حاضر در انظار و همراه رئیسی نیز از همان دوره مسئولیت او در قوه قضائیه بوده‌اند و زاویه دید جدیدی نسبت به انتخاب‌های او در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد نمی‌کنند.

روش‌ها و مکانیسم‌های سلبی در چینش کابینه آتی بیشتر از روش‌های گزینش آنها رسانه‌ای شده‌اند. «کابینه جناحی نخواهد بود»، «نمایندگان از انتقال به دولت رئیسی منع شده‌اند»، «شورای ائتلاف اصولگرایان وزیری معرفی نکرده است» به همراه مواضع توأم با سکوت و تکذیب سایر تشکل‌های اصولگرا در معرفی وزرای پیشنهادی ابهامات درباره جهت‌گیری‌های کابینه رئیسی را بیشتر هم کرده‌اند. بسیاری از چهره‌های مطرح برای وزارتخانه‌های مهم و معاونت‌های اصلی ریاست‌جمهوری حضور خود در کابینه رئیسی را تکذیب می‌کنند. در یک روی سکه و در برخی گمانه‌زنی‌ها برخی چهره‌های پرحاشیه و تندروی سیاسی القاکننده برخی فهرست‌های تحمیلی به رئیسی هستند و در فهرست‌های دیگری که کم هم نیستند، چهره‌های کمتر شناخته‌شده و جدیدتر مدیریتی مشاهده می‌شوند.

رویکردهای توأم با پرهیز از افراط و تفریط رئیسی به‌احتمال ترکیب کابینه‌ای متشکل از چهره‌های عمدتاً ناشناخته در میان ۳۰ وزارتخانه و معاونت‌های ریاست‌جمهوری در آینده را رقم خواهد زد. نخستین گزینه‌های همراه او در گزارش‌ها و قاب عکس‌های خبری او طی روزهای آینده سلیقه مدیریتی و اجرایی او در آینده را روشن‌تر خواهد کرد.

منبع: همشهری

کد خبر 506643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • دلسوز واقعی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 0
    باید مدیران ناموفق و غیرمتعهد دوره های گذشته از هر طیف و جناحی، چه چپ و چه راست، حذف و نسلی نو از جوانان متعهد واقعی و با سواد جایگزین گردد.
  • حسن زاده IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    اگر دكتر حريرچى در سمت وزير بهداشت و دكتر ظريف ( يا عباس عراقچى ) در سمت وزير امور خارجه و وزير دفاع فعلى در كأى خودش در كابينه اقاى رئيسى نباشند ملت ضرر خواهند كرد
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    امير حاتمى در جايگاه خود در كابينه دولت سيزدهم